Dupa tunul de la RAJAC, finul lui Nichita a facut afaceri banoase si cu Primaria
Afacerea “Eternul si fascinantul Iasi”

marți, 17 mai 2005, 23:00
6 MIN
 <i><u>Dupa tunul de la RAJAC, finul lui Nichita a facut afaceri banoase si cu Primaria</i></u><br> Afacerea “Eternul si fascinantul Iasi”

Finul si-a urmat nasul. Adica, de la RAJAC s-a mutat la Primarie. Actiunea nu a avut loc imediat, ci in timp. Intre anii 2000 si 2003, omul de afaceri Gabriel Popa a derulat afaceri de zeci de miliarde lei cu RAJAC. In momentul in care nasul Gheorghe Nichita a plecat la Primarie, fiind numit primar interimar, Popa a aparut si el printre clientii municipalitatii. Astfel, in mai 2004, Laser Co, una din firmele finului primarului, a incheiat relatii contractuale cu Primaria. Concret, cu Nichita primar, Gabriel Popa a cistigat o selectie de oferte in valoare de 840 milioane lei, cu TVA inclus, pentru tiparirea unui album de prezentare a Iasului. Realizat in conditii grafice de exceptie, ceea ce s-a dorit a fi o carte de vizita pentru oras ridica mai multe semne de intrebare. Costul unui album realizat de Laser Co a fost de 480.000 lei, in conditiile in care in librarii se gasesc albume asemanatoare la preturi mult mai mici. Ciudat: odata cu trecerea lui Popa cu afacerile la Primarie, mergind dupa Nichita, si un contracanditat mereu perdant de la licitatiile acestuia la RAJAC a facut acelasi lucru. Ca si la regie, firma lui Popa a avut cistig de cauza in dauna firmei Miredo. „S-au respectat toate procedurile privind aceasta achizitie. S-a facut selectie de oferte, dar nu m-am ocupat eu, ci Cosmin Coman. Pe mine m-a interesat ca produsul sa fie foarte bun. Si, intr-adevar, materialele au fost apreciate de toata lumea”, se apara primarul Gheorghe Nichita. (Felix GUZGA)
Cum a demarat proiectul
In luna mai a anului trecut, Primaria a hotarit ca Iasul are nevoie de un album de prezentare. Cum suma necesara punerii in practica a proiectului nu intrunea conditiile organizarii unei licitatii, angajatii Primariei au demarat procedurile pentru o selectie de oferte. „Contractul este in valoare de aproximativ 18.000 euro. Era nevoie de licitatie daca valoarea depasea 40.000 euro”, a explicat Cosmin Coman, directorul executiv al Primariei. Concret, angajatii Primariei au trimis invitatii de participare catre 5 firme, numarul minim al celor care trebuiau sa participe efectiv la selectie urmind a fi de 2 societati. „S-au trimis invitatii catre 5 firme, dar s-au prezentat doar doua, Laser Co si Miredo SRL, ambele din Iasi. A cistigat Laser Co pentru ca a avut cea mai buna oferta financiara, acesta fiind criteriul dupa care s-a desemnat cistigatorul. Valoarea contractului a fost de 700 milioane lei la care se adauga TVA”, a explicat Coman.
Si la RAJAC si la Primarie, Miredo a pierdut in favoarea finului primarului
Pentru a vedea exact care a fost oferta contracandidatei, reporterii „Ziarului de Iasi” au telefonat ieri la sediul firmei Miredo. Jurnalistii au solicitat o oferta pentru tiparirea unui album. „Dar nu avem tiparituri. Nu cunosc, nu stiu, dar nu avem obiect de activitate asa. Sintem importatori de scule, dispozitive, nu am nici o legatura. Cred ca e o greseala”, a raspuns o angajata a Miredo. Astfel, angajatii Primariei par ca au chemat la o licitatie pentru tiparirea unui album si o firma care se ocupa de cu totul altceva. Paradoxal, aceasta societatea a fost singurul rival al firmei finului lui Nichita, Laser Co. „Trimitem invitatii la firme care sint in baza noastra de date. Miredo s-ar putea sa fie un intermediar”, a explicat Coman. Aceeasi firma, Miredo, a participat si la cel putin doua selectii de oferta la RAJAC. Astfel, Miredo a concurat la RAJAC cu firma Publimedia, tot a lui Gabriel Popa, finul primarului. In ambele cazuri a pierdut in favoarea lui Popa. Obiectul celor doua selectii era realizarea de materiale promotionale pentru RAJAC.
„Daca cineva s-a folosit de relatia lui Popa cu mine, va fi pedepsit”
Un alt semn de intrebare apare asupra pretului cu care au fost tiparite albumele. Angajatii municipalitatii afirma ca toate cele 1.750 de albume au costat 700 milioane lei, la care se adauga aproximativ 140 milioane lei TVA-ul. „Un pret de 400.000 lei fara TVA, pe album, nu este mare. Are 16 file, este realizat in policromie fata-verso pe carton de 250 grame pe mp. Firma a facut tot, de la conceptie, poze si pina la editare. A fost foarte bine primit pe unde l-am prezentat”, a povestit Coman. De cealalta parte, finul primarului nu-si mai aminteste de afacerea cu Primaria, dar considera ca pretul cerut nu este foarte mare. „Avem foarte multe contracte cu multi clienti. Nu-mi amintesc, si acum sint plecat la sute de kilometri. Eu nu ma ocup de toate detaliile si participam in mod curent la licitatii”, a afirmat finul Gabriel Popa, actionarul de la Laser Co.
Primarul sustine ca nu este interesat de ceea ce se intimpla cu firmele finului sau si nu l-a favorizat niciodata pe acesta, nici la RAJAC si nici la Primarie. Totodata, acesta s-a aratat mirat ca la licitatie singurul concurent al firmei Laser Co a fost o societatea care se ocupa cu importul de scule. „Extraordinar! Nu am nimic impotriva. Institutiile statului pot verifica licitatia si, daca cineva a gresit, sa plateasca. Eu nu am facut nimic ilegal. Daca cineva s-a folosit de relatia lui Popa cu mine, va fi pedepsit”, a pus punct discutiei Nichita.
Afaceri ultraprofitabile ale finului lui Nichita cu RAJAC
Finul primarului nu se afla la prima afacere controversata cu fonduri publice. Gabriel Popa a participat cu doua din firmele sale, Publimedia SRL si Laser Co, la selectiile de oferte organizate de RAJAC pentru achizitionarea de materiale promotionale. La una din selectiile de oferte, cele doua firme ale lui Popa s-au prezentat concomitent, finul primarului concurind practic cu sine insusi. Mai mult, unul din contractele semnate de RAJAC cu Publimedia a fost autentificat de Gabriel Popa cu stampila Laser Co.
Publimedia SRL si-a adjudecat, pe parcursul a trei ani, contracte in valoare de 15 miliarde lei de la RAJAC, caruia i-a vindut obiecte de birotica inscriptionate. Regia a fost de altfel principalul partener al Publimedia.
Preturile practicate de Publimedia au fost apreciate de oficialii Prefecturii ca fiind mult exagerate. Mai mult, in baza raportului facut de inspectorii Directiei Generale a Finantelor Publice dupa un control la RAJAC, seful corpului de control al Prefecturii, Valerian Salavastru, a acuzat conducerea regiei ca ar fi organizat selectiile de oferte doar „de ochii lumii”. „La selectiile de oferte au fost invitate constant aceleasi firme, iar cistigatorul a fost de fiecare data acelasi. Trei contracte au valori mai mari de 40.000 de euro si ar fi trebuit organizata o licitatie publica, ceea ce nu s-a intimplat. A fost doar o pseudo-selectie de oferte, de parca sefii RAJAC ar fi vrut sa fie siguri ca iese «cine trebuie». S-au invitat firme necunoscute, fara un obiect de activitate corespunzator, doar ca sa iasa la numar. Selectiile s-au facut in bataie de joc”, a apreciat Salavastru.
CJ a realizat un album comparabil, cu o pagina de 8 ori mai ieftina
Albumul realizat de Laser Co a costat de citeva ori mai mult decit albumul realizat de Consiliul Judetean cu un an inainte. Astfel, un exemplar din albumul „Vino sa-mi cunosti orasul” a fost vindut Primariei de catre Laser Co pentru 400.000 de lei, fara TVA. Practic, pentru fiecare pagina din album, Primaria a platit cite 12.000 de lei. In acelasi timp, albumul „Iasul”, comandat de CJ, a fost achizitionat cu 300.000 de lei pe exemplar, adica 1.530 de lei pagina. Aceasta, desi albumul avea 196 de pagini color, era legat, nu doar capsat, avea coperta de carton rigid si supracoperta. „E drept ca la albumul asta am mers in pierdere. Pretul real ar fi trebuit sa fie de 550-600.000 de lei, pentru a-mi scoate cheltuielile. Cu tot cu profit, trebuia sa-l vind cu 700.000 de lei”, a spus Aurel Stefanachi, directorul Editurii „Moldova”, cea care a realizat albumul. Chiar si la pretul maxim avansat de Stefanachi, pretul unei pagini din albumul scos de editura „Moldova” nu ar fi depasit 3.600 de lei.
Preturi apropiate au avut si alte albume de prezentare a unor orase sau judete. Astfel, editura „Noi Media Print” a realizat anul trecut un album de prezentare a Brasovului, in 96 de pagini, de un format apropiat celui realizat de Laser Co. Pretul acestuia s-a ridicat la 295.000 de lei, adica 3.072 lei pe pagina. Albumul de prezentare a judetului Brasov, realizat de editura Foton in acest an, a costat 131.000 de lei pentru 28 de pagini, adica 4.678 lei pe pagina. Reporterii „Ziarului de Iasi” au verificat si preturile practicate de librarii pentru albume asemanatoare celui realizat de Laser Co. Astfel, am gasit zeci de albume de prezentare a Romaniei sau ale altor orase din tara. Un exemplu ar putea fi albumul Discover Romania, un album de 96 de pagini de aproape aceeasi calitate ca si albumul de la Iasi, care costa in librarii 290.000 lei. Cel din librarie are insa un format mai mic. Alte exemple edificatoare ar fi albumul „Romania, o amintire fotografica”, de Florin Andreescu. Acest album are 100 de pagini si costa 306.000 lei. Un alt album tot cu 100 de pagini, „Romania-Anotimpuri”, realizat dintr-un format ceva mai mare decit cel realizat de Laser Co, poate fi achizitionat cu 709.000 lei. (Felix GUZGA)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii