Sechestru de doua miliarde de lei pe capul lui Chelu

vineri, 27 noiembrie 1998, 00:00
3 MIN
 Sechestru de doua miliarde de lei pe capul lui Chelu

Potrivit Ordonantei de Urgenta 42/1997 privind navigatia civila, in situatia in care scufundarea unui vapor duce la periclitarea sigurantei navigatiei, Capitania are obligatia de a dispune scoaterea navei, urmind ca, ulterior, sa-l oblige pe armator la plata cheltuielilor ocazionate de operatiunile de salvare. In textul aceleeasi ordonante se precizeaza ca o nava scufundata pe Dunare nu poate fi declarata ca fiind abandonata. Acesta este motivul pentru care Capitania Portului Galati a ordonat executarea lucrarilor de scoatere la suprafata a navei Oradea la doar citeva ore de la scufundarea ei. Impingatorul "Oradea" apartinea companiei fluviale Giurgiunav si era cedat spre exploatare firmei Megaconstruct SRL, patronata de Catalin Chelu. Accidentul in urma caruia nava s-a scufundat a avut loc in dimineata zilei de 23 august 1998, pe fondul unei scaderi periculoase a nivelului apelor Dunarii. Pina la acea data, Serviciul de Siguranta Navigatiei, din Cadrul Capitaniei Portului Galati, avertizase pina atunci in repetate rinduri ca nava se afla in pericol de scufundare. Atit Catalin Chelu cit si personalul de la bord au ignorat insa aceste avertismente, asa incit impingatorul s-a scufundat in cele din urma in proportie de 90% in apropierea danelor 44 – 45 de la intrarea in Portul Bazinul Nou. Patru cargouri, un slep si o barja au fost blocate atunci in apele portului. Capitania a dispus imediat operatiuni de scoatere a impingatorului si curatare a senalului navigabil. La operatiunile de salvare au participat Administratia Porturilor Dunarii Maritime (APDM), Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ), Santierul Naval Galati (SNG) si SC Ardamcos SA din Constanta, firma specializata in lucrari de interventie pe fluviu. Pe 21 septembrie, s-a reusit scoaterea impingatorului la suprafata. Costurile acestei operatiuni, asa cum reies ele din devizele intocmite de societatile participante, se ridica la circa 2, 3 miliarde, dintre care 190.000 USD (aproximativ doua miliarde de lei), numai catre firma Ardamcos. Desi Catalin Chelu si-a dat acordul pentru scoaterea navei inca de la inceputul interventiei, dupa ce si-a vazut impingatorul la suprafata a refuzat sa plateasca, considerind ca devizul firmei constantene este mult prea mare. In conformitate cu legislatia in vigoare, armatorul Chelu nu are insa calitatea de a contesta aceste devize, care poarta deja girul Capitaniei Portului Galati si Inspectoratului Navigatiei Civile. Din momentul in care au fost aprobate de institutiile amintite, ele devin titlu executoriu. In legatura cu aceasta situatie, Alexandros Galiatatos, director general al APDM, ne-a declarat: "Nu vad cum ar putea sa conteste Catalin Chelu devizul nostru, care a fost intocmit in conformitate cu tarifele in vigoare, pentru serviciile de depoluare prestate de noi in zona respectiva. In plus, APDM are de recuperat banii platiti catre SNG pentru inchirierea unor macarale si pontoane". Au trecut deja doua luni de cind au luat sfirsit operatiunile de salvare si potrivit legii, Catalin Chelu mai are la dispozitie doar o luna pentru efectuarea platilor. Daca acest lucru nu se va intimpla, dupa data de 21 decembrie, Capitania va organiza o licitatie pentru vinzarea impingatorului Oradea, existind posibilitatea ca, pentru recuperarea intregului prejudiciu, sa fie vindut si impingatorul Timisoara. Pe linga eforturile de a recupera banii, Capitania lucreaza in prezent si la un dosar penal legat de imprejurarile producerii accidentului. "In momentul in care acest dosar va fi finalizat, il vom inainta Procuraturii", ne-a declarat Constantin Bucur, seful Capitaniei Portului Galati. (Marian ALEXANDRU)

Comentarii