Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Un aditiv antimicrobian din săpun poate afecta ficatul

spalat pe maini
  • spalat pe maini

Cercetătorii de la Facultatea de Medicină de la Universitatea California, din San Diego, au găsit dovezi că triclosan - un antimicrobian găsit în multe tipuri de săpun şi alte articole de uz casnic - agravează boala ficatului gras non-alcoolic la şoarecii hrăniţi cu o dietă bogată în grăsimi. Studiul, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, detaliază şi mecanismele moleculare prin care triclosanul perturbă metabolismul şi microbiomul intestinal, eliminând în acelaşi timp protecţiile naturale ale celulelor hepatice.

„Utilizarea din ce în ce mai largă a triclosanului în produsele de larg consum prezintă un risc de toxicitate hepatică pentru oameni“, a declarat dr Robert H. Tukey, Profesor la Departamentul de farmacologie de la UC San Diego School of Medicine. „Studiul nostru arată că factorii comuni pe care îi întâlnim în viaţa de zi cu zi - prezenţa omniprezentă a triclosanului, împreună cu prevalenţa consumului ridicat de grăsimi alimentare - constituie o reţetă „bună“ pentru dezvoltarea bolilor hepatice grase la şoareci“. Într-un studiu precedent efectuat în 2014 la şoareci, echipa a descoperit că expunerea la triclosan a favorizat formarea tumorilor hepatice prin interferarea cu o proteină responsabilă cu eliminarea substanţelor chimice străine din organism. În acest ultimul studiu, cercetătorii au hrănit cu o dietă bogată în grăsimi şoarecii cu diabet de tip 1.

După cum au arătat studiile anterioare, dieta bogată în grăsimi a condus la boala ficatului gras non-alcoolic (non-alcoholic fatty liver disease sau NAFLD). La om, boala ficatului gras non-alcoolic este o afecţiune din ce în ce mai frecventă care poate duce la ciroză hepatică şi cancer. Diabetul şi obezitatea sunt factori de risc pentru ea. Conform studiului, iată ce se întâmplă: consumul unei diete bogate în grăsimi le „spune“ celulelor să producă mai mult factor de creştere a fibroblaştilor 21, care ajută la protejarea celulelor hepatice de daune. Tukey şi echipa sa au descoperit că triclosanul se amestecă cu două molecule, ATF4 şi PPARgamma, de care celulele au nevoie pentru a produce factorul protector de creştere.

Nu numai asta, dar antimicrobianul a perturbat şi o varietate de gene implicate în metabolism. În plus, şoarecii expuşi la triclosan au avut mai puţină diversitate în microbiomul intestinal - mai puţine tipuri de bacterii care trăiesc în intestine şi un mediu similar cu cel observat la pacienţii cu boala ficatului gras non-alcoolic. Mai puţină diversitate a microbiomului intestinal este în general asociată cu o stare de sănătate mai slabă. Până în prezent, aceste descoperiri au fost observate doar la şoarecii care au ingerat triclosan. Dar, din moment ce aceleaşi sisteme moleculare funcţionează şi la oameni, noile informaţii îi vor ajuta pe cercetători să înţeleagă mai bine factorii de risc pentru boala ficatului gras non-alcoolic şi să le ofere un nou loc pentru a începe să proiecteze intervenţii potenţiale pentru a preveni şi a atenua afecţiunea, notează cercetătorii.

„Acest mecanism ne oferă acum o bază pe care să dezvoltăm terapii potenţiale pentru boala ficatului gras non-alcoolic asociată cu toxice“, a spus dr Robert H. Tukey, care este, de asemenea, director al Institutului Naţional de Ştiinţe de Sănătate a Mediului Programul Superfund de la UC San Diego. Interzis în produsele de spălat din SUA În 2016, Administraţia SUA pentru Alimente şi Medicamente (FDA) a decis că produsele de spălat fără prescripţie medicală nu mai pot conţine triclosan, având în vedere că nu s-a dovedit a fi sigur sau mai eficient decât spălarea cu apă şi săpun simplu. Cu toate acestea, antimicrobianul se găseşte în continuare în unele produse de uz casnic şi medical, precum şi în ecosistemele acvatice, inclusiv în sursele de apă potabilă.

Se estimează că 100 de milioane de adulţi şi copii din SUA ar putea avea boala ficatului gras non-alcoolic. Cauza exactă a acesteia este necunoscută, dar dieta şi genetica joacă roluri substanţiale. Se crede că până la 50% dintre persoanele cu obezitate au boala ficatului graas non-alcoolic. Afecţiunea nu este de obicei detectată până când nu este avansată.

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

Distrugerea statuilor

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni?

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?