De Business

Punem punctul pe știi

Black Friday a făcut ravagii la Iaşi. Asediul de la 6 dimineaţa

sâmbătă, 22 noiembrie 2014, 02:49
5 MIN
 Black Friday a făcut ravagii la Iaşi. Asediul de la 6 dimineaţa

Ieşenii au dovedit încă o dată că sunt mari amatori de reduceri. Întocmai ca şi anul trecut, locuitorii municipiului s-au trezit cu noaptea în cap, şi fie au ales să cumpere on-line, fie s-au îngrămădit în magazinele care promiteau marea cu sarea, prin pancarde cât mai generoase în procente cu minus. Ninsoarea de afară completa un peisaj care aducea mai degrabă cu cumpărăturile din preajma Crăciunului decât de sărbătoarea reducerilor, importată de doar patru ani din SUA.

Marile centre comerciale au fost ieri “asediate” de clienţi de la primele ore ale dimineţii. Până şi găsirea unui loc de parcare putea pune la încercare răbdarea celor care au preferat să îşi servească mai întâi cafeaua şi pe urmă să se aventureze în “hora” reducerilor. La magazinul Altex din Iulius Mall, deschis încă de la ora şase dimineaţa cu acest prilej, vânzătorii abia mai puteau face faţă valului de cumpărători cu mult înainte de prânz. Foarte mulţi tineri, dar şi persoane trecute de prima tinereţe, inspectau cu minuţiozitate oferta, puneau întrebări reprezentanţilor magazinului, comparau produse de diferite mărci şi le testau pe cele expuse la raft. Dacă unii dintre ieşeni au ales să vină cu partenerul de viaţă pentru a se decide asupra achiziţiei, alţii se sfătuiau cu cei dragi prin telefon sau le trimiteau poze cu oferta, în aşteptarea unui feed-back pozitiv. Forfota era completată cu zgmotul alarmei ce se declanşa de câte ori un client prea curios nu dădea atenţie sistemelor de securitate ataşate produselor, îndeosebi în cazul laptop-urilor. Zona unde erau expuse produsele IT era poate cea mai aglomerată, semn că, şi în acest an, o bună parte a vânzărilor va fi asigurată pe acest segment. Mulţi dădeau însă târcoale şi perimetrului cu telefoane şi televizoare de ultimă generaţie, pe când ieşenii mai în vârstă, cu predilecţie doamnele, analizau produse din gama electrocasnice mici. Coada la casele de marcat era semnificativă, iar pe uşa magazinului mai toţi cumpărătorii ieşeau bucuroşi, dar şi cu portofelul mai “subţire”, fiecare cu produsul mult-visat, pentru care au aşteptat poate şi un an de zile pentru a-l cumpăra.

Reduceri şi de 80%

Tot la Iulius Mall, cei care doreau să îşi completeze garderoba cu piese vestimentare în tendinţe au fost întâmpinaţi cu reduceri de până la 80%, în cazul magazinului Just Me, iar produse cu preţul tăiat în proporţie de maximum 70% la Casual Style, Irina Schrotter şi M. Boutique. Alte magazine, între care Kenvelo, Bulgarini, Eponge, au înjumătăţit preţul la unele produse, iar altele au propus clienţilor discounturi de până la 40% din preţul iniţial.  
Mergând în Baza 3, la "Felicia", la Media Galaxy, magazin tot din reţeaua Altex, am găsit o situaţie similară: un aflux mare de cumpărători, vânzători aflaţi pe baricade, oferte peste oferte şi cozi în zona caselor de marcat, respectiv a locaţiei unde se completau certificatele de garanţie a produselor. Şi în hypermarketul Carrefour, situat în Complexul Comercial “Felicia”, raionele cu produse electrocasnice şi IT au pus în “umbră” restul magazinului. Până şi fraţii de peste Prut au ales să cumpere din magazinele ieşene cu acest prilej, dovadă numărul mare de maşini cu număr specific parcate în apropierea complexului respectiv. SmartTV-urile erau la mare căutare printre clienţii veniţi în Carrefour, dar nu erau neglijate nici calculatoarele, laptopurile ori produsele necesare gospodinelor în bucătării, de la mixere şi până la cuptoare cu microunde ori roboţi de bucătărie.
Agenţiile de turism s-au întrecut şi ele în oferte, cu preţuri înjumătăţite pentru sejururi de Revelion şi nu numai, iar pe reţelele de socializare, până şi cursurile de învăţare a limbilor străine se vindeau la preţuri cu până la 50% mai mici faţă de perioada normală a anului. Şi unele restaurante şi cafenele din Iaşi s-au aliniat trendului. Spre exemplu, restaurantul Aad’s Place din zona Super Copou, cu specific olandez, a ieşit timp de trei zile pe piaţă cu reduceri la produsele din meniu. “Timp de trei zile am încercat să ne aliniem şi noi la această sărbătoare şi am coborât preţurile cât de mult am putut. Spre exemplu, la toată gama de preparate cu specific olandez am aplicat o reducere de 20%”, ne-a spus Ionuţ Socol, managerul acelui restaurant.

125 milioane lei în 5 ore

În mediul on-line, eMag a dat iar tonul. Astfel, în primele 5 ore de la startul Black Friday, conducerea retailerului susţinea că au fost vândute 335.000 de produse în valoare totală de 125 de milioane de lei. eMag anunţa şi un veritabil record de trafic de pe mobil: 700.000 de vizite şi 30.000 de comenzi de pe dispozitivele mobile, timpul mediu petrecut pe site de către vizitatorii de pe mobil fiind de 10 minute. Surpriza acestui an vine tot de la acest retailer: cea mai mare reducere la un produs comandat online s-a înregistrat în cazul un BMW seria 5 în valoare de 45.000 de euro, redus de la 65.000 de euro. În primele cinci ore de la lansarea ofertei pe site-ul eMag, internauţii şi-au acontat 20.000 de telefoane mobile, 12.000 de pachete de scutece, 4.000 de parfumuri, 10.000 de televizoare, 4.000 de anvelope. Mare bătaie au fost şi pe produsele Apple, retailerul venind cu o reducere de 25% la iPhone 6, pe când modelul anterior, iPhone 5S, a avut preţul redus cu 1.000 de lei, la 1.500 de lei.

Circa 4,75 milioane de români, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani, doresc să cumpere produse de Black Friday 2014, cu 1,3 milioane mai mulţi decât în 2013, potrivit unui studiu Millward Brown, citat de presa centrală. Cele mai “vânate” produse în acest an, aşa cum a rezultat din datele repondenţilor, au fost electrocasnicele mici, televizoarele şi telefoanele mobile. Pe de altă parte, numărul tranzacţiilor procesate online cu cardul de Black Friday 2014 va creşte cu peste 50% faţă de media anuală, iar suma medie procesată online cu cardul pentru cumpărăturile online din „Vinerea Neagră” se va dubla, potrivit estimărilor NETOPIA mobilPay, citate de gândul.info. Centralizarea datelor privind vânzările de către marii retaileri va confirma ulterior sau nu aceste previziuni. Aproape 30% dintre românii din mediul urban vor face sigur cumpărături cu ocazia Black Friday 2014, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare a pieţei iSense.Solutions. Conform aceluiaşi studiu, persoanele cu vârsta curprinsă între 25 şi 34 de ani sunt cele mai dispuse să achiziţioneze produse de “Black Friday”, reprezentând 38% din totalul cumpărătorilor, fiind urmaţi îndeaproape de consumatorii din categoria de vârstă 35-44 de ani (34%).

 

 

Comentarii