De Sănătate

Punem punctul pe știi

Bacteriile intestinale, cheia tratamentului pentru cancer?

vineri, 07 aprilie 2023, 07:37
2 MIN
 Bacteriile intestinale, cheia tratamentului pentru cancer?

Terapia punctelor de control imunitar (TIC) ajută microbiota intestinală să călătorească din intestin către ganglionii limfatici, unde activează celulele imunitare (celule dendritice și celule T). În cele din urmă, atât microbiomul intestinal, cât și celulele imune activate intră apoi în tumoră. Atunci când bacteriile specifice nu pot călători până la ganglionii limfatici și la tumoră și nu pot activa celulele imune, terapia punctelor de control imunitar nu este eficientă.

Cercetători de la UT Southwestern (UTSW), din Statele Unite au descoperit modul în care bacteriile sănătoase pot ieși din intestin, pentru a călători către ganglionii limfatici și tumorile canceroase, din alte părți ale corpului, pentru a spori eficiența anumitor medicamente de imunoterapie.

Descoperirile, publicate luna aceasta în Science Immunoligy, fac lumină asupra motivelor pentru care antibioticele pot slăbi efectul imunoterapiilor și ar putea duce la noi tratamente împotriva cancerului.

Oamenii de știință au fost nedumeriți cu privire la modul în care bacteriile din interiorul intestinului  pot avea un impact asupra cancerului la plămâni, sâni sau piele.

„Acum înțelegem mult mai bine acest mecanism și, în viitor, sperăm să folosim aceste cunoștințe pentru a lupta mai bine împotriva cancerului”, a declarat Andrew Y. Koh, doctor în medicină, profesor asociat în cadrul Centrului pentru cancer Harold C. Simmons Comprehensive de la UT Southwestern (UTS).

Studii anterioare, inclusiv unul condus de dr. Koh, au indicat o asociere între compoziția microbiomului intestinal – microorganismele care se găsesc în interiorul tractului digestiv – și eficacitatea tratamentelor împotriva cancerului care vizează sistemul imunitar, inclusiv pembrolizumab (Keytruda) și ipilimumab (Yervoy).

Cu toate acestea, cercetătorii au ajuns la concluzii contradictorii cu privire la echilibrul ideal de microorganisme pentru a optimiza terapia, studiile indicând bacterii benefice diferite.

În recentul studiu, cercetătorii au folosit șoareci cu tumori de melanom pentru a cerceta modul în care medicamentele cunoscute sub numele de inhibitori ai punctelor de control imunitar, au afectat mișcarea microbilor intestinali prin organism.

Oamenii de știință au descoperit că inhibitorii punctelor de control imunitar, care stimulează activitatea sistemului imunitar împotriva tumorilor, provoacă, de asemenea, o inflamație în sistemul digestiv care duce la remodelarea ganglionilor limfatici din intestin.

Datorită acestor modificări, bacteriile pot părăsi intestinele și pot călători către tumoră și ganglionii limfatici din apropierea tumorii, au constatat cercetătorii.

Aici, microbii activează un set de celule imunitare care acționează pentru a distruge celulele tumorale.

„Inhibitorii punctului de control imunitar acționează prin eliberarea frânelor sistemului imunitar pentru a ținti cancerul”, explică dr. Koh, care este, de asemenea, director al Programului de terapie celulară și imunoterapeutică la UTSW și la Children’s Health.

Cercetătorii cred că aceste microorganisme și celulele imune pe care acestea le activează accelerează, în același timp, și activitatea sistemului imunitar.