Sapte miliarde gheseft pentru baiatul lui tata

joi, 27 martie 2003, 00:00
5 MIN
 Sapte miliarde gheseft pentru baiatul lui tata

Transportul de persoane pe rutele judetene este administrat de Autoritatea Rutiera Romana (ARR), prin filialele sale judetene, care, anual, organizeaza licitatii pentru atribuirea traseelor catre firme de transport. Comisia de licitatie din acest an, ca de altfel si cele din anii anteriori, a fost condusa la Iasi de Dumitru Stan, seful filialei ARR. Pentru ruta Iasi-Pascani, de departe cea mai banoasa ruta din judet, s-au prezentat doua firme: „Intertranscom” SRL, cea care a asigurat serviciile pe acest traseu in ultimii doi ani, si „Auto Confort” SRL, la care era asociat si administrator Andrei Stan, nimeni altul decit fiul sefului ARR Iasi Dumitru Stan. Licitatia consta in studierea de catre comisie a dosarelor depuse de firmele solicitante si atribuirea de puncte pentru fiecare criteriu prevazut de lege si indeplinit de solicitanti, pe baza de acte. Cistigatoarea din acest an a licitatiei a fost societatea fiului organizatorului licitatiei, adica „Auto Confort” SRL, cea care a obtinut 55,75 de puncte, in detrimentul concurentei, care a acumulat doar 53,13 puncte. Asociatii de la „Intertranscom” SRL, Gabriel Dulgheru si Florin Bocai, au contestat licitatia, aratind o serie de nereguli in actele firmei „Auto Confort” SRL, „nereguli de care nu este strain seful ARR, Dumitru Stan”, dupa cum sustin ei.
Banii au atras atentia sefului ARR
In 2000, in fruntea ARR a fost numit Dumitru Stan. In acelasi an, firma perdanta la licitatia de acum, „Intertranscom” SRL, a solictat institutiei aprobarea pentru efectuarea de transport persoane pe mai multe rute, printre care si Iasi-Pascani. „Cum pe ruta asta erau trenuri multe, Stan a ris de noi, spunind ca nu vom putea scoate bani din aceasta afacere. Anul urmator am fost singurii prezenti la licitatie si ne-am apucat serios de treaba”, a declarat Florin Bocai, administrator la „Intertranscom”. Cu timpul, banii au inceput sa curga, la inceput greoi si putini, dar crescind frumusel odata cu formarea „pietei”. Acest lucru se pare ca a atras atentia sefului ARR. „La inceputul anului trecut, ne-a abordat pe amindoi si ne-a spus ca fiul sau are o masina care face maxi-taxi in Iasi si ca si-o distruge pe strazile din oras. Asa ca ar fi bine sa o bagam pe ruta noastra Iasi-Pascani, ca sa cistige si el ceva bani. Si nu oricum, ci printr-un contract de asociere intre firma noastra si cea a fiului sau. Discutia a avut loc cu putin timp inainte de licitatia din 2002. Ne-am gindit ca vom avea numai de pierdut daca nu acceptam varianta sa, deoarece el tine piinea si cutitul in mina in ceea ce priveste firmele de transport persoane, asa ca am acceptat”, povesteste Florin Bocai despre inceputurile imixtiunii in afacere a sefului ARR Iasi, Dumitru Stan. Acesta a emis imediat o licenta de vehicul pentru masina fiului sau. „Nu eu am fost cel care le-am cerut asocierea. Aceasta s-a facut intre firma fiului meu si a lor”, a fost raspunsul dat noua ieri de seful ARR, Dumitru Stan. Firma „Auto Confort” SRL, a fiului sefului ARR, a reusit, astfel, sa efectueze transport de persoane pe ruta respectiva, acumulind astfel o vechime de peste un an in acest domeniu, criteriu bine punctat la licitatii. Astfel, firma fiului sefului ARR se pregatea de marea lovitura: preluarea traseului Iasi-Pascani incepind cu 2003.
Tatal arbitru, fiul jucator
Un alt criteriu important la licitatii este cel al masinilor din parcul auto si al actelor doveditoare pentru calitatile lor de transport. Si acest criteriu a fost transat de catre seful ARR in favoarea firmei fiului sau, lucru facut cu ajutorul unui fals evident, dupa cum acuza cei de la „Intertranscom”. Astfel, doua din masinile folosite de „Intertranscom” erau inchiriate inca din anul 2002 de la ieseanul Adrian Mitrache, cu acea ocazie intocmindu-se un contract de inchiriere si pe baza caruia fusesera primite licente de executie pentru vehicule. In luna martie 2003, contractul de inchiriere este prelungit cu acordul partilor, Adrian Mitrache declarind in fata notarului, sub semnatura proprie, ca este in continuare proprietarul vehiculelor respective. Acestea erau insa vindute inca din luna ianuarie firmei concurente, „Auto Confort”, unde administrator si asociat era Andrei Stan, fiul sefului ARR. Astfel, masinile au fost inmatriculate la Politie pe numele firmei cumparatoare. De ce a facut Adrian Mitrache aceasta ilegalitate, ramine deocamdata o enigma, el neputind fi gasit de reporterii nostri. Cu o saptamina inainte de licitatia de acum 5 zile, seful ARR elibereaza noi licente pentru cele doua vehicule ale firmei fiului sau. Aceasta insa in conditiile in care licentele detinute de „Intertranscom” pentru aceleasi doua vehicule nu fusesera inca anulate.
Cu o zi inainte de licitatie, tatal scoate un atu
Seful ARR spune acum ca a instiintat firma „Intertranscom” ca le-a anulat licentele pentru cele doua vehicule, chiar daca cu doar o zi inainte de licitatie, printr-o adresa oficiala pe care ne-a si aratat-o. Cei de la „Intertranscom” spun insa ca nu au primit nimic. „Nu am avut cunostinta despre faptul ca vehiculele au fost vindute. De altfel, dupa o saptamina de la inmatricularea lor, masinile efectuau transport persoane pe numele societatii noastre pe baza contractului de inchiriere incheiat cu Mitrache. Exista fisele de control cu stampila autogarii Pascani care confirma acest lucru. Daca erau ale „Auto Confort”, cum se explica faptul ca apar pe numele firmei noastre?”, a mentionat Gabriel Dulgheru, asociat la „Intertranscom”. Daca acestia ar fi „prins” in parcul de masini pentru licitatie si cele doua vehicule incriminate, seful ARR ar fi avut posibilitatea sa le anuleze din start dosarul de participare la licitatie. „Mirosind” ca li s-a intins o cursa, dupa cum sustin, cei de la „Intertranscom” au scos de pe lista cele doua vehicule in ultimul moment, inlocuindu-le cu altele. Firma „Auto Confort” s-a prezentat la licitatie, de altfel, si cu actele celor doua vehicule.
„Daca am gresit cu ceva, ii retrag de pe traseu”
Despre criteriul vechimii pe traseu, acesta a sustinut ca nu se pune problema vreunei greseli, desi legea prevede un anumit mod de calcul. Astfel, din criteriul de vechime si cel al licentelor de executie pentru cele doua vehicule incriminate, „Auto Confort” a strins cu doar 2,62 puncte mai mult decit concurenta, dintr-un total de circa 55 de puncte. „Daca ar fi calculat vechimea corect sau daca ar fi anulat cele doua masini, am fi obtinut cu mult mai mult decit firma fiului sau”, spune Florin Bocai. Dar seful comisiei de licitatie a fost cel care a decis. „Daca am gresit cu ceva sau daca actele firmei la care este angajat fiul meu sint in neregula, eu, ca autoritate, ii retrag de pe traseu si le anulez licentele”, a subliniat Dumitru Stan, uitind probabil ca o licitatie se anuleaza numai in conditiile legii, ca si actele emise pe baza licitatiei. Gabriel Dulgheru si Florin Bocai, asociatii de la „Intertranscom”, vor depune astazi plingeri impotriva sefului filialei iesene a ARR la conducerea institutiei de la Bucuresti, precum si la organele competente in solutionarea faptelor sesizate de acestia. (V. MIRON)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii