Moderaţia lui Grindeanu şi nesimţirea lui Ciolacu

joi, 09 iunie 2022, 01:50
3 MIN
 Moderaţia lui Grindeanu şi nesimţirea lui Ciolacu

PSD se află într-o situaţie cu care s-a întâlnit rar după anii 90. A ajuns la guvernare într-o perioadă tulbure, în care statul chiar trebuie să „strângă cureaua”. Obişnuiţi să arunce cu largheţe bani publici pentru clientela politică şi electoratul captiv, dependent de stat, PSD începe să se încurce în explicaţii, să se contrazică de la o zi la alta, iar minciunile pe care le serveşte populaţiei sunt tot mai uşor de demontat.

Întrebat acum vreo două weekenduri despre şansele ca munţii Carpaţi să fie străpunşi de o autostradă care să lege Moldova de Transilvania, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a declarat „moderat-optimist”. Atitudinea rezervată a fostului premier, în condiţiile în care investiţia are finanţare asigurată, inclusiv prin PNRR, a stârnit un nou val de frustrare pe plan politic local. PNL şi PSD s-au luat la trântă cu lozinci (vezi detalii aici), USR, prin vocea unui fost secretar de stat la Transporturi, a explicat tehnic, în detaliu, de ce Grindeanu ar trebui să lase „moderaţia” şi să treacă la treabă (vezi detalii aici).

Dar declaraţia ministrului trebuie pusă în context. În aceeaşi zi în care Grindeanu se arăta sceptic cu privire la A8, pe fluxurile de ştiri era schiţată filosofia lui Marcel Ciolacu privind cheltuirea miliardelor din PNRR. Iar viziunea liderului PSD poate fi numită oricum, mai puţin „moderată”. Planul trebuie renegociat, iar accentul trebuie pus pe creşterea pensiilor şi susţinerea agriculturii. „Ce facem, dăm în continuare trei-patru miliarde de euro pentru sute de kilometri de piste de bicicletă?”, s-a arătat indignat Ciolacu. Ce nu înţelege liderul PSD (se preface că nu înţelege) e că prin PNRR sunt finanţate proiecte strategice, cu efecte vizibile după o perioadă lungă de timp. În exemplul propus de Ciolacu, bicicletele înseamnă mai puţine cheltuieli ale statului la sănătate, mai puţine importuri de carburant, mai puţină poluare, mai mulţi turişti străini (în proiect sunt incluse trasee europene). Apoi, Ciolacu minte cu nesimţire când vorbeşte despre miliarde în cazul pistelor de bicicletă, suma fiind în fapt de 250 milioane euro. Dar oare minte pentru că e prost informat sau pentru că băieţii lui din partid şi-au făcut bine calculele şi ştiu exact de unde se pot tăia bani pentru a-i reloca la „pensii şi irigaţii”? Nu cumva „risipa” de trei-patru miliarde de euro invocată de Ciolacu înseamnă, printre altele, şi cei 59 de km montani din A8? Sunt aproape sigur că în această cheie trebuie citită „moderaţia” lui Grindeanu, altfel, un politician care nu-şi impune limite când face promisiuni.

Ciolacu nu s-a oprit din populism şi minciuni la subiectul pistelor de bicicletă. Întrebat, în contextul în care plângea de mila pensionarilor, ce se va întâmpla cu pensiile speciale, liderul PSD a pus placa impozitării progresive. Or, unu la mână, ştim cu toţii că nu vom avea impozitare progresivă cât timp PSD va guverna alături de PNL, doi – nici mama impozitării progresive nu va reuşi să taie din privilegii pe actuala structură politizată a Curţii Constituţionale. Ce a răspuns Ciolacu întrebat despre modificarea Constituţiei prin care se poate reforma CCR? „Nu este o urgenţă.” Să mai amintim că acelaşi Ciolacu afirma acum ceva timp că este pentru prima oară când statul „strânge cureaua şi nu românii”, cu referire la un pachet de măsuri privind reducerea cheltuielilor publice. Pentru ca după câteva zile, salariile unor categorii largi de bugetari să fie majorate cu voturile PSD şi PNL din Parlament.

PSD se află într-o situaţie cu care s-a întâlnit rar după anii 90. A ajuns la guvernare într-o perioadă tulbure, în care statul chiar trebuie să „strângă cureaua”. Obişnuiţi să arunce cu largheţe bani publici pentru clientela politică şi electoratul captiv, dependent de stat, PSD începe să se încurce în explicaţii, să se contrazică de la o zi la alta, iar minciunile pe care le serveşte populaţiei sunt tot mai uşor de demontat.

Comentarii