Brandul Iaşului – cu bune şi cu rele

vineri, 08 aprilie 2022, 01:50
3 MIN
 Brandul Iaşului – cu bune şi cu rele

Cum era de aşteptat, au existat destul reacţii ironice, glumiţe mai mult sau mai puţin răutăcioase, unele chiar reuşite, mai ales pe seama logo-ului. Ei bine, reacţiile autorilor au fost fie bosumflate, fie înţepate, de genul, „bine că staţi voi şi criticaţi de pe margine” sau „dacă nu eşti expert, n-ai dreptul să te pronunţi”. Genul de reacţii care contrazic însuşi spiritul afirmat de autori în prezentarea brandului, acela de proiect deschis spre dezvoltare cu participarea comunităţii ieşenilor.

Acum două zile, Destination, o asociaţie înfiinţată de Primăria Iaşi în colaborare cu Universitatea „Al. I. Cuza” şi nişte firme din zona hospitality, a lansat proiectul „identitatea de brand” a oraşului. Pe scurt e vorba de un logo, un slogan şi un filmuleţ în care autorii, cei de la firma ieşeană de branding Namogo, şi-au expus conceptul din spatele noii identităţi vizuale.

Logo-ul e de fapt numele oraşului scris cu un font „gras” şi care se vrea versatil, „ideal pentru animaţii în mediul digital, pentru un oraş al IT-ului”, cum spun autorii. Sloganul, „Iaşi – modelează timpul”, este, conform celor de la Destination, „o metaforă cu ancore solide în istoria Capitalei Culturale a României”, care are în spate conceptul de „oglindă a trecutului întoarsă spre viitor”. Pentru mai multe detalii vezi destination.ro.

Dincolo de aceste descrieri mai mult sau mai puţin pretenţioase, stă însă o noutate care merită remarcată încă de la început. Cei care au realizat conceptul de brand al Iaşului au renunţat la obsesia legată de trecut, istorie, cultură şi nostalgiile aferente şi şi-au propus „o întoarcere spre funcţional”, spre construcţie şi participare la viitor.

În sine, aceasta e o veste bună. Filmuleţul de prezentare a conceptului e bazat pe animaţie, e vioi, transmite ideea de multifuncţional, de pragmatism, de versatilitate.

Un alt lucru care mi se pare pozitiv e deschiderea spre colaborare la care invită autorii proiectului, fără a avea pretenţia de obiectiv finalizat, de definitiv, de lucru bătut în cuie. Cum e şi normal, pentru că identitatea unui oraş e până la urmă o poveste în permanentă desfăşurare, iar cine are pretenţia că i-a găsit forma finală e fie un prost, fie un impostor.

Să trecem acum şi la cele mai puţin remarcabile. Lansarea proiectului a stârnit discuţii aprinse în mediul online, ceea ce e de bine pentru că arată interes din partea publicului, dar nu mi-au plăcut reacţiile venite din partea autorilor proiectului la feed-back-ul critic.

Cum era de aşteptat, au existat destul reacţii ironice, glumiţe mai mult sau mai puţin răutăcioase, unele chiar reuşite, mai ales pe seama logo-ului (vezi şi articolul din ediţia de ieri a ziarului, dar şi pe contul de facebook al asociaţiei Destination).

Ei bine, reacţiile autorilor au fost fie bosumflate, fie înţepate, de genul, „bine că staţi voi şi criticaţi de pe margine” sau „dacă nu eşti expert, n-ai dreptul să te pronunţi”. Genul de reacţii care contrazic însuşi spiritul afirmat de autori în prezentarea brandului, acela de proiect deschis spre dezvoltare cu participarea comunităţii ieşenilor.

Nici sloganul „Iaşi – modelează timpul” nu mi se pare strălucit. Înţeleg conceptul şi sunt de acord că Iaşul are o relaţia absolut specială cu timpul, că e un oraş în care poţi experimenta o mare diversitate de perspective, dar exprimarea mi se pare uşor „preţioasă”, de intelectual provincial care încearcă să epateze prin formule non-banale şi sfârşeşte prin a fi fad. „Modelează timpul” n-are nici forţă, nu e nici memorabil. Păcat de concept, care, repet, mi se pare că ţinteşte la fix spiritul acestui oraş minunat.

Comentarii