Baronii asfaltarilor electorale

Subtitlu

luni, 12 mai 2008, 22:09
6 MIN
 Baronii asfaltarilor electorale

Firma pare sa fi dat astfel o lovitura de proportii: si-a triplat cifra de afaceri cu banii Primariei. Marea perdanta, care parea initial ca va face toate jocurile asfaltarilor, este societatea Citadin. Culmea, firmele care au primit cel mai mult la recalculare au fost si cele care au avut probleme la calitatea lucrarilor. Care sint explicatiile? 

 

"Marea asfaltare" a imbogatit una din firmele care lucreaza cu Primaria. Euroconstruct Grup este marea cistigatoare a investitiilor facute din creditul Dexia. Aproape 23 milioane lei noi se vor duce, in total, in conturile firmei Euroconstruct. Suma imensa depaseste de citeva ori cifra de afaceri a societatii pe anul 2006. Potrivit datelor oficiale ale Ministerului de Finante, in 2006, ultimul an fiscal pentru care exista raportari, Euroconstruct Grup a avut o cifra de afaceri de 7,6 milioane lei.

Pe de alta parte, firma Primariei, Citadin, pare a fi marele perdant al acestui contract. In contractul initial, Citadin avea alocata o suma de peste 14 milioane lei, in timp ce Euroconstruct urma sa primeasca 10 milioane lei, cu TVA.

Decizia Primariei de a suplimenta contractul a rasturnat insa total situatia. Procentele initiale nu s-au mai pastrat. Astfel, Citadin a primit lucrari suplimentare de un milion de lei, in timp ce firma privata a beneficiat de inca aproximativ 13 milioane lei.

O alta firma care a beneficiat de sume importante la suplimentarea contractului de asfaltari a fost SCCF Grup Colas. De la 6 milioane lei initial, societatea va primi in jur de 10,5 milioane lei.

S-a inversat clasamentul

Municipalitatea a alocat anul trecut o suma record pentru modernizarea strazilor din municipiu. Fondurile au fost luate din imprumutul de la Dexia. Dupa organizarea unei licitatii, lucrarile au fost predate catre o asociatie formata din Citadin, Euroconstruct Grup, Compania Feroviara Cimpulung si SCCF Grup Colas. Valoarea contractului a fost de aproximativ 39,5 milioane lei, cu tot cu TVA.

"Pe data de 25 mai 2007 am semnat acordul de asociere. Atunci am convenit si cum va fi impartit contractul. Astfel, Citadin avea 35%, Euroconstruct 25%, CF Cimpulung 25%, iar Grup Colas 15%", a declarat Catalin Neculau, directorul Citadin.

Potrivit acestor procente, Citadin prelua 14,5 milioane lei, Euroconstruct 10 milioane lei, CF Cimpulung peste 9 milioane lei, iar Grup Colas in jur de 6 milioane lei din valoarea contractului de asfaltare. La sfirsitul anului trecut, municipalitatea a hotarit sa utilizeze o portita la limita legii si sa majoreze contractul initial cu 49,9%, adica maximul prevazut de lege.

Astfel, de la 39,5 milioane lei, potul asfaltarilor a crescut la 59,2 milioane lei. Practic, municipalitatea a pus la dispozitia firmelor inca 19,7 milioane lei, o suma apropiata de cit primeste anual Citadin pentru intretinerea tuturor arterelor din municipiu.

Explicatia suplimentarii

Suplimentarea contractului initial a fost explicata de reprezentantii Primariei ca avind in principal doua cauze. Pe de o parte, necesitatea efectuarii unor lucrari suplimentare pe strazile din lista initiala. Pe de alta parte, in programul de modernizare au fost introduse strazi noi. La acest capitol, firma Euroconstruct a tras bila norocoasa. Algoritmul initial nu a mai fost respectat, iar din majorarea de 19,7 de milioane lei, circa 65% s-a dus catre aceasta societate, care a primit cadou mai multe lucrari noi. Pe total contract, procentul care a revenit fiecarei firme s-a schimbat radical.

Astfel, in jur de 39% din suma, adica 23 milioane lei, a revenit Euroconstruct, urmata de Citadin cu aproximativ 16 milioane lei, adica o cota de 27% din valoarea totala a contractului. Pe locul trei a ajuns Grup Colas cu o suma totala de aproximativ 10,5 milioane lei, adica 18% din valoarea totala a contractului. Firma din Cimpulung detine dupa suplimentare in jur de 16%, adica in jur de 10 milioane lei, lucrarile suplimentare primite de aceasta societate fiind destul de mici.

Piinea si cutitul privind alocarea fondurilor suplimentare a fost in mina Citadin. "Conform protocolului, in cazul unor lucrari suplimentare, liderul asociatiei poate da lucrarile unuia din asociatia in cazul in care altul nu face fata. Am mers dupa doua principii. Unul a fost ca pe strazile din contractul initial va lucra in continuare aceeasi firma. Apoi, strazile noi au fost acordate firmelor care au lucrat in zona respectiva", a explicat Neculau.

8,4 milioane lei, "prima" de viteza

In total, la suplimentare au fost introduse sase strazi noi. A intrat strada Beldiceanu cu 257.000 lei, Spitalul Pascanu cu 465.000 lei, Vintu cu 235.000 lei, al doilea tronson din Moara de Vint cu 3,4 milioane lei, bulevardul Socola cu 8,4 milioane lei si stradela Cazangiilor cu 600.000 lei. Primele cinci dintre acestea au fost acordate catre Euroconstruct, iar ultima catre SCCF Grup Colas.

Dupa ce s-au demarat lucrarile initiale, sefii Primariei si-au dat seama ca au omis citeva strazi care trebuiau modernizate si le-au inclus in majorare. Arterele fac legatura intre strazi modernizate. In toata aceasta situatie exista si o exceptie. Daca cinci din strazi erau in zonele acoperite pina acum de o firma sau alta, bulevardul Socola este o lucrare distincta de investitiile initiale.

"Modernizarea bulevardului a fost data catre Euroconstruct pentru ca ei terminasera celelalte lucrari. Restul firmelor mai aveau de lucrat pe strazile din contractul initial. Lucrarile de pe bulevardul Socola sint de 8,39 milioane lei, cu TVA", a afirmat Neculau.

Practic, Primaria, prin Citadin, a dat firmei private o lucrare care depaseste cifra de afaceri a Euroconstruct Grup pe tot anul 2006. Patronul Eurconstruct, Constantin Pricop, nu a putut fi contactat pentru a-si prezenta punctul de vedere. Pe locul doi la capitolul suplimentari s-a situat firma SCCF Grup Colas. Daca la Euroconstruct suma suplimentara a reprezentat mai mult lucrari noi, Grup Colas a primit sume mai mari pentru multe din strazile avute initial, si doar aproximativ 600.000 lei pentru o lucrare noua.

Un exemplu concret este strada Libertatii, care de la 1,4 milioane lei a crescut la 2,6 milioane. Aici s-au schimbat parametrii de trafic si s-a extins suprafata trotuarelor pe care s-au montat pavele.

Contactat telefonic, reprezentantul Grup Colas nu a dorit sa discute cu reporterii "Ziarului de Iasi". Singurii care nu au beneficiat nici de lucrari suplimentare pe strazile initiale si nici de lucrari noi au fost Citadin si CF Cimpulung.

S-au premiat firmele care au lucrat prost

Firmele care au primit cea mai mare parte din fondurile suplimentare au avut probleme la lucrarile realizate pina acum. Firma Euroconstruct a lucrat, de exemplu, pe strada Costache Negri. Calitatea lucrarilor de pe aceasta strada a fost laudata de sefii Primariei pina in momentul in care au inceput sa apara gauri. Firma Euroconstruct a fost nevoita sa toarne din nou asfalt pe portiunile degradate dupa doar citeva luni de la executie. Gaurile aparusera chiar pe axul strazii, dar si la intersectia cu bulevardul Stefan cel Mare.

Suspiciuni asupra calitatii lucrarilor efectuate de Euroconstruct a avut si consilierul local al PD-L Daniel Oajdea. In mai multe rinduri, consilierul a criticat asfaltarile din zona Moara de Vint. Probleme similare a avut si SCCF Grup Colas. Portiuni din strada Libertatii nu au rezistat nici macar o iarna. La inceputul lunii aprilie, firma a fost obligata sa decapeze si sa refaca mai multe zone.

"Pe strada Libertatii a fost o zona cu probleme. A fost si o interventie la un canal termic pe care a trebuit sa o remediem. La lucrarile care se fac pot sa mai apara probleme, dar vor fi remediate pe cheltuiala noastra in perioada de garantie. A fost si o problema intr-o curba pe acea strada. Cind s-a lucrat, a fost un pic umed. Si circulatia a fost de vina. Masinile au inceput sa circule pe asfalt neracit complet", a spus in urma cu aproximativ o luna Mihai Moisiuc, reprezentant SCCF Grup Colas.

De altfel, sefii Primariei au prezentat o evidenta cu problemele inregistrate pe strazile modernizate de cele patru firme, toate deficientele urmind a fi refacute pe cheltuiala societatilor.

Comentarii