Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

sambata, 30.03.2024

Tinerii ieşeni preferă să se angajeze decât să intre în afaceri

Doar 11% dintre firmele locale au patroni mai tineri de 30 de ani.

GALERIE
tineri afaceri
  • tineri afaceri
- +

Numărul tinerilor care au ales să intre în afaceri şi să fie proprii lor şefi este foarte redus dacă ne raportăm la totalul antreprenorilor. Potrivit datelor puse la dispoziţie de către Camera de Comerţ şi Industrie Iaşi doar 11% dintre persoanele din Iaşi care au propria lor afacere au mai puţin de 30 de ani. Cei mai mulţi „patroni”, în cote egale de 30%, au vârsta cuprinsă între 30 şi 40 de ani şi 40 şi 49 de ani.

Urmează sectorul celor trecuţi de 50 de ani, care conduc o afacere şi care adună peste 6.100 de antreprenori (15%), apoi „sectorul seniorilor”, unde îi găsim pe cei 5.800 de oameni de afaceri din judeţ cu vârsta de peste 60 de ani. Putem astfel observa că numărul antreprenorilor tineri este mai mic decât numărul celor trecuţi de 60 de ani. „Birocraţia şi lipsa de predictibilitate legislativă îi sperie pe cei mai tineri, într-o măsură mai mare decât îi animă entuziasmul specific vârstei. Balanţa nu se poate înclina decât natural. Natural însemnând un ecosistem antreprenorial sănătos”, a declarat Sorin Gheorghiu, director în cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi.

Ce spun tinerii

Un exemplu concret de ieşean antreprenor la 30 de ani este Răzvan Harabagiu, care şi-a deschis în 2014 o carmangerie, Meat Concept Store, propria sa afacere. Petrece toată ziua la carmangerie pentru că vrea să fie în contact pemanent cu clienţii lui. Printre strategiile de marketing aplicate de el la început a fost relocarea magazinului, deoarece zona nu îi permitea să se dezvolte. Acum a ajuns să livreze carne la mai multe restaurante şi spune că a fost inspirat de street food-urile din New York. În magazinul său de pe Şoseaua Nicolina nr. 23, Răzvan nu vinde doar produse din carne, ci şi vin, legume şi produse de panificaţie. Spune că cea mai mare problemă cu care acesta s-a confruntat a fost găsirea unor furnizori serioşi. „Am deschis la 26 de ani, cu foarte mult entuziasm, fapt care m-a ajutat să trec mai uşor peste provocări. A fost o experienţă interesantă ce m-a format ca antreprenor. Problemele cele mai des întâlnite au fost legate de birocraţie, în sensul în care a trebuit să ne adaptăm proiectele pentru a respecta unele reguli făcute cel mai probabil cu mult timp în urmă. Politicul nu a fost un element care să ne influenteze dezvoltarea, însă din punct de vedere fiscal, reducerea cotei TVA pe alimente a avut chiar efecte pozitive”, povesteşte antreprenorul. Acesta este de părere că tinerii reprezintă un vector de dezvoltare iar start-up-urile multora deja au schimbat unele domenii ale mediului de business ieşean. Dacă unii au început o afacere de la zero, pe cont propriu, alţii au preluat de la părinţi afacerea familiei, pe care o administrează şi o duc mai departe. Marian Olteanu are 30 de ani şi se ocupă de Crama Gramma din Vişani. A preluat afacerea din industria vinului de la părinţii săi şi acum încearcă să o dezvolte tot mai mult. „Primele probleme  cu care m-am confruntat au ţinut cel mai mult de de legislaţie şi fiscalitate. Legile sau articolele din Codul Fiscal care reglementau aspecte specifice industriei în care activam, s-au schimbat foarte des, aşa încât nici noi, nici autorităţile nu mai ştiau cum să le interpreteze, iar asta a îngreunat mult dezvoltarea. Cu siguranţă start-up-urile sunt un motor puternic de dezvoltare al mediului de business, pentru că de cele mai multe ori vin la pachet cu inovaţie şi suflu nou. Tinerii au acces la mai multă informaţie, la unelte contemporane (de marketing de exemplu) şi de fapt prin businessurile noi reuşesc să ofere fie produse sau servicii noi, fie aceleaşi pentru care există piaţă, dar mai ieftine, cu costuri mai mici şi un nivel de calitate superior”, explică Marian.

Bărbaţi-61%, femei-39%

Acesta ne povesteşte faptul că a început să se implice în afacerea familiei în 2010, adică acum 8 de ani. Nu i-a fost uşor deloc, deoarece nu avea decât 22 de ani, însă spune ar fi trebuit să fi început şi mai devreme. „Experienţa nu ţi-o dă vârsta, ci anii. Ce vreau să spun este că, în fiecare an, poate chiar lună, înveţi sau te loveşti de probleme din care înveţi, cu cât sunt mai multe, cu atât ajungi în timp mai experimentat. Pentru mine a fost o experienţă plină de provocări care m-au format ca antreprenor. Aş mai adauga că totuşi, dincolo de probleme, a fi tânăr în business, reprezintă şi o mare oportunitate: aceea de a nu fi viciat sau limitat de o anumită doctrină sau de un anumit fel de a face lucrurile, le faci aşa cum simţi, că le cere piaţa şi le abordezi în felul tău. Şi de aici vine inovaţia despre care cred că stă la baza dezvoltării”, mai adaugă tânărul antreprenor. O altă statistică oferită de Camera de Comerţ şi Industrie ne arată faptul că din totalul de persoane juridice înregistrate în prezent în judeţul Iaşi, 61% sunt înfiinţate de barbaţi (24.788) şi 39% sunt femei (15.810). 

 

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Mai este de lucru la naţională

Nicolae GRECU

Mai este de lucru la naţională

Cum şi când va decurge lucrul ăsta rămâne un mister. Deocamdată, misterul Ianis Hagi s-a elucidat parţial.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

De râsul curcilor: filială ieşeană de partid îşi caută lider pe Facebook

De râsul curcilor: filială ieşeană de partid îşi caută lider pe Facebook

Au echipa, dar nu au şef, cum ar veni. Iacătă un anunţ apărut zilele astea pe un grup de facebook din Podu, stimaţi alegători! Asta e de râs, dar haideţi să vă spunem şi partea care ar putea fi de plâns! 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri