De Business

Punem punctul pe știi

Crochiuri Economice

Noul sistem de atestare a auditorilor din sectorul public

marți, 08 august 2017, 01:50
3 MIN
 Noul sistem de atestare a auditorilor din sectorul public

Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, aşa cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 191/2011, prevede că recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorior interni în vederea obţinerii certificării/atestării se realizează de către comisie din cadrul MFP, pe baza constatării corespondenţei disciplinelor parcurse de candidaţi pe durata studiilor academice cu domeniile din Cadrul general de competenţe profesionale. 

Potrivit aceleaşi norme invocate, toţi cei cca. 2500 auditori în cauză ar fi trebuit să obţină certificate de atestare în termen de maximum şase ani de la data intrării în vigoare a Legii nr. 191/2011, însă până acum nici măcar o persoană nu îndeplineşte această condiţie. Din verificarea datelor postate pe site-ul MFP, respectiva Comisie de atestare nu a emis în intervalul 2011-2017 nici o decizie cu privire la acordarea de certificate de atestare. Motivele (unele obiective) aproape că nici nu mai contează – rateul demersului legislativ e clar, de aceea nici nu ne oprim asupra lor. Fiind puţin probabil ca până în luna noiembrie a.c., când expiră termenul stabilit, să avem o rezolvare a problemei, s-a impus propunerea de către Executiv a unei OG care să proroge termenul ca atare.

Studiind textul acestei OG (Proiect), remarcăm că se stipulează „Stabilirea unui (nou – n.a.) termen pentru obţinerea certificatului de atestare de către persoanele nou încadrate, după intrarea în vigoare a actului normativ, pe funcţia de auditor intern în cadrul entităţilor publice şi care nu deţin certificatul de atestare, respectiv de doi ani de la ocuparea postului.” (http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/transparenta/NFProiectOGmodificareLegea672_2002_01082017.pdf) În plus, se modifică şi modul de recunoaştere a competenţelor profesionale, vizându-se aplicarea unui sistem de testare a cunoştinţelor dobândite (examen), pe şapte domenii. Respectivele domenii includ: auditul intern, managementul riscului, controlul intern şi guvernanţa, contabilitatea, finanţele publice, managementul, tehnologia informaţiei şi dreptul. Chiar dacă e vorba despre un număr mare de domenii/discipline, se poate aprecia că doi ani sunt suficienţi pentru aprofundare de către candidaţi, având posibilitatea reală a trecerii unui asemenea examen.

La secţiunea „Schimbări preconizate” a Notei de fundamnetare a Proiectului de act normativ analizat se aminteşte că „Termenul de doi ani pentru obţinerea certificatului de atestare pentru persoanele care vor fi încadrate pe funcţia de auditori interni după intrarea în vigoare a actului normativ favorizează inserţia de auditori interni în cadrul compartimentelor de audit intern din entităţile publice.” Textul Proiectului de OG statuează că formarea profesională continuă a auditorilor interni se realizează în cadrul unei perioade de minimum 15 zile lucrătoare pe an, prin participare la cursuri şi seminare, studiu individual sau publicarea de materiale de specialitate. Totodată confirmă eliminarea sintagmei „persoană fizică atestată” din Legea nr. 672/2002 (R), lucru explicat prin faptul că asigurarea activităţii de audit intern pe bază de contracte de prestări servicii de către persoane fizice atestate a fost abrogată prin OUG nr. 26/2012. Cât priveşte modalitatea concretă de testare/examinare în vederea obţinerii certificatului de atestare, aceasta va avea la bază o metodologie, pe care MFP trebuie s-o adopte în termen de 90 zile de la aprobarea OG în discuţie. 

 

 



 

 

    

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii