Cum verifici situația financiară a asociației de proprietari în care locuiești

sâmbătă, 20 noiembrie 2021, 10:30
4 MIN
 Cum verifici situația financiară a asociației de proprietari în care locuiești

De cate ori, atunci cand te uiti pe lista de intretinere afisata la avizier, privesti si in josul paginii la sumele totale? Sau pe ultima coloana de total a tuturor apartamentelor? Majoritatea dintre noi doar aruncam o privire rapida la numarul de apartament, identificam apartamentul nostru si apoi cautam rapid totalul lunii respective si asta e tot. Doar daca ni se pare ca este o suma prea mare, atunci poate mai citim si sumele din care este compusa intretinerea noastra si cam asta este tot.

Sunt din ce in ce mai multi proprietari care considera ca daca isi platesc intretinerea au rezolvat toate problemele. Si in mod ideal asa ar trebui sa fie. Insa exista numeroase cazuri in care lucrurile nu se petrec in mod ideal. Si atunci este important sa identifici din timp problemele pentru a putea fi mai usor de rezolvat.

3 lucruri care pot fi usor verificate si care iti prezinta cat de „sanatoasa” este starea financiara a asociatiei de proprietari in care locuiesti:

1) Verifica totalurile de plata ale locatarilor de pe scara ta sau din intreaga asociatie. Cum faci asta? Pe fiecare lista de intretinere, in partea de jos exista un rand de sume cumulate. Ele prezinta datoriile adunate ale locatarilor acelei scari. In afara de totalul lunii respective, urmeaza o serie de coloane cu restantele totale ale proprietarilor: (NOTA: *denumirile exacte pot diferi de la o asociatie la alta, de la o lista de intretinere la alta, insa continutul lor ar trebui, conform legii sa fie acelasi).

– o coloana „Restanta intretinere” pe care se regaseste totalul cotelor de intretinere neachitate de proprietari pana la luna afisata. Cu cat totalul este mai mare, cu atat asociatia are mai multi bani de recuperat de la proprietari.

– o coloana „Restanta penalizare” pe care se regaseste totalul penalitatilor percepute de asociatie de la proprietari pentru cotele restante, penalitati care nu au fost incasate. Sunt multi administratori care permit ca datornicii sa achite doar cotele restante fara penalitati, in speranta ca la un moment dat ii va convinge pe datornici sa achite si penalitatile. Din experienta va spun ca aceasta practica este foarte paguboasa, datoriile de pe coloana aceasta fiind cel mai greu de recuperat.

– o coloana de „Restanta fonduri”, indiferent daca este doar fondul de rulment, de reparatii sau alte fonduri. Scriam intr-un alt articol despre importanta platirii fondurilor asociatiei de proprietari. Soldul respectiv arata cat mai are de incasat asociatia pana la completarea lui.

Toate aceste datorii sunt neincasate de asociatie. Si, avand in vedere ca asociatia de proprietari nu este o societate comerciala care inregistreaza profit, daca are sume mari de recuperat de la proprietari, inseamna ca are si datorii la fel de mari catre furnizori.

Exista si o exceptie, cea in care asociatia incaseaza lunar chirii de la magazinele de la parter, pentru reclamele de pe fatada, pentru antenele de telecomunicatii de pe bloc, etc., insa folosirea acestor sume pentru achitarea facturilor curente de furnizori nu este legala. Aceste venituri trebuie sa alimenteze fonduri speciale de investitii sau reparatii ale proprietatii comune si nu pot fi platite proprietarilor (conf. Art. 13 din legea 230/2007) nici sub forma de ajutor nici prin reduceri din facturile de utilitati. Aceste venituri trebuie oricum prezentate si afisate separat, cel putin semestrial, la avizierul asociatiei.

Asadar, cu cat datoriile pe care le are de recuperat de la proprietari sunt mai mari, cu atat mai mare este si riscul de avea avea datorii catre furnizori.

2) Solicita sa fie prezentata (sau si mai bine afisata la avizier) situatia Activ-Pasiv a asociatiei. Spre deosebire se societatile comerciale care trebuie sa intocmeasca balante si bilanturi, asociatiile de proprietari au obligatia sa depuna semestrial la primarie situatia economica a asociatiei. In aceasta situatie (de obicei are maxim 1 pagina), sunt sintetizate toate activele si pasivele asociatiei, mai clar toate veniturile si datoriile. Solicitati ca dupa depunerea ei la primarie sa fie afisata si la avizier pentru a fi luata la cunostinta de proprietari! Pe partea de activ se regasesc veniturile asociatiei iar pe partea de pasiv se regasesc datoriile. Trebuie sa verificati in special campul cu datorii catre furnizori. Daca suma este mare, eventual trebuie sa solicitati o defalcare a acestora, pentru a sti care sunt datoriile catre fiecare furnizor in parte pentru a nu avea surprize din partea acestora de sistare a serviciului pe care vi-l ofera.

3) Solicita ultima declaratie fiscala. Acest punct este ceva mai greu de verificat de orice locatar. Declaratiile depuse la ANAF sunt destul de complexe si mai greu de urmarit si inteles insa o asemenea solicitare ar trebui sa ii dea de gandit presedintelui sau administratorului asociatiei in care locuiesti. Avand angajati, asociatia trebuie sa depuna pentru acestia declaratia 112. Asa cum spuneam, probabil va va fi foarte greu sa intelegeti toate datele din aceasta declaratie, insa refuzul administratorului de a o pune la dispozitie ar trebui sa va dea serios de gandit.

Prin aceste cateva elemente punctuale puteti verifica, fara prea multa bataie de cap, situatia financiara a asociatiei de proprietari. Daca dupa verificarea primului element, datele sunt bune, nu are neaparat sens sa parcurgeti si ceilalti pasi. Insa, in cazul in care, acesti primi pasi dezvaluie o situatie ingrijoratoare, atunci aveti mai sus cateva instrumente utile pentru a cere verificari suplimentare de catre o persoana sau firma specializata.

 Marius Gheorghiu

Cei care doresc să ni se adreseze cu teme referitoare la specificul rubricii o pot face

Adresa poștală: b-dul. N. Iorga nr. 35, bl. N1, parter, Iași

E-mail: redactie@ziaruldeiasi.ro; claudiu.raus@ziaruldeiasi.ro

 

Comentarii