Bancpost, in topul reclamatiilor la adresa sucursalelor sucevene ale bancilor comerciale

vineri, 28 noiembrie 2008, 21:26
3 MIN
 Bancpost, in topul reclamatiilor la adresa sucursalelor sucevene ale bancilor comerciale

La Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Suceava continua sa soseasca reclamatii cu privire la serviciile bancare necorespunzatoare prestate de sucursalele sucevene ale bancilor comerciale. Conform unei proceduri interne acestea sunt preluate si redirectionate in vederea cercetarii la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) Bucuresti, pentru ca numarul reclamatiilor la nivel de tara este covarsitor.

Conform datelor furnizate de inspectorii OJPC Suceava, in topul reclamatiilor la adresa sucursalelor sucevene ale bancilor comerciale se afla Bancpost – care a modificat atat dobanda cat si comisionul de administrare, care era prevazut in contract ca fiind fix. Cu exceptia a doua sucursale, toate unitatile bancare de pe raza judetului Suceava au fost reclamate la OJPC Suceava, iar sesizarile au la baza majorarea comisioanelor sau a dobanzilor practicate de banci.

In decursul a cinci saptamani – de la jumatatea lunii octombrie si pana in prezent – s-au inregistrat la OJPC Suceava 25 de reclamatii, acestea incadrandu-se in contextul crizei financiare. Inainte de aceasta perioada au mai fost inregistrate circa 17 reclamatii care vizau serviciile bancare necorespunzatoare. Eventualele sanctiuni ce se impun in urma evaluarii reclamatiilor, vor fi aplicate la nivel central, nu pe sucursale, asa cum s-a intamplat inainte ca reclamatiile sa fie transmise catre ANPC.

"Doresc sa subliniez cateva recomandari care trebuie sa stea in atentia sucevenilor care recurg la credite, practic celor mai multi dintre noi. In timp ce in unele reclamatii se scoate in evidenta cresterea dobanzii fara a exista o baza de verificare, in altele se arata ca s-a negociat prin contract o anumita dobanda pe an si totusi aceasta a devenit variabila. In alte reclamatii se sesizeaza ca s-au inclus unele comisioane de administrare care nu figurau in contract la data semnarii acestuia. La un credit apar doua dobanzi, una dintre acestea scrisa cat mai mare, cealalta cat mai mic. Pana acum cativa ani clientul era <invitat> sa contracteze un credit doar cu o dobanda scrisa mare, cat toata reclama. A aparut insa obligatia de a trece si dobanda anuala efectiva (DAE), chiar daca este scrisa cu litere mici, aceasta avand insa o valoare mai mare decat cea pe care o prezinta creditorul. DAE ia in calcul nu numai cheltuielile cu rata dobanzii afisate, dar si celelalte taxe, comisioane si unele asigurari ce trebuie platite de client. Prin urmare, compararea ofertelor de creditare similare se face in functie de DAE si nu de dobanda afisata.

In ce priveste comisioanele, exista o intreaga paleta. Comisionul de analiza, mai ales in cazul unor credite mici, poate reprezenta un procent semnificativ. Apoi, comisionul de acordare, care este un procent din suma acordata, variind de la o banca la alta. Comisioanele percepute anual sau chiar lunar pot fi de tipul: comision de administrare cont curent, de risc valutar, soldul minim al contului permanent necesar. Comisionul de rambursare anticipata variaza de la 2% la 5%, in cazul acestei optiuni trebuie facuta o cerere de rambursare anticipata. Exista si costuri de schimb valutar in cazul creditelor in valuta, care sunt rambursate in moneda nationala, un comision de retragere a dosarului, comisioane pentru renegocierea conditiilor creditului" a declarat Elena Oanea, inspector sef adjunct al OJPC Suceava.

E bine sa fie cunoscuta "regula celor 72". Folosind aceasta regula se poate afla cu aproximatie in cati ani se dubleaza suma imprumutata, impartind 72 la dobanda creditului respectiv. Sa spunem ca ati folosi un card de credit si retrageti 1000 lei la o dobanda de 30% pe an. Daca impartiti 72 la 30, rezultatul-2,4 va va spune ca in aproximativ 2 ani si jumatate aveti de platit dublul sumei pe care ati imprumutat-o, adica 2000 lei.

Consumatorii care au nelamuriri sau intrebari cu privire la diferite servicii prestate de institutiile publice pot intra pe site-ul ANPC, http://www.bugetulfamiliei.ro/, unde exista opt subdomenii – buget, economii, credit, asigurari, pensie, strategie de viata, taxe si legislatie. Fiecare subdomeniu cuprinde sfaturi, termeni utili si raspunsuri oferite de experti la intrebarile consumatorilor.

OJPC Suceava asigura preluarea reclamatiilor de luni pana vineri, intre orele 9-17 telefonic sau la sediul institutiei din B-dul George Enescu, nr 2, bloc 7 parter, iar in zilele de sambata si duminica prin telefon – 0230/530876.

 

Sursa: Obiectiv de Suceava

Comentarii