Afaceri cu reclama pe monumente funerare

miercuri, 10 aprilie 2002, 23:00
3 MIN
 Afaceri cu reclama pe monumente funerare

Ultima gaselnita a zicalei "reclama este sufletul comertului" a ajuns si in Cimitirul "Sfinta Treime" din Pacurari. Pe doua din cele mai frumoase monumente funerare de aici putem citi, alaturi de numele viitorilor locatari ai cavourilor respective, reclama gravata in marmura a executantului lucrarilor. Baimareanul care a avut aceasta initiativa si-a lasat amprenta pe 50 de monumente funerare, imprastiate in orasele mari ale tarii. La ora actuala, peste 70% din comenzi ii vin datorita reclamelor. Dupa ce si-a inscris numarul de telefon pe monumente, a fost nevoit sa mai angajeze trei persoane, si aproape ca nu mai face fata comenzilor. Prezenta unui numar de telefon pe o piatra funerara a stirnit confuzie printre vizitatorii cimitirului iesean. Multi cred ca este o gluma, un epitaf prin care curiosii sint invitati sa il contacteze telefonic pe cel dus in lumea celor drepti.
"Am crezut ca este un numar de contact telefonic cu lumea cealalta"
Multi dintre iesenii care vin sa se reculeaga la mormintele celor dragi din Cimitirul "Sfinta Treime" se opresc, cu admiratie, in fata adevaratelor monumente funerare ale familiei Roman din Iasi. Nu mica le este insa mirarea cind privirile le sint atrase de o gravura ce pare nelalocul ei, situata chiar pe piatra funerara: "Vasile Pal, Baia-Mare, telefon…".
"Am crezut la inceput ca este vorba de o persoana mai putin importanta, sau din afara familiei, care urmeaza sa fie ingropata in acelasi cavou. Confuzia a crescut in momentul in care mi-am dat seama ca acelasi nume apare pe doua monumente, plus ca nu intelegeam ce rost are numarul de telefon gravat. Am crezut ca este vreo gluma, vreun epitaf mai haios, prin care se da un numar de contact telefonic cu lumea cealalta. De curiozitate am intrebat pe unul dintre ingrijitori, care mi-a spus ca este vorba despre reclama celui care a facut lucrarea. Nu am mai vazut asa ceva, si nu stiu cum a fost de-acord proprietarul", ne spune o doamna eleganta, mare amatoare de plimbari prin cimitir. Aflam de la unul dintre baietii de la paza ca multi dintre cei care au admirat lucrarile, au vrut sa beneficieze de "capodoperele baimareanului". Mare le-a fost dezamagirea, cind au incercat sa-l contacteze pe autor si au aflat ca acesta si-a schimbat numarul de telefon.
Nu se ofera reducere de pret pentru amplasarea reclamei
Dupa citeva demersuri, am reusit sa-l gasim pe inventivul creator de monumente funerare. Acesta ne-a povestit ca lucreaza in bransa din 1985, iar ideea cu reclama a pus-o in aplicare de cind cu economia de piata. Cel putin 70% din comenzile pe care le primeste sint rezultatul reclamelor. La ora actuala are cam 50 de reclame imprastiate pe monumente funerare din mai toate orasele mari ale tarii. Daca la inceput lucra singur, intr-un atelier amenajat in curtea casei sale din Baia-Mare, acum citiva ani a fost nevoit sa mai angajeze trei baieti. Acum nu mai face fata comenzilor care-i vin din toate orasele in care si-a lasat "amprenta". Pentru Iasi are o noua comanda la care lucreaza chiar in aceasta perioada. "Eu nu ofer nici o reducere de pret pentru acceptarea reclamei pe monumentul funerar, ci las la latitudinea clientului. Imi este de-ajuns daca intr-un cimitir mare am doua-trei reclame acceptate. Ideea a dat roade, si imi vin comenzi din toate orasele in care am avut lucrari cu reclama gravata pe ele. Anul trecut am avut un profit curat de 50.000.000 de lei, care, pentru o afacere mica, este promitator. Mai rau este ca am fost nevoit sa-mi schimb numarul de telefon, situatie pe care nu o luasem in calcul. Ma gindesc, in mai sau iunie sa vin la Iasi, ca sa pot grava noul numar de telefon, cu acordul proprietarului, bineinteles. Oricum trebuie sa ajung acolo pentru comanda pe care o lucrez acum", ne spune Vasile Pal.
Pentru cele doua monumente funerare comandate de familia Roman, baimareanul a incasat 6.000.000 de lei, in conditiile in care lucrarea a fost executata in 1999. La ora actuala, o astfel de lucrare ajunge la 10-12.000.000 de lei, in functie de cantitatea textului gravat, sau a altor lucrari mai deosebite comandate de client. (Claudia ENEA)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii