Departajarea prin bacalaureat

marți, 12 iulie 2011, 19:27
4 MIN
 Departajarea prin bacalaureat

Rezultatele catastrofale ale bacalaureatului de anul acesta au trezit apetitul analitic al tuturor si, fireste, explicatiile au fost de toate culorile. Unii au dat vina pe politica: subiectele au fost intentionat grele, pentru ca echipa Puterii actuale sa demonstreze inca o data arbitrariul ei! si, evident, necunoasterea problemelor din teritoriu! Iar prin montarea camerelor de supraveghere – abuzurile ei! Altii – elevii, mai cu seama, dar si parintii – au dat vina pe stresul creat de multipla supraveghere si pe sistemul scolar insusi, cu vorba lui Bacovia, "Liceu – cimitir al tineretii mele/ cu profesori pedanti / si examene grele". Altii, printre care ma numar, au considerat ca ideea de supraveghere a fost binevenita si ca rezultatele bacalaureatului reflecta situatia reala a invatamintului preuniversitar actual: bataie de joc la adresa cartii din partea elevilor, dezinteres al parintilor fata de copiii lor, dezinteres din partea profesorilor, acesta din urma justificat in buna parte de tratamentul care li se aplica dascalilor prin legile in vigoare. Aici, da, sint de acord, Puterile de azi si de ieri – marcate clar, la rindul lor, de lipsa de respect fata de carte specifica celor ajunsi sus prin manevre deloc ortodoxe – au o vina maxima: nu poti cere unui profesor sa se respecte si sa fie respectat daca e mizerabil platit!

Desigur, se poate glosa mult pe marginea unei asemenea intimplari. Cert este ca, repet, supravegherea a fost o idee buna, permitind developarea nu doar a imaginii reale a situatiei din invatamint si a gradului de instructie a candidatilor la bac, dar si a unei mentalitati de risu’-plinsu’: "Ne-au asasinat viitorul!", s-au plins unii dintre cei picati, "le-au asasinat viitorul!", i-au secondat, cu inconstienta, vocile parintilor. Ciudat! Toti uita ca acest viitor asasinat prin netrecerea bacului poate fi corectat. si ca, de fapt, a iesi de pe bancile liceului semianalfabet, dar cu diploma de bacalaureat, e cu mult, mult mai grav, anunta un viitor indepartat, pe termen lung, mult mai sumbru. Ca abia trimiterea in lume a unui tinar incapabil sa scrie pina si o scrisoare sau o cerere corect  inseamna de-adevaratelea a distruge viitorul cuiva –  nu pare a intra in judecata de bun simt a pagubitilor de moment…

Exigenta sporita la examenul de anul acesta si, mai ales, stoparea furtisagurilor au doua consecinte importante. Mai intii, cei care nu invata, dar au pretentia sa fie titrati, vor fi obligati sa-si reconsidere viziunea asupra scolii. E spre binele lor, le va prinde bine in viata, vor dobindi respect pentru munca, pentru lucrul bine facut, pentru cei cu carte si pentru cei care muncesc. Cea de a doua consecinta, surpriza placuta!, a fost subliniata chiar de o candidata la bacalaureat, Alina, care a fost notata cu 10 si care urmeaza sa faca studii de marketing in Anglia. Am vazut-o la televizor, iar modul cum vorbea si cum gindea a facut sa-mi mai vina inima la loc: deci nu toti adolescentii sint pierduti, nu toti sint niste smecheri, niste secaturi! Sigur ca stiam asta, la modul general vorbind, insa a fost reconfortant pentru mine sa vad pe viu un absolvent de liceu nu doar normal, ci si stralucit. Ce spunea Alina? Ca a fost binevenita supravegherea examenului, ca numai asa s-a putut face o departajare reala intre elevi!

Sint total de acord. Daca exista ceva care nenoroceste mai mult tara asta, atunci eu cred ca exact acest lucru este: lipsa de departajare dupa merite a oamenilor. Cel stralucit e cotat, in liceu si in facultate, la fel ca puturosul, chiulaul, baiatul si fata de bani-gata care imping spaga, copiaza de pe internet sau fura la examene. Cel muncitor si creativ e platit prin institutiile statului la fel ca smecherul, licheaua si aranjorul. Cel care da cu gura, are obrazul de toval si stie sa poarte cu talent tucalul sefului are acces la posturi de conducere, in Parlament, in structurile de decizie ale statului. Ce trist, tragic chiar, pentru o tara abia iesita din comu­nism, cu pretentii de a construi democratia! Parca am uitat deja: comunismul si colectivizarea s-au facut la noi cu analfabetii, cu scursurile, cu chiulaii si lingaii, cu hotii si smecherii. Timp de 20 de ani, Romania democrata a lasat impresia ca vrea sa copieze metodele comunistilor, construind noua lume tot cu deseurile umane. In acelasi timp, s-a mirat si se mira inalt de hemoragia creierelor stralucite spre alte tari; ca un ins intrat in spital cu apendicele bolnav se intoarce acasa tot cu apendicele bolnav, dar cu ficatul sau cu un picior lipsa; ca avem absolventi de liceu care nu stiu sa citeasca si sa scrie… Oare s-a decis ea, patria noastra, in fine, prin Puterea actuala, sa ia taurul de coarne, macar in invatamint? Oare sa speram, in "lumina" ultimului bac, ca s-au gindit si altii si ca se tem si altii de ce ne temem noi – ca vom ajunge o natie degenerata, daca vom continua ca pina acum?

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii