Trei benzi anul viitor de la ieşirea din Iaşi până la castelul de apă de la Săbăoani – Neamţ? Banda din mijloc va fi alocată alternativ

vineri, 08 septembrie 2023, 01:50
4 MIN
 Trei benzi anul viitor de la ieşirea din Iaşi până la castelul de apă de la Săbăoani – Neamţ? Banda din mijloc va fi alocată alternativ

Ghidul de realizare a soluției „2 plus 1” a trecut de faza dezbaterilor publice și urmează să apară în Monitorul Oficial ca ordin al ministrului Transporturilor . El va intra în vigoare în decurs de 60 de zile. Printre drumurile care vor fi reconfigurate prin alocarea alternativă a benzii din mijloc câte unui sens de mers se numără și DN 28, între Iași și intersecția cu DN 2/E 85

Ministerul Transporturilor a încheiat săptămâna aceasta seria dezbaterilor publice pentru realizarea unui ghid de punere în practică a soluției „2 plus 1” pe șoselele din România care au un profil de 12 metri. Este și cazul DN 28, de la Iași până la Săbăoani, Neamț, respectiv până la intersecția cu DN 2/ E85.

După cum se știe, DN 28 este un drum cu o bandă pe sens și acostament lărgit, a cărui lățime se pretează propunerii Ministerului Transporturilor și Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Ideea reconfigurării carosabilului la trei benzi de circulație, dintre care cea din mijloc să fie folosită alternativ, pe rând, de un sens sau de celălalt, este menită să reducă numărul accidentelor rutiere, în special a coliziunilor frontale și laterale.

CITEȘTE ȘI: Cum a lovit moartea la Bălțați. Șapte povești de sub cearșafurile albe întinse pe câmp

Configurația alternativă cu trei benzi a fost testată încă din 2019 între localitățile localitățile Movilița și Sinești din județul Ialomița, respectiv pe o distanță de 10 km pe DN 2/ E85, iar efectul imediat a fost rărirea accidentelor pe acest segment. Practic, pe cei 10 km, banda din mijloc „trece” de la un sens de mers la celălalt, alternanța făcându-se după fiecare 2,5 km.

CNAIR a elaborat la începutul anului un ghid mai precis de realizare a acestui sistem, care ar urma să fie aplicat la nivelul întregii țări. Ghidul a trecut și de Ministerul Transporturilor, dar încă nu este definitivat și un calendar pentru începerea propriu-zisă a lucrărilor. Mai întâi trebuie ca ministrul Sorin Grindeanu să semneze ordinul de aprobare a ghidului tehnic, care apoi va fi publicat în Monitorul oficial, urmând să intre în vigoare în 60 de zile de la acel moment. Cu atât mai puțin se cunosc detalii la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, dar este cert că DN 28 va fi unul dintre drumurile pe care se va aplica soluția „2 plus 1”.

 

Cum va arăta „șoseaua 2 plus 1”

 

Banda mediană ar urma să fie utilizată ca bandă de depășire alternativă, menționează ghidul de reglementare tehnică aprobat la București. În prezent, pe segmentul testat în Ialomița, sensurile de mers sunt separate de o bandă dublă hașurată.

FOTO: Posibilitate la „șoseaua 2 plus 1”: fără parapete, deci și fără acostament consolidat cu rol de bandă de urgență, respectiv cu sensurile de mers separate de parapete de protecție, caz în care sectorul cu o bandă trebuie să aibă acostament consolidat cu lățimea de 2,50 m

Ghidul de aplicare a soluției „2 plus 1” permite amplasarea unor stâlpișori flexibili sau parapete pentru separarea mai evidentă a sensurilor de circulație. Acolo unde se va recurge la montarea parapetelor, „se vor lua măsuri pentru asigurarea pe sensul de circulaţie cu o bandă pe sens a unor acostamente consolidate cu lăţimea de minim 2,5 metri (…) care să permită circulaţia doar cu viteză redusă în cazuri de urgenţă, ce necesită eliberarea părţii carosabile”, precizează ghidul.

Sectoarele de drum cu bandă mediană alternativă vor fi presemnalizate începând de la 500 de metri. Pe parcurs, trecerea de la una la două benzi va fi semnalizată atât prin indicatoare rutiere, cât și prin marcaje pe asfalt – cu banda din mijloc pe o distanță de 30 de metri. Restrângerea la o bandă va fi semnalizată la fel, doar că zona interzisă de pe banda 2 (hașurată) va fi prelungită pe o lungime ceva mai mare de 100 de metri. Pe aceste porțiuni trebuie să fie montate sisteme anti-orbire.

CITEȘTE ȘI: Accident fatal pe drumul morţii, la Leţcani. Două mașini au ieșit în decor (VIDEO)

Modificarea numărului de benzi pe sens va fi semnalizată inclusiv prin anunțarea lungimii segmentului modificat. Dacă, la testarea din Ialomița, aceste segmente au fost egale, de circa 2,5 km, ghidul elaborat de CNAIR calculează distanțele în funcție de volumul de trafic. Astfel, dacă media zilnică anuală pe un drum este mai mică de 9000 de mașini, lungimea unui sector poate coborî și sub 1000 de metri, iar unde se înregistrează peste 15 mii de autovehicule zilnic, va fi 1500-2000 de metri. Sunt incluse în aceste segmente și intersecțiile. Acolo unde sensul de mers este în rampă (urcare), trebuie să îi fie destinate două benzi dacă declivitatea este mai mare de 5 la sută. 

Comentarii