Trepadusii care vind pe datorie marfuri din UE

joi, 11 iulie 2002, 23:00
5 MIN
 Trepadusii care vind pe datorie marfuri din UE

Persoanele care nu-si permit sau nu vor sa aiba de-a face cu preturile inaccesibile din magazine, comertul clandestin le ofera sansa de a intra in posesia unor lucruri de calitate si la preturi accesibile. Parfumuri la jumatate de pret sau chiar mai ieftine decit preturile din magazine, aparate foto digitale noi sau camerele video de ultima generatie, ce ajung la 350-400 de dolari, in conditiile in care in magazine ating lejer 700-1.000 de dolari, ceasuri elvetiene sau nemtesti, haine de firma, bijuterii din aur sau CD-playere auto, toate au garantia certificata de provenienta: furtisaguri din Germania, Spania sau Italia. Mai mult, aceste marfuri pot fi cumparate si in rate.
Cei de la care putem cumpara astfel de produse reprezinta categoria selecta a comerciantilor la negru. Ei desfasoara nestingheriti o activitate infloritoare, fie in zona teraselor din Centru, fie prin anunturi de mica publicitate. CD-urile "producatorilor" autohtoni cu jocuri, muzica pe alese sau ultimele productii cinematografice de pe DVD-uri variaza intre 50 si 80.000 de lei, in timp ce un MP3 ajunge la 130-150.000 de lei. La polul opus se afla cei care vind adevarate chilipiruri prin spitale sau la diferite institutii, oferta acestora mergind de la asternuturi de pat, halate sau pijamale, pina la aparate de masurat tensiunea, stetoscoape sau burtiere.
"Nu este luna in care sa nu cistig 1.000 de dolari"
Greu este pina cistigi increderea baietilor cu rucsacele doldora de CD-uri, aparate foto digitale sau camere video. O bransa separata o constituie "distribuitorii" de haine, parfumuri si ochelari de soare, toate de firma. Aceste doua categorii "de lux" vind marfa provenita din Occident, in special Germania sau Spania.
"E normal sa am comenzi, daca tot ce vind e original si la jumatate sau trei sferturi din preturile din magazine. Ca sa nu mai vorbim ca majoritatea electronicelor sau parfumurilor pe care le vind sint special facute pentru UE, iar calitatea lor e departe de ce avem noi. Plus ca mai vind si in rate, in functie de cit cumpara fiecare. Eu primesc lunar pachete de la doi prieteni plecati in Germania. Asa am convenit. Ei pleaca la «produs» acolo, iar eu le vind marfa la preturile convenite si duc banii familiilor lor. Cistig cam 30% din cit produc si pot spune ca duc o viata lipsita de griji. Nu este luna sa nu fac peste 1.000 de dolari numai ai mei, iar in perioada sarbatorilor mi se si tripleaza vinzarile", ne spune un mic intreprinzator cunoscut sub numele de Gigi.
Toata gama de parfumuri
De la Gigi poti cumpara orice, iar daca se intimpla ca esti mai pretentios, se fac si comenzi speciale. Un aparat foto digital Sony de ultima generatie ajunge la 350-400 de dolari, in functie de accesorii. Se mai intimpla ca direct-producatorii sa nu poata "face rost" de soft-ul sau acumulatorul aferent. Cam acelasi pret il au si camerele video digitale. Gramul de aur se vinde cu 200-250.000 de lei, in functie de greutatea bijuteriei, pietrele din montura sau model. O camasa "Versace" ajunge la 500.000 de lei, iar pentru un costum de firma ai nevoie de 100-150 de dolari. Pentru o pereche de ochelari de soare "Christian Dior" sau "Police" ai nevoie de 7-800.000 de lei, iar parfumurile originale ale marilor firme sint vindute cam la jumatate din pretul de magazin. Ultima aparitie a casei de parfumuri "Amarige de Givency- Haute Couture" pentru femei ajunge la 600.000 sticluta de 50 ml apa de parfum, in timp ce in magazinele de specialitate pretul ajunge la 1.200.000 de lei. Un parfum "Laura Biagioti" sau "Tresor" de la Christian Dior, varianta apa de toaleta, 100ml, se cumpara de la "baieti" cu 800.000, in timp ce in rafturile magazinelor ajunge la 1,5 milioane de lei. "Davidoff- Cool Water" pentru barbati ajunge la 400.000 de lei sticluta de 100 ml apa de parfum, iar pentru un "Bvulgari", amatorii de parfumuri vor putea da numai 300.000 de lei, fata de 700.000, pret de magazin. CD-playerele auto, care au mare cautare, ajung la 80-100 de dolari, in functie de firma si performante.
Contactele se fac prin recomandari sau intermediari
Baietii sint cel mai usor de contactat in zona terasei "Rendez-vous", de linga Casa Modei, sau in fata restaurantului Select. In general se merge pe recomandari sau prin intermediari, dar poti avea surpriza sa constati ca daca ai curajul sa intri direct in vorba cu ei, ofertele incep sa curga suvoi. Cei care nu au timp sau chef sa stea planton pe la terase sau in fata restaurantului isi vind marfa prin intermediul anunturilor de mica publicitate.
Grosul veniturilor iese din camera "din spate"
Micii producatori autohtoni de piraterii in materie de CD-uri au si ei o activitate acerba: programe informatice, jocuri, muzica pe MP3-uri, sau ultimele productii cinematografice copiate de pe DVD -uri provenite din statele fostei Uniuni Sovietice. Ziarele sint pline de anunturi care mai de care mai tentante. Daca ai curiozitatea sa dai un telefon constati ca gasesti tot ce iti trece prin cap. Bogdan, de exemplu, are o firma de vinzari calculatoare second-hand la parterul unui bloc din Copou, intr-un apartament inchiriat. In camera "din spate" se afla la loc de cinste inscriptorul si blankurile (CD-uri goale pe care se pot efectua inregistrari), sursa reala a cistigurilor lui. "In acest domeniu, mai degraba cererea genereaza oferta. Preturile mari ale soft-urilor originale sint de-a dreptul inaccesibile iesenilor patroni de firme, daramite tinerilor sau oamenilor de rind", isi motiveaza Bogdan afacerea. Un CD cu jocuri, programe sau muzica, in care pretul blankului este inclus variaza intre 50-100.000 de lei. Pentru un CD cu 1.240 de melodii (MP3) ai nevoie de 80.000 de lei, iar un film de ultima ora titrat ajunge la 40.000 de lei.
Pe Leana o stie tot Spitalul "Sf. Spiridon"
Intr-o ierarhie a valorii si provenientei produselor comercializate la negru, pe ultima treapta s-ar situa basarabencele care vind garnituri de pat, perdele sau prosoape cu plata in rate, pe la diferite institutii.Tot la aceasta categorie au aderat cu succes muncitoarele de pe la fabricile de textile, care-si vind cu succes marfurile pe care le subtilizeaza de la serviciu, ca o compensare pentru salariile de mizerie. Acestea isi desfasoara activitatea, cu precadere, prin spitale.
Astfel, bolnavii sau rudele aflate in vizita la acestia sint rutinati de-acum de prezenta femeilor transpirate cu gentile pline cu pijamale, sosete, tricouri si chiar "bluzite mai elegante". Leana este un personaj arhicunoscut atit in lumea doctorilor sau asistentelor medicale, cit si a celor cu internari repetate in spitalul "Sf. Spiridon". O intilnim iesind sau intrind, in functie de orele de vizita, cocosata de cele doua genti pe care le poarta mereu dupa ea. "Nu-mi mai zice nimeni nimic, ca s-au obisnuit cu noi, nu sint singura! Sotul lucreaza in confectii si mai aduce una, alta, ca din salariul lui de mizerie nu ne-am descurca. Si la bolnavi le convine sa dea 5.000 de lei pe o pereche de sosete sau 50.000 de lei pe o pijama din bumbac. Acum m-am extins si iau din bazar aparate de masurat tensiunea, stetoscoape sau burtiere de la rusoaice. Cistig un 20-30.000 la bucata, dar ce, eu nu am facut un efort sa le aduc sub nas marfurile?" ne spune Leana, odihnindu-se pentru o clipa pe bordura din fata spitalului. (Claudia ENEA)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii