Facturi mai mici la încălzire pentru ieşenii care au ales trecerea la sistemul centralizat

luni, 15 februarie 2016, 03:00
5 MIN

Contorizarea individuală a consumului de energie termică în sistemul centralizat de termoficare, cu distribuţia pe orizontală a instalaţiilor din apartamente, a dus la facturi lunare cu cel puţin 100 de lei mai mici pentru proprietarii care înainte utilizau centrala termică pentru încălzire şi apă caldă.

Trecerea la contorizarea individuală a consumului de energie termică în sistemul centra­lizat de termoficare, cu distribuţia pe orizontală a instalaţiilor din apartamente, a dus la facturi lunare cu cel puţin 100 de lei mai mici pentru proprietarii care înainte utilizau centrala termică pentru încălzire şi apă caldă. La scara C a blocului P6 din zona Cantemir, primul imobil la care s-au finalizat lucrările de conectare la sistemul centralizat de termoficare cu această soluţie tehnică, proprietarii au observat deja diferenţele de costuri pe listele de întreţinere aferente lunilor decembrie 2015 şi ianuarie 2016.

„Diferenţa de costuri este vizibilă. De exem­plu, în cazul unui apartament care înainte funcţiona pe centrală, încălzirea şi apa caldă pentru luna ianuarie, când a funcţionat pe sistem centralizat, a fost de 117 lei. Plus 21 de lei pentru 13 metri cubi de gaz consumaţi pentru funcţionarea aragazului. În total, 138 lei pentru căldură, apă caldă şi gaz. Cu o lună înainte, la acelaşi apartament unde în decembrie s-a utilizat centrală termică pentru încăl­zire şi apă caldă, factura doar pentru consu­mul de gaz a fost şi de 440 lei. Diferenţa de cost este vizibilă“, a arătat Dumitru Plăvan, preşedintele respectivei asociaţii de proprietari.

De asemenea, acesta a precizat că şi costurile pentru încălzirea spaţiilor comune au fost mult mai mici.

Pentru încălzirea spaţiului de folosinţă comună, pe luna ianuarie, am plătit 7 lei. Faţă de aproximativ 40 de lei, cât era înainte. Trecerea la sistemul de distribuţie pe orizontală, cu mult mai puţine ţevi verticale, a dus la un consum mult mai scăzut. Asta în condiţiile în care pe casa scării este o tempe­ratură corectă, necesară păstrării în stare optimă a întregului condominiu. În plus, în fiecare apartament, locatarii îşi pot regla consumul în funcţie de necesitate şi de cât îşi pot permite să plătească. Un alt mare avantaj a fost acela că toate ţevile vechi, practic întreaga instalaţie, au fost înlocuite fără ca proprietarii să suporte vreun cost deoarece mai mult de jumătate dintre locatari aveau centrală individuală şi au fost de acord cu racordarea la sistemul centralizat. Iar cei care au centrale pot oricând să revină la sursa pe gaz dacă nu le convine ceva. Dar e puţin probabil ţinând cont că facturile cu încălzirea centra­lizată sunt mult mai mici. Eu însumi aveam centrală pe gaz încă de acum zece ani şi m-am întors la termoficare odată ce s-au terminat lucrările în bloc“, a mai subliniat Dumitru Plăvan

De precizat că sistemul de contorizare individuală propus de Veolia Energie Iaşi aso­ciaţiilor de proprietari oferă înlocuirea completă a vechilor instalaţii de apă caldă şi căldură din bloc, majoritatea acestora nefiind înlocuite niciodată de la darea în folosinţă a clădirii. Astfel, există instalaţii complet noi, izolate, care aduc un mare câştig de eficienţă energetică şi, deci, de economii de consum. În plus, dispar coloanele verticale comune de energie termică din bloc (cele care traversează apartamentele, vechi de 40-50 de ani), rămânând doar 4 (tur şi retur încălzire, apă caldă, recirculare apă caldă), însă toate pe casa scării. Un alt avantaj major al reducerii masive a numărului de coloane verticale din bloc este scăderea puternică a costurilor cu încălzirea spaţiilor comune.

„Din măsurătorile făcute cu exactitate timp de două luni la blocul P6 scara C din zona Cantemir, cheltuielile comune sunt de maxim 8-9 lei pe lună pe apartament, faţă de 40-50 de lei pe lună pe apartament cum se întâmpla atunci când existau toate coloanele verticale de încălzire ce traversau apartamentele şi conductele de la subsol de după contor, în mare parte dezizolate şi nereabilitate de asociaţie. Vorbim deci de cheltuieli cu părţile comune per total sezon de încălzire (octombrie – aprilie) de maxim 45-50 de lei, faţă de peste 300 de lei până acum. La aceste economii de costuri se adăugă economiile de energie – şi deci de costuri – care provin din reglarea individuală a temperaturii pe încălzire în fiecare cameră în funcţie de confortul dorit şi de posibilităţile financiare cu ajutorul termostatului de ambient şi al robineţilor de pe fiecare calorifer. În urma calculelor concrete făcute la blocul de mai sus, economiile de costuri realizate de un apartament racordat la sistemul centralizat de termoficare cu contorizare indivi­duală faţă de un apartament cu centrala indivi­duală pe gaz sunt de cel puţin 40-45% pe lună. Explicaţiile costurilor mai mici sunt multiple. Costul unei gigacalorii furnizate în sistem centralizat este mai mic faţă de cea produsă de centrală pe gaz. Aceasta ştiind că s-a făcut com­paraţia luând în considerare doar facturile de gaz, fără amortizarea investiţiei iniţiale făcute în instalarea echipamentului pe gaz şi fără celelalte costuri asociate centralei individuale: verificări periodice, mentenanţa, reparaţiile inerente care apar după 4-5 ani de funcţionare etc. La aceasta se adăugă randamentul cu mult mai mare al instalaţiilor în sistem centralizat faţă de cel al centralelor individuale pe gaz (cel real, de maxim 60-65% – randament măsurat în mod real timp de o lună pe o centrală pe gaz care are 7 ani vechime). Ar trebui adăugat că punem la dispoziţia clienţilor un Call Center non-stop gratuit şi avem echipe de permanenţă pentru intervenţii tehnice 24/7 – când un client de-al nostru are probleme tehnice (avarii cu risc de inundaţie etc), echipa noastră ajunge în maxim 30’-45’, indiferent de oră, şi la miezul nopţii în zilele de sărbătoare legală. Cei care au centrală de apartament nu au la dispoziţie o astfel de facilitate – trebuie să găsească o societate care să intervină, ceea ce nu se întâmplă noaptea, iar de­plasarea şi constatarea problemei tehnice se plătesc“, a declarat Ana-Maria Icătoiu, director comercial şi de comunicare al operatorului de termoficare din Iaşi.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii