Romania, economia si fotbalul

vineri, 30 iulie 2010, 18:45
5 MIN
 Romania, economia si fotbalul

 

Se stie ca un eveniment de anvergura Campionatului Mondial de Fotbal reprezinta, intre timp, o mega-afacere pentru FIFA, iar CM recent incheiat s-a presupus ca-i va aduce acesteia un profit de macar 1 miliard de dolari.

Dincolo de marea afacere in sine, mi-au retinut atentia, pe parcursul CM din Africa de Sud, doua stiri economice inserate de Gazeta sporturilor in editiile sale.

Prima a venit din Corea de Sud, tara a carei nationala a debutat cu un succes clar – 2:0 – in fata Greciei, succes care a provocat „o explozie de vinzari", cita vreme imediat dupa acest meci microbistii sud-coreeni ar fi „sarbatorit cu multa bere si sex", supermarketurile raportind epuizarea stocurilor de prezervative („s-au cumparat de cinci ori mai bine"!) si o triplare a consumului de bere. (In paranteza fie spus, ar fi interesant de stiut cit a pierdut Romania prin ratarea calificarii – pentru a treia oara la rind – la CM de Fotbal. Cert este ca berariile/terasele care au oferit meciuri de la CM au cam ramas cu buza umflata, asijderea magazinele de electrocasnice – prin televizoarele nevindute… – si precis multe alte domenii economice care indeobste ar fi profitat de eveniment!)

A doua stire ilustreaza ce se-ntimpla cind niste manageri cu o idee beton sint inselati amarnic de rezultatul din teren – in totala contradictie cu calculul hirtiei! Doua zile dupa informatia de mai sus, Gsp oferea sub titlul „Victorie paguboasa" o stire colateral-fotbalistica cit se poate de amuzanta – mai putin pentru sus-pomenitii manageri cu ideea lor beton: lantul de supermarketuri Migros din Elvetia a promis o reducere de 10% la cumparaturi a doua zi, daca selectionata elvetiana bate Spania. Ideea parea intr-adevar una beton, cita vreme cotele tarii cantoanelor pentru victorie se invirteau la casele de pariuri pe la 15:1, iar renumitul calcul de pe hirtie nu lasa nici el cine stie ce loc pentru inregistrarea vreunei surprize! Cum adica sa cistige Elvetia in fata Spaniei, una dintre candidatele la cistigarea CM de anul acesta? Ei bine, Spania chiar a cistigat Mondialul – dar nu inainte sa piarda cu 0:1 primul meci din grupa, acesta cu Elvetia! Iar a doua zi, elvetienii au luat cu asalt Migros-urile din toata tara cumparind „absolut toate tipurile de produse (…) intr-o cantitate insemnata, incit multe raioane s-au golit". Iar managerii cu ideea beton, „cind si-au facut calculele", au constatat ca lantul a pierdut „7,2 milioane de euro din vinzarea cu reducere".

Acum, sa nu-i plingem de mila – si n-au facut-o, precis, nici ei, cita vreme se vor fi consolat cu ideea ca, de, au cheltuit 7,2 milioane de euroi pe o actiune publicitara pina la urma totusi cit se poate de reusita! Ca sa nu mai punem la socoteala ca, fara aceasta reducere (totusi nedorita…), oare cite zile ar fi trebuit sa treaca pentru a vinde marfa in valoare de 72 milioane de euro, cita au vindut ei intr-o singura zi?

Ei bine, saptamina aceasta mi-am adus aminte de aceste legaturi economice directe ori indirecte cu fotbalul cu ocazia hic-hacului in jurul televizarii meciului Unirea Urziceni – Zenit St. Petersburg. Cei de la Unirea au vrut macar 50.000 de euro pentru drepturile de televizare, Pro TV, cel mai vizionat post tv generalist, ar fi vrut sa dea, se aflase-n presa „pe surse", cel mult 20.000 de euro! Doamne, Dumnezeule, chiar atit de mare sa fie criza, incit ditamai Pro TV-ul, postul cel mai infipt in fenomen, sa n-aiba 50.000 de euro pentru un meci din preliminariile Champions League totusi cu o cistigatoare a Cupei UEFA?

Okay, Unirea Urziceni nu-i Steaua, Rapid ori Dinamo, nu-i nici macar CFR-ul (ca numar de fani, ca background suporteristic – una-i Clujul, alta-i Urziceniul!), dar aceeasi Unirea a ridicat anul trecut stacheta la 8 puncte in grupele CL, de a fost rebotezata Uimirea, iar acum nu se gasea un post romanesc care sa achizitioneze drepturile de televizare? Ei bine, iata ca nu s-a gasit, iar rusii (nu conteaza ce post tv), cind au aflat de daravera, s-au pus in miscare de-au achizitionat ei drepturile de televizare – pentru 50.000 de euro! Cireasa de pe „tort" sau „cireasa" de pe tortul acesta al unei viziuni economice cam greu de inteles e ca in cele din urma B1 TV s-a gindit ca ar da o mica lovitura mediatica si a anuntat – am aflat a doua zi! – cu 15 minute inainte de inceperea partidei ca va prelua meciul de la rusi! Ma rog, a iesit, puteam citi apoi in Gsp, o transmisie de tot risul prin preluarea initial – si asta dupa 15 minute de la inceperea partidei abia – a streamingului de pe internet… In fine, cica repriza a doua s-a putut apoi vedea bine. Dar concluzia-i alta.

Concluzia mea e ca daca cei de la Pro TV nu s-ar fi calicit intr-un hal fara de hal, ar fi putut sa aiba meciul acesta la o adicatelea chiar gratis – dind 50.000 de euro Urziceniului si luind 50.000 de euro de la rusi!… Dar s-a gindit cineva la asta? Nt, prea complicat, pare-se.

Altfel, ma intreb si eu de ce nu s-a gindit nimeni de la TVR – post public, vorba aceea, care cu alte ocazii sportive (vezi Formula 1!) se sparge-n figuri pe banii nostri – sa televizeze acest meci? Daca tot au cumparat televizarea Champions League, ce-ar fi fost sa televizeze si preliminariile Urziceniului? Ar fi fost un gest aproape normal de firesc, dar nici acolo nu s-a gindit nimeni la zecile si sutele de mii de microbisti interesati de vizionarea acestui meci si la faptul ca, dincolo de un fel de patriotism sportiv, ar fi fost – cred c-am demonstrat-o suficient de clar – si o afacere deloc in pierdere!

In fine, ma si mir ca mai am resurse de uimire si enervari, dar, vorba aceea, speranta moare ultima. Speranta ca in cele din urma vor ajunge si in Romania la pupitrele decizionale politice, economice etc. exact oamenii care-s in stare sa gindeasca antreprenorial si sa actioneze economic (in toate sensurile termenului), vizind nu doar ziua de azi si eventual cea de miine, ci si viitorul de peste an si ani. Iar fotbalul – vrem, nu vrem – reprezinta si un factor economic deloc neglijabil, cu atit mai putin intr-o perioada de criza economica. Nu mai vorbesc de efectele pozitive asupra mentalului si moralului unei natiuni intregi in cazul calificarilor la campionate europene ori mondiale ale nationalei ori ale unor segmente mari din populatie in cazul succeselor europene la nivel de cluburi. Motive pentru care nici unui decident n-ar trebui sa NU-i pese de ce se-ntimpla in fotbal in special si in sport in general.

Comentarii