ZDITV: Prof. Nicolae Boțu a prezis cu ani înainte problemele care apar acum la proiectul autostrăzii

sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 12:05
20 MIN
 ZDITV: Prof. Nicolae Boțu a prezis cu ani înainte problemele care apar acum la proiectul autostrăzii

În urmă cu doi ani, a avertizat că studiile geotehnice care abia începeau să fie făcute pe tronsonul montan al autostrăzii A8 nu vor fi corecte.

Astăzi, miza CNAIR este ca măcar capetele Moțca-Tg. Neamț și Tg. Mureș-Miercurea Nirajului să fie bine realizate. În 2019, a avertizat de asemenea că Autostrada Unirii nu va putea fi construită în parteneriat public-privat.

„Dar nu trebuie să fii expert ca să vezi aceste lucruri”, spune profesorul Nicolae Boțu, expert în studii geotehnice și membru al Departamentului Căi de Comunicații și Fundații de la Facultatea ieșeană de Construcții. Invitat în studioul TV al Ziarului de Iași, Nicolae Boțu a explicat motivele pentru care proiectele de autostrăzi înaintează greu, de ce sunt puţine şanse ca A8 să fie gata măcar în 2030 şi ce ne lipseşte ca marile proiecte să fie bine făcute.

TRANSCRIERE INTERVIU: “Ziarul de Iaşi” utilizează cu titlu experimental serviciile unei companii care asigură transcrierea automată a fişierelor audio. Aceasta foloseşte elemente de inteligenţă artificială (reţele neuronale), reuşind o acurateţe de aproximativ 90 la sută. Recomandăm celor care nu au timp suficient pentru vizionare să citească transcrierea de mai jos pentru urmărirea ideilor principale. Textul transcrierii este însoţit de minutele desfăşurării interviului, astfel încât acesta poate fi urmărit selectiv, funcţie de conţinut.

ş00:00:00:0ţ Bun găsit în studioul TV al Ziarului de Iași. Astăzi îl avem invitat pe domnul profesor universitar doctor Nicolae Boțu de la Facultatea ieșeană de Construcții. Domnia sa este membru al Departamentul Căi de comunicații și fundații al facultății, un un domeniu foarte important în construirea autostrăzilor pe care ni le dorim de atâta timp și care tot trenează.

Domnule profesor, să începem direct. În 2019, în vară, după atribuirea acelui contract de refacere a SF-ului pentru tronsonul montan al A8, dumneavoastră ați spus încă de pe atunci, ați prevăzut că nu o să fie un studiu corect făcut – un studiu geotehnic corect făcut. Cum v-ați dat seama, de unde ați știut?

ş00:00:55:55ţ Dintr-un motiv foarte simplu, nu trebuie să fii profesor universitar ca să îți dai seama de așa ceva. Cu 17 milioane de lei fost câștigată licitația pentru tronsonul Târgu Mureș – Ditrău și Ditrău – Târgu Neamț. Este imposibil să faci ceva. Nu o să faci un studiu geotehnic sau altul, de fezabilitate. În general, ca să vă dați seama de greșelile pe care le facem, plecând de la Compania Națională și de la licitații, vreau să vă spun că toate studiile de fezabilitate, dar mai cu seamă cele pe zona montană au fost scoase cu valori estimate cam de 10 la sută din valoarea reală.

ş00:01:41:101ţ Deci situația asta e valabilă nu numai pentru A8…

ş00:01:43:103ţ Toate. Târgu Mureș – Târgu Neamț, pe urmă Sibiu-Pitești, pe urmă Brașov-Bacău este același luccru. Brașov-Bacău: 20 milioane proiectare și studii de fezabilitate și proiectare pe tot traseul. Și asta e o glumă e o glumă sinistră, este imposibil de făcut ceva cu banii ăștia.

ş00:02:07:127ţ Dar A 13 este și ea în prioritățile Ministerului Transporturilor, nu?

ş00:02:11:131ţ Să fie! Toată lumea văd că își trece tot felul de legi, tot felul de intervenții. Toți se bat cu pumnul în piept, dar nu o să facă niciodată nimic clar și noi nu o vom avea A8 niciodată atâta timp cât nu înțelegem că trebuie să investim bani mulți în investigații. în studiile de fezabilitate. Aici e buba. Aici greșim de la început. Și caietul de sarcini este prost făcut, și valoarea este 10 la sută, vă spuneam. Termenele de execuție… în alte țări sunt ani de zile pentru aceste studii, pentru că este foarte greu să faci un studiu geotehnic în zonă de munte este foarte greu și extrem de costisitor. De multe ori trebuie să iei utilajul ăla care cântărește zeci de tone cu elicopterul și să îl muți dintr o parte în alta și pe urmă să faci foraje în rocă. Un foraj de felul ăsta asta ține cam o lună. Vă dați seama cam cât ar putea să coste așa ceva. Noi mergem cu trei firfirici acolo și sperăm să rezolvăm problema. Niciodată nu o să se întâmple acest lucru.

ş00:03:18:198ţ Dumneavoastră ați remarcat tot atunci în vara lui 2019 că nici acel sistem, acea procedură, parteneriatul public privat, prevăzută inițial pentru A8 între Iași, Lețcani mai exact, și Moțca, nu se va face.

ş00:03:36:216ţ Nu are cum să se facă așa ceva. Nimeni nu bagă bani, nicio bancă, nici un partener potențial privat nu investește în așa ceva. Mai cu seamă că din analizele făcute la un moment dat s-a constatat că recuperarea banilor – care în mod normal ar trebui să se facă undeva la maxim 30 de ani – aici ar trebui vreo 50 de ani ca să recuperez banii pentru un privat. Nimeni nu bagă banii ăștia.

ş00:04:04:244ţ S-au înscris atunci patru oferte. Acuma nu știm dacă într-adevăr s-ar fi ajuns până la la capăt. Ea s-a oprit, a fost oprită cu totul.

ş00:04:14:254ţ Și ofertele astea sunt niște glume sinistre pentru că niciodată nu s a analizat. El vine cu o ofertă vine cu o listă cu lucrări realizate prin Europa, prin America mai știu eu pe unde. Dar în momentul în care vin în România, nu vin oamenii aceia, nu vin specialiști ăia, vin doi trei oameni care au un scop foarte clar foarte bine definit să ia bani și să-i trimită în țara lor și restul cu cât le rămâne să încerce să fraierească niște români care să se facă lucrările acestea de proiectare și de execuție. Spre exemplu, noi dacă avem o firmă… Eu sunt cadru didactic fără discuție, dar toate problemele astea nu le știu în calitate de cadru didactic, le știu pentru că am lucrat în firmă privată de zeci de ani și am făcut și Sibiu-Pitești, am făcut studii de fezabilitate, studiul geotehnic, cunosc perfect care este situația și atunci îmi dau seama cam cât ar trebui să fie, dar. încă o dată, nu trebuie să fii mare specialist pentru asta.

ş00:05:21:321ţ Am înțeles, dar CNAIR nu are expertiza… Adică nu are experți care să evalueze…?

ş00:05:25:325ţ Nu are nimic. Absolut pe nimeni. Dacă dumneavoastră mergeți acuma să faceți un studiu de fezabilitate sau un studiu geotehnic să spunem pentru orice fel de lucrare, în CTE-ul lor, în ședința în care se aprobă toate aceste documentații veți constata că nu există niciun specialist, dar nici unul, care să își dea cu părerea vizavi de departe judecare care care este cea mai importantă din toată proiectarea cea mai importantă. Investigațiile geotehnice sunt cele mai importante pentru că sunt și cele mai scumpe: acolo folosești utilaje, folosești forezele care sunt foarte greu de manevrat și care consumă foarte foarte mult combustibil. Ai oameni la locul necesar și asta sunt…. e vorba de câteva zeci de astfel de utilaje, nu două-trei.

ş00:06:15:375ţ Aici e vorba de stabilitatea, până la urmă, a căli de comunicație respective, a străzii, a autostrăzii.

ş00:06:21:381ţ Sunt niște fundații. Gândiți-vă că avem viaducte extrem de înalte, de complicate, avem tuneluri, avem poduri avem și aâte și atâtea, și sunt foarte multe zone cu potențial mare de alunecare.

ş00:06:34:394ţ Era chiar aici o discuție legată de un posibil traseu din jurul municipiului.

ş00:06:38:398ţ Dacă se merge pe traseul ăsta stabilit, cu siguranță se va bloca la un moment dat imediat după începerea lucrării, pentru că nu s-a ținut cont de zonele cu potențial de alunecare sau chiar de zonele care sunt deja într-o alunecare lentă pentru că sunt zone în care alunecarea este evidentă. Sunt alunecări lente de fenomenul de fluaj, de curgere lentă, care pot fi măsurate, și sunt zone în care într-adevăr cu potențial de alunecare unde alunecarea poate să fie instantanee. Dar primele pot fi măsurate – și acuma pot fi analizate.

ş00:07:13:433ţ Urmează să înceapă măsurători în jurul Iașului. Din câte știu eu, acum sunt în zona Târgu Frumos și ar urma să vină încoace. Deci traseul acela albastru de care se vorbea, clar nu e bătut în cuie.

ş00:07:26:446ţ La Târgu Frumos sunt într-adevăr. Am primit o cerere acum din partea unuia, nu vreau să dau nume pentru că nu am aprobarea lor. Dar este sinistru ceea ce se întâmplă pentru că ei între ei acuma nu mai au încredere, proiectanții cu executanții investigațiilor cei care fac foraje și se verifică unii pe alții. Deci vedem că sunt cinci, șase utilaje, șapte utilaje. Bun, dar utilajele ăstea cum lucrează?, nimeni nu le verifică. Faptul că în loc de 35 de metri sau de 25 de metri se face foraj la 7-8 metri după care restul se bagă din burtă, că să preleveze probe tulburate în loc de probe netulburate care sunt mult mai ieftine și mult mai ușor de prelevat, că în loc să se ducă probele asta la București sau undeva într un laborator… Noi avem în toată Moldova câteva laboratoare, dar niciunul nu a fost capacitat să lucreze, să analizeze probele ăstea. Și, de cele mai multe ori, după primul colț de șosea se opresc mașinile și aruncă probele pe pământ și la București mai ajung două-trei și tot așa. O minciună continuă continuă de ani și ani de zile. În 2019 am spus treaba asta, da? Dacă vă uitați puțin pe internet și veți vedea toate discuțiile mele și toate intervențiile mele din ultimii 20 de ani, veți constata că ceea ce spun astăzi am spus şi atunci. Nicio schimbare nu s-a întâmplat, nimic nimic nimic, absolut nimic și nici nu va fi nicio schimbare atâta timp cât nu se va interveni, nu se vor lua în considerare cauzele efective, nu se vor lua cauzele și nu se va interveni cu specialiști adevărați –  care sunt pe ici pe colo, dacă au mai rămas câțiva, că au îmbătrânit şi ei.

ş00:09:18:558ţ Ca să păstrăm și un pic de optimism, așa, măcar capetele acelea din A8…

ş00:09:26:566ţ Toată lumea îmi spune aşa: „Băi, Boţule…” Sunt oameni care… „M-am săturat de gura ta. M-am săturat de tine, m-am săturat de asta, dar la sfârșit nu spui și tu ceva optimist, să zâmbim la sfârșit?”. Ce să spun ?

ş00:09:36:576ţ Acele capete de la A8, pe astea mai mergem acum…

ş00:09:40:580ţ Într-adevăr, acolo sunt zone cât de cât mai plate și mai ușor de de analizat. Asta eu zic că ar putea să… cu câțiva ani întârziere și dublu, triplu cost ar putea să fie luate în seamă și terminate, dar se va întâmpla ceea ce s-a întâmplat pe pe Transilvania pe bucățele pe tronsoane. Ieri am fost vă spunem la lotul 2, este alunecarea aceea urâtă acolo, la Oiejdea, și ca să ajung am mers într-adevăr pe pe autostradă, am mers 24 de km după aia am luat o iarăși am ieșit afară m-am învârtit prin alte părți. Noroc că am avut permisiunea să merg pe lotul 2 care încă nu a fost dat în folosință, dar pe ăla l-am analizat eu. Și atunci e normal să merg pe el. Dar vom avea bucățele bucățele, dar nu o autostradă întreagă încă. Pe Târgu Mureș Târgu Neamț Iași Ungheni dacă va fi și doar dacă de acum încolo se vor lua în considerare toate aceste elemente pe care le tot spun aici ne vor trebui câțiva ani buni numai pentru studiul de fezabilitate, nu pentru execuție, care e mult mai mult.

ş00:10:49:649ţ Până acum doi ani ați fost consilierul directorului general de la CNAIR. Cum se văd lucrurile din interior și care ar fi diferența față de ce se vede din afară?

ş00:10:59:659ţ Foarte bună întrebarea, pentru că o să spună: „Dar ai fost acolo! Tot vorbești atâta ai fost la la izvor, de ce n-ai făcut mare lucru?” N-am făcut mare lucru și nu sunt deloc mândru pentru faptul acesta, dar din păcate ca să faci ceva, să schimbi ceva la nivelul acesta trebuie să vii la butoane. Am fost consilier al directorului general, este adevărat. Am vorbit cu directorul general, am beneficiat de un director care a avut încredere în mine și care mi-a dat mână liberă. Problema este că mai departe nu am putut să merg, la minister. Din păcate. Pot să merg mai departe, dar aprobările finale vin de la ministrul Transporturilor, vin de la secretarii de stat. Bine, secretarii de stat și ăștia sunt niște glume, că n-au nicio treabă cu domeniul acesta. Sunt puși acolo doar să trimită niște informații, să sifoneze ceea ce se întâmplă acolo. Dar dacă nu ai un ministru ca lumea care să înțeleagă problemele astea și care să te sprijine în continuare. Și nu numai de miniștri, e vorba și de oameni. Toți oamenii ăștia… Dacă mergeți la Companie, o să spună unul „Eu de 20-30 de ani lucrez în domeniul ăsta, vii acuma și îmi spui mie cum să fac treabă?” Dar de 20 de ani se blochează totul, de 20 de ani lucrezi prost și nimeni nu ți-a spus treaba asta. Dă-te deoparte, să aducem alții. Bun, dar care alții? Acuma au mai crescut salariile și cât de cât am mai putea să găsim. Să sperăm. Eu îmi fac cruce de o mie de ori și mă gândesc că la fiecare schimbare de guvern poate vine totuși un ministru sau eu știu o echipă, nu neapărat un ministru, o echipă care să poată să vadă lucrurile în profunzime și să analizeze cauzele așa cum sunt ele.

ş00:12:47:767ţ La schimbarea asta de guvern de acum, Ministerul Transporturilor debutează ca să zic așa cu o tăiere de buget: a primit vreo 700 de milioane de lei în august. Se iau acuma 600 sau invers. Deci rămâne cu și mai puțini bani decât se plângea fostul ministru al Transporturilor…

ş00:13:05:785ţ Da, pentru că de multe ori nici nu poți să cheltuiești banii aceștia. Dacă nu ai proiecte, nu ai lucrări aprobate ca sumă cu care să mergi mai departe, ce poți să faci? Blochează banii de la buget. Ia-i, dom'le și dă măcar la salarii sau la pensii, ca să nu moară lumea de foame.

ş00:13:21:801ţ Exact asta fac acum, au dus la asta Ministerul Muncii. Pentru municipiul Iași care ar fi abandonat acel tronson între ei al vechii centuri ocolitoare Sud. Nu s-a mai făcut nimic nici pe bulevardul Poitiers, nici pe strada Trei Fântâni. A apărut în schimb acea variantă ocolitoare Est care acum în evaluarea ofertelor pentru SF.

ş00:13:55:835ţ Pare-mi-se că sunt patru oferte.

ş00:13:57:837ţ Patru oferte, da, sunt depuse.

ş00:13:59:839ţ Din nou Consitrans-ul care apare în 99 la sută peste tot și nimeni nu-i… Chiar nimeni nu-și pune întrebarea de ce Consitrans-ul și Search Corporation câștigă absolut tot? Cum se întâmplă ca în țara asta doar două firme să câștige și sunt singurele firme care care reușesc cât de cât să mai predea câte o bucățică de tronson? Sunt răspunsuri. Sunt răspunsuri clare.

ş00:14:28:868ţ Licitațiile sunt internaționale. Eu mă mir că nu vin oferte și din afară.

ş00:14:32:872ţ Nu, că e de muncă. E de muncă aici. Ei vin la la la execuție unde e de furat. Sunt bani mulți și unde pot să fure liniștit.

ş00:14:41:881ţ E un adjectiv destul de tare. Și atunci rămânem doar cu centura ocolitoare.

ş00:14:54:894ţ Deocamdată, cred că da. Nici bani nu sunt, nici o analiză foarte clară, nu avem pe nimeni să spunem sau cineva care să poată să răspundă în cadrul ministerului sau a companiei, cineva care să poată să fie implicat și să fie luat în seamă de către director, de către ministru. Atâta timp cât Iașul nu-și trimite acolo specialiștii adevărați, nu poeți, nu oameni care să se ducă acolo doar ca să își bea cafeaua cu secretarele, nu o să facem nimic. Ne uităm. Iarăși, ieri am fost la Cluj și am discutat cu niște oameni, de fiecare dată când merg acolo merg pe foarte multe șantiere în zonă. De ce?, pentru că acolo sunt bani, că acolo se lucrează efectiv. Și unde se lucrează mai sunt și probleme, se mai și greșește. Noi intervenim întotdeauna. Eu sunt expert și merg întotdeauna acolo unde sunt probleme. Problemele apar când lucrezi, când faci treaba, nu când… Aici n-avem nicio treabă pentru că nimic nu…

ş00:15:55:955ţ Spre deosebire de Iași, clujenii sunt și ei un pic la butoane.

ş00:15:59:959ţ Bineînțeles, nici nu se compară. Și aici a plecat de la politicienii noștri, care au mers întotdeauna pe ideea că în Iași cei de sub mine trebuie să fie mai prost ca mine și, dacă îi luați în considerare pe ăștia, vă dați seama cât de proști trebuiau să fie ceilalți ca să poată să activeze. La Cluj era totalmente invers. Haideți să vedem care sunt pozițiile: cu cât mai înalte, cu atât mai bune, cu cât mai mulți, cu atât mai în regulă.

ş00:16:28:988ţ Deci trebuie să avem un ministru la Transporturi, un ministru de aici din Iași ca să…

ş00:16:32:992ţ A fost un ministru și să știți că, dacă Relu atuncea putea să-și termine mandatul, eu cred că eram într-o fază mult mai avansată.

ş00:16:42:1002ţ El a intrat atunci dezarmat, că imediat i s-au luat marile proiecte la un alt minister.

ş00:16:46:1006ţ E adevărat că i s-au luat banii.

ş00:16:48:1008ţ Și a rămas ca să spun așa cu drumurile de interes local.

ş00:16:52:1012ţ Tot acolo era, tot puteai să mai mergi. Tot el a mai adus niște oameni. Că ăștia într-adevăr sunt acuma cei mai mulți cu probleme de libertate să spunem, asta e altă treabă. Dar măcar aveai la cine să te duci, avea cu cine să discuți, dădeai un telefon, „Măi du-te și tu la ăla și plânge-te acolo”, dar acuma la cine?

ş00:17:13:1033ţ Ca să revenim totuși la un ton mai optimist, rămâne măcar Centura Uricani-Cicoarei-Nicolina, măcar e pe loc drept acolo, sperăm că nu o să fie probleme. Urmează să se lanseze și licitația de execuție când va fi și o estimare a prețului. Pe partea feroviară nu știu dacă aici avem speranțe că o să meargă măcar aici totul strună să se refacă, știu că se reface, se modernizează linia de la Tecuci înspre Iași și cea de la Roman prin Pașcani înspre frontieră.

ş00:17:54:1074ţ Eventual pentru siguranță, pentru creșterea vitezei de circulație a trenurilor. Însă în momentul de față în majoritatea țărilor europene se vorbește de trenuri de mare viteză. Acele așa-zise TGV-uri cum sunt ele denumite în termeni francezi. Dar la noi deocamdată viteza nu poate să crească mai mult de 160 de kilometri la oră. Doamne ajută și cu asta, ar fi formidabil, vă dați seama în loc de… Văd că într-adevăr și eu, între ghilimele, sunt oarecum supărat că de obicei merg la București noaptea și de aici de la cât plec, la unșpe și un sfert, ajungeam la 6 jumate acum ajung pe la 5 și aproape de 6, deci dorm mai puțin la vagon de dormit. Bine, e normal că e o glumă, dar încă mai e foarte mult de lucru. În altă ordine de idei, transportul pe calea ferată în majoritatea țărilor devine prioritar în comparație cu transportul pe rutier.

ş00:19:03:1143ţ E și mai economic, e și mai ecologic.

ş00:19:06:1146ţ Da, și mai rapid în trenuri de mare viteză. Știți, merg cu 250, 300 poate și mai mult kilometri la oră și e normal că…

ş00:19:16:1156ţ Da. Așa, ca o concluzie, deci la noi problema o reprezintă studiile care se fac parțial sau prost înainte de lansarea în execuție a unui proiect mare.

ş00:19:28:1168ţ Studiul de fezabilitate este problema de bază care blochează de la început aproape tot. În primul rând, multe dintre ele nu se termină, pentru că nu se investește în investigare, în studiul geotehnic și hai să spunem chiar dacă se termină măcar pe bucățele, după aceea se blochează pentru că de cele mai multe ori este prost făcut. Este fals, este mincinos. Ce înseamnă fals? Asta înseamnă că scoți din burtă, faci foraje până la o adâncime, de cele mai multe ori nu faci. Eu, spre exemplu, după ce am lucrat la Sibiu-Pitești, pentru că știam exact unde trebuie să facem forajele, am ieșit din joc. Mafia geotehnicii românești. Și am trimis om când am văzut că ăștia termină în trei săptămâni, cât lucram noi în patru luni. Nu se poate așa ceva, cum Dumnezeu?, cu un număr mult mult mai mic de foreze. Din 55 de locuri unde trebuiau să fie foraje, am găsit doar cinci. Cinci, atât, cinci. Făcute nu știu dacă ca lumea, că nu am reușit să vedem la ce adâncime, dacă au respectat adâncimea, pentru că după un timp gaura de la foraj se prăbușește, dar mormanele de pământ pe care e normal să le vezi acolo doar în 5. 50 erau false.

ş00:20:54:1254ţ Ați apucat să trageți de mânecă pe cei de la, nu știu, CNAIR sau…

ş00:20:58:1258ţ Nu interesează pe nimeni, nu interesează pe nimeni. Ei sunt bucuroși că ar trebui să se termine, ca nu cumva să fie luați ei în seamă și la întrebări de partea politică. Nu interesează pe nimeni calitatea.

ş00:21:12:1272ţ Să sperăm că măcar la noi nu o să fie, cel puțin nu așa de mari, problemele.

ş00:21:16:1276ţ Sunt. Acuma vă spun, dacă mergeți și faceți o verificare la modul în care se fac studiile lângă Târgu Neamț, vă puneți mâine cap. Acuma, astăzi dacă mergeți…

ş00:21:27:1287ţ Mai merg activiștii civici de la asociațiile pro-autostradă. Nu știu dacă ei pot să vadă…

ş00:21:31:1291ţ Da, se duc, este foarte adevărat. Am vorbit cu domnul Urtoi, am vorbit cu băieții ăștia, niște băieți adorabili, formidabili. Se luptă, își pierd atâta timp cu analize, cu discuții, dar sunt foarte infantili. Nu sunt specialiști, ei sunt păcăliți foarte ușor. Văd utilajul că lucrează, că ăla e transpirat, murdar și așa mai departe, bă, totul e în regulă. Mă, nene, dar ăsta vezi că s-a oprit la 7 metri sau la 8 metri când el are foraj până la 25? Vezi că a prelevat proba prost? Dar cum să vadă, pentru că el nu știa treburile astea. Aici trebuie să meargă specialiști. Niciodată niciun specialist nu a fost angrenat într o astfel de verificare sau o astfel de analiză, niciodată nimic, și avem oameni de genul ăsta.

ş00:22:19:1339ţ Este un semnal serios de alarmă. Sper că va fi receptat acolo unde trebuie…

ş00:22:24:1344ţ Nu ia nimeni în seamă.

ş00:22:26:1346ţ Noi încă sperăm că…

ş00:22:27:1347ţ Atâta ne-a mai rămas, ca să sperăm că de azi pe mâine. Știți cum,  precum imaginea când mergi pe măgar cu o undiță și cu o bucată de mâncare în față și măgarul tot merge să ajungă la morcovul ăla.

ş00:22:44:1364ţ Măcar o centură la Bacău tot avem. Deci s-a făcut ceva.

ş00:22:47:1367ţ S-a făcut, dar doar datorită lui Umbrărescu. Dacă nu era Umbrărescu acolo, nu aveam niciun fel de centură nici la Bacău. Umbrărescu a spus ”Asta o fac, pe banii mei chiar. Nu-mi plătiți nimica, treaba voastră, până la urmă o să-mi plătiți, bineînțeles, dar eu vă promit că o fac”. Și a făcut-o. Și vă spun de ce: pentru că Umbrărescu este român. Pentru că Umbrărescu în momentul în care și firma lui și tot toți toți sunt români. În momentul în care participă la licitație, el merge cu o anumită sumă, și merge cu sume mari. Nu merge cu 60 la sută sau… Nu. Merge cu sume mari ceea ce este normal. Și așa sumele alea vă spuneam că sunt extrem de mici în comparație cu cât ar fi trebuit să fie. Dar el ia toți banii și folosește toți banii. El nu dă 40 la sută la firma mamă în țara lui, așa cum fac toți ceilalți străini, și rămân cu 50-60 la sută cu care eventual să mai găsească niște amărâți. Aici e diferența, de asta Umbrărescu poate să facă întotdeauna.

ş00:23:51:1431ţ Poate vom avea mai mult totuși decât 17 km de autostradă.

ş00:23:53:1433ţ Dacă aș avea putere, l-aș pune pe Umbrărescu pe cuvântul meu ministrul Transporturilor pe o perioadă nedefinită.

ş00:24:01:1441ţ Cred că aici decizia e la altcineva și e mai complicată. Bine, domnule profesor, mulțumesc foarte mult pentru lămuririle pe care ni le-ați prezentat și pentru toate explicațiile și sperăm totuși că o să avem autostradă, să ajungem să mergem pe autostradă poate nu în 2026, care e un jalon, măcar în 2030.

ş00:24:20:1460ţ Treizeci și șase, patruzeci și șase. Dar mulți dintre noi nu o să mai apuce să…

ş00:24:26:1466ţ Să păstrăm totuși optimismul.

ş00:24:28:1468ţ Îmi pare rău că nu sunt optimist și nici nu pot să vă dau motive de optimism.

ş00:24:34:1474ţ Vă mulțumim pentru atenție. La revedere. Numai bine.

ş00:24:37:1477ţ La revedere, mulțumesc frumos.

 

Comentarii