De Sănătate

Punem punctul pe știi

De ce este necesar cardul de asigurări de sănătate. Precizări de la CJAS Iași

miercuri, 09 februarie 2022, 12:57
5 MIN
 De ce este necesar cardul de asigurări de sănătate. Precizări de la CJAS  Iași

V-ați pierdut cardul de sănătate sau s-a deteriorat și nu îl mai puteti folosi? Ei bine, în acest moment, pe perioada stării de alertă, provocată de „pandemia Covid-19“, s-ar putea să nu vă deranjeze foarte mult acest lucru.

 Însă, în momentul în care vom reveni la normalitate, cu siguranță, lipsa cardului o să vă creeze probleme atât în unitățile medicale cât și la farmacii. Pentru a evita astfel de situații, cel mai înțelept ar fi ca persoanele asigurate care au primit carduri naţionale de asigurări sociale de sănătate cu date personale eronate, sau au pierdut/distrus acest document să solicite eliberarea unui nou card la casa de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află. Pesoanele asigurate care au primit un card care conține date eronate vor primi cu titlu gratuit un nou card de sănătate.

În schimb, cei care l-au pierdut sau deteriorat vor trebui achite contravaloarea serviciilor de producţie şi distribuire prin poştă a noului card, respectiv suma de 15,52 lei, plata făcându-se la sediul casei de asigurări în evidenţa căreia se află asiguratul. „Până când va primi noul card de sănătate, pentru a putea beneficia de toate drepturile pe care le are o persoană asigurată, acesteia i se va elibera o adeverință de înlocuire a cardului de sănătate. Tot o astfel de adeverință vor primi și asiguraţii care refuză primirea cardului de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă, în baza unei cereri făcute la casa de asigurări în care se expun motivele refuzului. Cu mențiunea că, în ambele situații, adeverinţa este valabilă timp de trei luni de la eliberare“, a explicat Dr. Ec. Radu Țibichi, Președintele Casei Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Iași.

Ce facem, însă, în situaţia în care cardul de sănătate se blochează? Dacă asiguratul tastează greşit, de cinci ori consecutiv, codul pin al cardului de sănătate, acesta se blochează. În această situaţie, medicul va telefona la numărul de helpdesk 021.202.6995, unde se alocă un număr de tichet, iar prin e-mail, la adresa suport.ceas@casan.ro, se dau informaţiile privind cardul blocat. De ce este nevoie de cardul de sănătate? Pentru că acesta este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS fiind, practic, instrumentul de confirmare a prestării tuturor serviciilor din sistem (PIAS). Cardul naţional de sănătate primit de asigurat conţine doar datele de identificare ale asiguratului, în memoria sa electronică fiind imprimate următoarele informaţii: numele şi prenumele asiguratului; codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate; numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID) și data nașterii. În mod normal, termenul de valabilitate al cardului este de 7 ani.

În țara noastră, primesc card de sănătate toate persoanele asigurate care au vârsta de peste 18, copiii până la această vârstă beneficiind de servicii medicale gratuite, conform legii. Cardul este distribuit personal de către factorul poştal în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. Poştaşul trebuie să facă cel puţin două vizite la domiciliul asiguratului pentru a-i înmâna cardul şi, în cazul în care acesta nu va fi găsit acasă, îi va lăsa un aviz poştal pe care va fi menţionată perioada în care asiguratul poate să ridice cardul de la oficiul poştal.

Activarea cardului de sănătate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului. Practic, operaţiunea de activare durează maxim 30 de secunde şi constă în înlocuirea codului pin iniţial al cardului (000) cu un cod pin din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. Codul pin rămâne în proprietatea asiguratului, la fel ca şi cel de la cardul bancar. Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice (medic de familie, cabinete medicale, spitale, farmacii etc). Este foarte important de știut că în momentul în care se introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul pin, instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va informa medicul dacă posesorul cardului este asigurat sau nu. „Trebuie să mai știți că o persoană care nu mai are loc de muncă, la un moment dat, va beneficia de încă 3 luni de statutul de asigurat, perioadă în care își poate căuta un alt serviciu. M-ați întrebat dacă sistemul poate fi păcălit, atfel încât să poți folosi cardul de asigurat și după acest termen. Ei bine, nu se poate, pentru că instituțiile sunt obligate să anunțe ANAF-ul, atunci când un salariat și-a pierdut locul de muncă și, apoi, ANAF-ul anunță Casa de asigurări de sănătate teritorială. De exemplu, în Germania, care beneficiază de un sistem de protecție socială foarte bine pus la punct, de toate aceste schimbări de statut de asigurat se ocupă FISC-ul, casa de asigurări nu se implică în acest sens“, a mai adăugat Dr. Ec. Radu Țibichi.

Cert este că utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate. Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât şi celor neasigurate.

Comentarii