Bomba pe roti

miercuri, 29 august 2001, 23:00
7 MIN
 Bomba pe roti

Un accident de circulatie fara precedent s-a consumat marti seara, in buricul satului Cuza Voda. Autotractorul marca "Scania", inmatriculat cu numarul GL-25-EXP, care tracta cisterna cu numarul GL-81-EXP, incarcata-ochi cu benzina, se intorcea de la Combinatul "Petromidia" si se indrepta spre Braila, pe Drumul Judetean 211A. La volanul vehiculului de mare tonaj, se afla soferul galatean Ion Catarau, in virsta de 37 de ani, angajat al SC "Expres Pilot" Galati, iar pe scaunul din dreapta, era delegatul brailean Mircea Grigorescu, directorul benzinariei care apartine aceleiasi firme galatene, avind sediul amplasat in intersectia Soselei Buzaului cu Soseaua de Centura. Potrivit specialistilor de la Serviciul de Politie Rutiera, conducatorul auto nu a adaptat viteza intr-o succesiune de doua curbe, a intrat in derapaj si s-a rasturnat in afara partii carosabile. Mamutul de otel de aproape 40 de tone s-a rostogolit, zdruncinind pamintul si s-a izbit cu putere de un "scut" de salcimi zdraveni, retezind tot in cale: stilpi, arbusti, un canal de apa si, in final, gardul unei gospodarii. Cisterna s-a fisurat din cauza socului puternic, iar benzina a inundat instantaneu soseaua si santurile invecinate. O singura scinteie era suficienta, pentru ca suflul exploziei sa "rada" totul in cale, pe o raza de citeva sute de metri.
"Benzina tisnea intruna, iar eu trageam de usa, ca sa-i salvez pe cei din cabina"
Cel care, riscindu-si propria viata, i-a salvat pe Catarau si Grigorescu ne-a declarat, ieri, ca inca nu realizeaza la ce riscuri s-a expus. In momentul terifiantului accident rutier, Fanel Milea, din Cuza Voda, se afla la o distanta de cel mult cincizeci de metri.
"Am auzit bubuitura asurzitoare si am alergat sa vad ce se intimpla. Erau doi barbati in cabina. Urlau. Strigau dupa ajutor. Erau disperati. Benzina gilgiia din cisterna, de se umpluse soseaua. Nu stiam ce sa fac: daca ma apropiam de masina, riscam sa mor, caci putea exploda dintr-o clipa in alta, dar nici nu puteam sa stau si sa ma uit la ei cum se zbat in ghearele mortii. Mi-am luat inima in dinti si am intrat in baltoaca de benzina. Am ajuns linga cabina. Benzina tisnea intruna, iar eu trageam de usa ca sa ii salvez pe cei din cabina. L-am scos pe delegat, pe brate. Benzina continua sa tisneasca… Doamne, o singura scinteie si… Nici nu vreau sa ma gindesc ce nebunie am facut. L-am dus mai incolo pe cel de pe scaunul din dreapta, apoi am revenit, sa il scot si pe sofer. Am luat un par, sa fortez portiera, caci, daca dadeam cu vreo bara de fier, se produceau scintei si… A mai venit un baiat si m-a ajutat sa trag de usa indoita. Soferul avea picioarele prinse sub volan, ca si ala se indoise. Cind l-am scos afara si pe sofer, am fugit cu el in brate si, de-abia atunci, am rasuflat usurat", ne-a povestit, inca marcat de evenimentele tumultoase prin care a trecut, Fanel Milea.
Proprietarul gospodariei in care s-a "infipt" autotractorul cu cisterna, Alexandru Carciumaru, ne-a declarat ca o bubuitura asemanatoare cu cea produsa in momentul accidentului nu a auzit in viata lui. Pensionarul si-a amintit ca era la doar zece metri de gard, iar daca nu ar fi fost salcimii suficient de solizi ca sa stavileasca rostogolirea masinii, ar fi fost strivit de ea. "Soferul avea capul spart, i se scurgeau siroaie de singe pe fata. Delegatu’ ala, care era cu soferul, tipa ca il doare spatele. Se vaita tare de tot. A venit la mine si m-a rugat sa ma uit la mijlocul lui si sa-i zic daca e ranit, da’ n-avea nimic. Cisterna aia putea sa sara oricind in aer, daca sareau scintei de la baterie si cred ca numai o minune dumnezeiasca a facut sa se termine asa", ne-a spus mos Alexandru Carciumaru.
Conducatorul auto Ion Catarau a fost transportat urgent cu ambulanta la Spitalul Judetean din Galati, pentru a primi ingrijirile medicale necesare.
Pompierii au ramas la locul accidentului, toata noaptea
La ora 16.45, un satean din Cuza Voda a telefonat la Grupul de Pompieri "Dunarea" (GPD) Braila, anuntind ca, pe raza localitatii lor, a avut loc un grav accident rutier, in urma caruia s-a deversat pe sosea o mare cantitate de benzina, existind pericolul de a izbucni oricind un incendiu de mari proportii. La fata locului, s-au deplasat doua autospeciale ale Garzii 3 de interventie Insuratei, cu un efectiv de zece servanti, coordonati de plt. Gabriel Chircu.
"Cind pompierii nostri au ajuns la fata locului, s-a constatat ca exista pericolul incendierii accidentale a benzinei deversate, precum si cel de scurgere a acesteia in piriul Calmatui, care se afla la o distanta de 30 de metri. Pompierii au realizat imediat un «covor» de spuma chimica peste lichidul inflamabil, pentru a preveni incendierea acestuia. In acelasi timp, oamenii nostri au realizat santuri pe o distanta de 15 m, pentru dirijarea benzinei si a spumei chimice spre groapa de gunoi a localitatii, in scopul evitarii poluarii piriului", ne-a declarat lt. col. Gheorghe Pascali, purtator de cuvint al GPD.
Potrivit aceleiasi surse, o autospeciala a pompierilor a ramas la fata locului toata noaptea, avind obligatia de a nu parasi locul accidentului pina cisterna nu va fi repusa pe sosea, pentru a pleca spre o baza de reparatie.
Accidentul: prilej de jaf si specula
"Calare" pe situatie, aproape toti satenii s-au inghesuit marti seara, mai ceva ca la sedintele de partid, in centrul localitatii Cuza Voda, ca sa ia "de-a moaca" benzina.
Cei care au fost pe faza si-au facut plinul in curte, cu zeci si chiar sute de litri de combustibil. Au carat, in draci, benzina, cu butoaiele si galetile, iar cind s-au umplut recipientele respective, au apelat la lighean si castroane.
"Era lumea de pe lume. Au venit cu masinile, cu carutele pline de butoaie. Pina sa vina pompierii, politistii ne-au dat voie sa luam cita benzina putem sa ducem ca si-asa se scurgea degeaba. Cu o conditie: sa caram cu caldari din plastic, ca alea din tabla puteau sa produca scintei si saream in aer. Au oprit o groaza de masini care se intorceau de la mare. Trageau pe dreapta si isi umpleau rezervoarele cu benzina de-aia care se scurgea din cisterna. Se vindea cu 50-100.000 caldarea", au declarat reporterilor nostri satenii strinsi, ieri, la locul accidentului.
Imaginile de care au fost intimpinati reporterii "Monitorului" sint, practic, imposibil de reprodus in cuvinte. Masina "Scania" devenise un morman imens de fiare contorsionate. Cabina era zob, cisterna – turtita ca o cutie de conserva, iar pompierii militari si agentii de paza misunau de colo-colo, tinindu-i la distanta pe fumatori, pentru a evita o catastrofa. In rest, grupuri-grupuri de sateni, care isi dadeau cu parerea in privinta evenimentului. Unii dintre ei venisera doar ca sa se laude in fata celorlalti cu cit de multa benzina au reusit ei sa care si sa puna deoparte pentru "zile negre".
Directorul general al SC "Expres Pilot" Galati, Stefan Onisor, coordona activitatea agentilor pusi sa indeparteze curiosii de cisterna firmei pe care o conduce. Directorul Onisor ne-a precizat ca prejudiciul adus firmei este substantial, intrucit 12.000 de litri de benzina s-au dus pe apa simbetei, iar masina e facuta praf, suferind avarii in proportie de peste 60%. Tot el ne-a sfatuit ca, pentru informatii suplimentare despre eveniment, sa il contactam pe directorul filialei Braila, respectiv pe Mircea Grigorescu, cel care se afla in cabina, linga soferul Catarau, in calitate de delegat.
Din motive bizare, Mircea Grigorescu a evitat sa dea ochii cu reporterii nostri, ordonind subalternilor sa spuna ba ca este ocupat cu afaceri, ba ca nu este in masura sa ofere relatii presei, iar, in cele din urma, ca este plecat din sediu, pe termen nelimitat.
"Daca nu depolueaza zona, Societatea «Express Pilot» risca sanctiuni contraventionale"
Echipa de interventie a Inspectoratului de Protectie a Mediului (IPM) Braila a ajuns la fata locului in jurul orei 20.30. Inspectorii au constatat ca mare parte din benzina ce s-a scurs din cisterna a fost colectata de populatia satului Cuza-Voda, operatiunile realizindu-se chiar la gurile de scurgere din cisterna.
Benzina de pe sol s-a scurs spre riul Calmatui, dar nu a ajuns sa polueze apele. A fost afectat solul pe o distanta de 50 de metri, pe o parte a soselei. Cert este ca, in timpul accidentului, cisterna a lovit o gura de alimentare cu apa din aliniamentul stradal. Benzina scursa din cisterna si apa provenita de la ruperea cismelei nu au ajuns in Calmatui, distanta de la zona poluata pina la riu fiind de circa 50 de metri. Pompierii, in colaborare cu localnicii supravegheati de primarul comunei Stancuta, au participat la realizarea santului de stopare a scurgerii de benzina spre riu. "La ora 20.30, pe traseul pe care s-a scurs combustibilul, nu mai exista strat lichid, totul infiltrindu-se in sol, pe o adincime situata intre 3 si 10 cm. O parte din benzina scursa s-a evaporat, fenomenul fiind favorizat de caldura si vint", se precizeaza in comunicatul IPM-Braila.
Pe perioada noptii, societatea "Expres Pilot" SRL din Galati a asigurat paza autovehiculului si a zonei afectate, cu cinci persoane. La actiunea de supraveghere, a luat parte si Primaria comunei Stancuta.
In cursul zilei de ieri, IPM a tinut sub observatie efectele accidentului si a dispus urmatoarele masuri: ridicarea autovehiculului rasturnat si asigurarea acestuia, pentru evitarea oricaror scurgeri de benzina, indepartarea masinii din zona satului Cuza-Voda si a stratului de sol impurificat cu benzina, pe tot traseul pe care s-a scurs, si inlocuirea acestuia cu pamint curat, din depozitul satului Cuza-Voda, aceasta actiune avind ca termen limita data de 10 septembrie. "In urma accidentului rutier din Cuza-Voda, s-a produs poluarea cu benzina a circa 25 de metri liniari din rigola de ape pluviale din lungul soselei, a unei suprafete de teren de aproximativ 75 de metri lungime, cu latimi variind intre 0,5 si 3 metri si distrugerea unei cismele stradale de alimentare cu apa, nefiind poluat riul Calmatui. In cazul in care societatea «Express Pilot» SRL nu depolueaza zona, institutia noastra ii va aplica sanctiuni contraventionale", a precizat Gheorghe Udrea, inspector al IPM-Braila. (Narcis VOICA, Gina PAVLICENCO, Daniela TUPEA)

Comentarii