Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Iată, dlor deputaţi şi senatori, pentru ce va trebui să vă bateţi în Parlament!

Iaşul, lovit în plex de Cioloş. Adio, autostradă! Adio, sprijin pentru alte proiecte!

GALERIE
proiect buget
  • proiect buget
- +

Proiectul de buget de pe 2016 nu aduce deloc veşti bune la Iaşi. La capitolul investiţii, judeţul este practic invizibil. Mai grav este că lipseşte cel mai important proiect de infrastructură: autostrada Iaşi-Târgu Mureş. Cu toate că premierul Dacian Cioloş declara recent că ruta este a doua prioritate naţională a Guvernului, proiectul nici măcar nu există în bugetul Ministerului Transporturilor. În mod curios, autostrada nu apare nici pentru finanţarea revizuirii studiului de fezabilitate, deşi în master planul de transport naţional acesta este prevăzut pentru anul 2016. Din acest punct de vedere reiese că nici primul tronson al autostrăzii (Iaşi - Târgu Neamţ) nu va fi realizat până în 2020. Iaşul nu stă bine nici la capitolul infrastructurii aeriene. Singurele aeroporturi nominalizate în buget sunt din Bucureşti, Constanţa şi Timişoara. În ceea ce priveşte transportul intermodal (mixt, cu containere), unde Iaşul are un proiect în stand by de câţiva ani, priorităţile Guvernului sunt Bucureşti, Timişoara, Oradea, Cluj şi Bacău.

La capitolul investiţii, judeţul nostru este practic invizibil în Proiectul de buget pe 2016. Lipseşte chiar şi cel mai important proiect de infrastructură: autostrada Iaşi - Târgu Mureş. În mod curios, autostrada nu apare nici pentru finanţarea revizuirii studiului de fezabilitate, deşi în master planul de transport naţional acesta este prevăzut pentru anul 2016. Singura documentaţie tehnică care urmează a fi revizuită din fonduri de coeziune este cea aferentă autostrăzii Sibiu - Piteşti.

Din acest punct de vedere reiese că nici primul tronson al autostrăzii (Iaşi - Târgu Neamţ) nu va fi realizat până în 2020. În plus, conform planului de transport, această porţiune urma să fie executată în situaţia în care deficitul bugetar ar fi fost prognozat la un nivel minim care să permită Guvernului să contracteze credite externe. Totodată, priorităţile Executivului stabilite pentru anul 2016 nu o legătură directă cu Iaşul.

„Principalele proiecte pe fonduri europene sunt: autostrada Lugoj - Deva, autostrada Timişoara - Lugoj şi a variantei de ocolire Timişoara, autostrada Orăştie - Sibiu, autostrada Transilvania, autostrada Piteşti - Sibiu, variantele de ocolire Târgu Mureş, Bacău, Carei, Craiova Sud, Târgu Jiu, Caracal, Mihăileşti, Săcuieni“, se arată în proiectul de buget al MT.

Iaşul nu stă bine nici la capitolul infrastructurii aeriene. Singurele aeroporturi nominalizate în bugetul MT sunt cele din Bucureşti, Constanţa şi Timişoara, iar, în ceea ce priveşte transportul intermodal, unde Iaşul are un proiect în stand by de câţiva ani, priorităţile stabilite sunt Bucureşti, Timişoara, Oradea, Cluj şi Bacău. Totuşi, în document se menţionează că vor fi sprijinite „programele de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii aeroportuare la aeroporturile regionale, inclusiv a accesării de fonduri europene“

Bani pentru centura de nord a Iaşului, după 2020

Un alt proiect important pentru Iaşi, finalizarea centurii ocolitoare, este, de asemenea, fără finanţare. Proiectul de buget pe 2016 cuprinde şi estimări pe anii următori (2017 - 2019), iar pentru centura Iaşului este prognozată o finanţare abia în 2017, de 935.000 lei, cel mai probabil pentru reactualizarea studiului de fezabilitate, având în vedere că restul fondurilor necesare (circa 500 milioane lei) sunt estimate a fi alocate după anul 2020.

Singurul proiect care ar putea fi scos de la naftalină face referire la Spitalul Regional de Urgenţă, pentru care s-a creat o linie de finanţare specială în Programul Operaţional Regional 2014 - 2020, iar în bugetul Ministerul Sănătăţii se aminteşte de acest aspect, dar fără a menţiona şi cele trei oraşe beneficiare (Iaşi, Craiova şi Cluj).

La nivelul Secretariatului General al Guvernului, una din sumele alocate pentru investiţii are legătură şi cu Iaşul, deşi nu suntem noi beneficiari: 3,6 milioane lei pentru gazoductul Iaşi - Ungheni. Pentru refacerea drumurilor judeţene în 2015, suma este mai mică faţă de anii trecuţi, fiind prevăzute fonduri în valoare de 8,7 milioane lei pentru Iaşi (locul 12 în ţară), în condiţiile în care Botoşaniul şi Suceava au fiecare alocată o sumă de peste 10 milioane lei. 

Iaşul, judeţ fruntaş doar la capitole ce au legătură cu numărul locuitorilor: pe locul doi în ţară

În schimb, Iaşul beneficiază de cea de-a treia sumă din ţară (71,7 milioane lei) privind banii repartizaţi din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale. Asta însă are legătură cu faptul că Iaşul este judeţul cu cea mai mare populaţie după Bucureşti. Pe primul loc la acest capitol se află Suceava (93,3 milioane lei), urmat de Bacău (74,4 milioane lei).

Repartizările din cotele defalcate din TVA la acest capitol favorizează net Regiunea de Nord-Est, în contextul în care celelalte trei judeţe ale zonei au, de asemenea, alocări importante: Neamţ (71,5 milioane lei), Botoşani (64,3 milioane lei) şi Vaslui (68,7 milioane lei). Spre diferenţă, la acest indicator, Clujul are doar 37,1 milioane lei, Constanţa 51,7 milioane lei, iar Timişul 44,4 milioane lei. Cotele defalcate din TVA sunt utilizate de autorităţile locale, de obicei, pentru unele investiţii cu impact local.

Alte fonduri repartizate din astfel de cote fac referire la finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor. La acest capitol, Iaşul se află pe primul loc din ţară, cu o alocare estimată la peste 138 milioane lei distribuită pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului (55,2 milioane lei), susţinerea centrelor de asistenţă socială a persoanelor cu handicap (18,2 milioane lei), produse lactate şi de panificaţie pentru preşcolari şi elevi (19 milioane lei) şi învăţământ special (31,4 milioane lei). Şi aceasta alocare are însă legătură cu numărul locuitorilor.

Un alt capitol bugetar face referire la finanţarea de bază a unităţilor de învăţământ din mediul preuniversitar şi a drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiile lunare. În provincie, Iaşul este pe primul loc, cu o sumă de 519,1 milioane lei, în contextul în care peste 400 milioane lei reprezintă salariile profesorilor.

Alte alocări vizează achitarea de datorii aferente creditelor contractate din venituri din privatizare, Iaşul figurând cu o sumă de 24,5 milioane lei pentru municipiul Iaşi (17,8 milioane lei), Paşcani (603.000 lei) şi 17 comune (Aroneanu, Trifeşti, Tomeşti, Victoria, Schitu Duca, Movileni, Mironeasa, Golăieşti, Dumeşti, Ciurea, Ungheni, Bârnova, Româneşti, Cepleniţa, Mogoşeşti Siret, Moţca şi Todireşti) cu fonduri cuprinse între 102.000 şi 795.000 lei. Iaşul este pe un loc fruntaş şi în privinţa acestor alocări, după Bucureşti, Ilfov şi Constanţa. Proiectul de buget pe 2016 propus de Guvern trebuie să fie aprobat în Parlament pentru a intra în vigoare.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri