„Nu vreau sa fac bani cu acest festival. Vreau sa fac un festival pentru Iasi”

Subtitlu

vineri, 16 mai 2008, 14:33
9 MIN
 „Nu vreau sa fac bani cu acest festival. Vreau sa fac un festival pentru Iasi”

Nu a trecut pentru ca am promis ca voi muta acest festival primavara, si anume in ultima saptamina din luna mai, si uite ca am facut-o. Sper sa fie de bun augur.

A fost o initiativa, care, cel putin din punct de vedere al publicului, se pare ca a prins. Au fost insa si foarte multe critici din partea jurnalistilor si a specialistilor. Am sa dau un mic citat din Adi Afteni: "Prin Festivalul de Teatru Iasi face Euro-Art vrem sa aducem in salile de teatru persoanele care «au uitat» sa mai faca acest lucru. Imi doresc foarte mult ca editia-pilot sa fie una cit mai reusita. E un vis frumos care ar trebui sa se permanentizeze, iar Iasi face Euro-Art ar putea sa devina un brand puternic al orasului". O declaratie de intentie foarte generoasa. Care au fost reusitele si nereusitele festivalului?

Este un lucru care nu s-a spus nicaieri si asta chiar nu mi-a placut. Nimeni din cei care au criticat editia-pilot de anul trecut nu a spus faptul ca eu am primit banii pentru acest eveniment dupa cinci luni de la terminarea lui, iar o parte din finantare, adica avansul, am primit-o cu doua luni inainte de a incepe festivalul. Lucrurile acestea nu s-au zis, iar fara bani nu prea ai ce face.

De ce nu ati aminat festivalul in cazul acesta sau de ce nu ati stabilit data festivalului in momentul in care aveati banii?

Am inceput sa lucrez la prima editie a festivalului in ianuarie 2007. Festivalul trebuia sa aiba loc tot in mai, dar a fost problema cu demiterea presedintelui si totul s-a stopat, nu s-a mai discutat absolut nimic chestia asta. La un moment dat, am primit un telefon de la Ministerul Culturii cum ca in doua luni imi vin banii si sa dau drumul la treaba. Si am dat drumul la treaba. Cred ca a fost un exercitiu foarte bun si pentru mine, si pentru spectatorii din Iasi, pentru ca s-au invatat cu 11 spectacole intr-o saptamina si, iata, dupa jumatate de an, vor avea de facut fata la 21 de spectacole.

Este o problema insa aici. Una este cind vorbim de cantitate, care are si ea roul ei, si alta cind vorbim de calitate. Daca vrei sa te impui cu un festival – si aici a fost reprosul criticului Oltita Cintic -, trebuie sa ii creezi o identitate. Care ar fi identitatea acestui Euro Art Iasi?

Festival de comedie, dramaturgie europeana. Toata lumea care vine la festival la Iasi are dramaturg european si spectacol de comedie.

Nu e totusi cam generos?

Bine, hai sa facem comedie intr-un singur act, cu nu mai mult de 42 de pagini.

Ati declarat ca ati apelat la o serie de critici, care sa fie cumva parte dintr-un bord al festivalului. Puteti spune despre cine este vorba?

Anul trecut am avut aceasta problema a timpului, a trebuit sa rezolv tot cu doua luni inainte. A fost dificil, pentru ca numele importante de oriunde, nu numai din teatru si din critica, sint amanetate cu doua luni inainte de un eveniment, au programul deja facut. Anul trecut nu am putut sa aduc pe nimeni tocmai din acest motiv, a fost timpul prea scurt. Anul acesta, in schimb, vin Mircea Cornisteanu de la Teatrul National din Craiova, Florica Ichim, Mircea Ghitulescu, Marian Popescu, Cristian Nicolae si Radu Afrim. Toti acestia vor tine si cite un workshop la Universitatea de Arte "George Enescu" pentru studenti.

Exceptindu-l pe Radu Afrim, pot sa intreb de ce sint personaje dintr-o alta generatie, nu as vrea sa le spun dinozauri criticilor acestora?

Vor fi si tineri critici, va garantez.

Ne multumim cu aceasta garantie pentru moment. Sint foarte multe spectacole studentesti anul acesta, 7 din 21 mai exact. E o filosofie anume a festivalului?

Anul trecut, am promis, dupa ultima reprezentatie, ca voi face si o sectiune pentru studenti.

Nu este totusi un numar cam mare de spectacole studentesti?

Nu. Hai sa luam pe caprarii. In fiecare zi, de luni pina duminica, vor avea loc trei spectacole: de la ora 18.00, la Ateneul Tatarasi, vor incepe spectacolele exclusiv cu studenti, dupa care de la ora 20.00, la Teatrul Luceafarul vor avea loc spectacole cu profesionisti, iar de la ora 22.00, la Casa de Cultura a Studentilor, tot spectacole cu profesionisti. Pretul unui bilet este de 7,5 lei, iar la spectacolele studentesti intrarea este gratuita. Nu vreau sa fac bani cu acest festival, vreau sa fac un festival pentru Iasi. E bine ce se intimpla la Iasi. Pentru a doua editie sa ai asemenea nume, cum sint Albulescu, Iures, Diaconu, Caramitru e foarte bine.

Am vazut in program ca sint doua reprezentatii cu spectacolul lui Marcel Iures, Capra sau Cine e Sylvia?

Sint doua pentru ca spectacolul se joaca cu gradene, deci vor incapea maxim 140-150 de oameni la o reprezentatie si nu am vrut sa vitregesc pe nimeni.

Va doriti ca despre acest festival sa se auda in tara si, eventual, in strainatate?

Editia de anul acesta este importanta pentru mine, dar cea mai importanta editie este cea de anul viitor, pentru ca deja am doua teatre care vor participa.

Cit este de mare problema spatiilor din Iasi?

E o foarte mare problema si nu e vorba de ce am creat cu festivalul acesta. Stau si ma gindesc ca Nationalul nu are unde sa mai joace pentru ca este festival de teatru, Opera nu are unde sa mai "opereze" pentru ca este festival de teatru. Sint doua lucruri care sint extrem de triste la aceasta editie a festivalului: nu exista locatii de joc adecvate pentru numele care vin si nu exista posibilitatea sau vointa de a deplasa un pian pina la Teatrul Luceafarul la care sa cinte Johnny Raducanu si va trebui sa cinte la o pianina.

De unde ar trebui deplasat pianul?

Se stie unde sint piane. Sint doua locuri in care exista. Nu vreau sa va zic ce mi-a facut Johnny Raducanu la telefon pentru faptul ca Iasi, capitala culturala, nu-i asa?, nu are un pian. In schimb, Bacaul a avut. Vreau sa multumesc foarte mult in final lui Galben Imparat si Rosu Imparat, care m-au ajutat foarte mult la aceasta editie.

 

Interviuri difuzate in emisiunea "Prime Time de simbata", din 10 mai 2008, de la Radio Iasi FM

 

Oltita Cintic: "Nu am reusit sa imi dau seama care este profilul acestui festival"

Anul trecut ati avut un articol destul de acid la adresa festivalului, vorbeati despre lipsa de popularizare, despre absenta unei tematici bine conturate, despre nivelul artistic scazut al unor trupe din cele prezente, despre absenta criticilor la festival. Banuiesc ca ati vazut cum a fost creionat festivalul de anul acesta. Putem face o comparatie?

Sigur ca da. Sint foarte multe spectacole in editia din acest an, insa as remarca aceeasi lipsa de identitate a acestui festival. Dupa parerea mea, orice festival de teatru care vrea sa se impuna, trebuie sa aiba un profil distinct. Nu am reusit sa imi dau seama care este profilul acestui festival de teatru profesionist, Iasi face Euro Art.

Anul acesta s-a renuntat la acest "face" si se va numi Euro Art Iasi 2008.

Insa pe site-ul oficial al festivalului, si in foaia cu programul, a ramas aceeasi titulatura. In fine, lucrul acesta poate se mai limpezeste pe parcurs, poate daca zici Euro Art te gindesti la faptul ca are o componenta europeana mai substantiala pe care, daca ne uitam in program, nu o regasim, fiind pe partea internationala doar o trupa din Moscova.

Mai este si o trupa studenteasca din Chisinau. O putem pune si pe aceasta la international.

O putem pune si pe aceasta, desigur, dar eu ma refer la titulatura "Euro Art". Eu personal, cind zic "Euro Art" – dar poate sint eu prea pretentioasa – ma gindesc la Europa. Vreau sa remarc insa abundenta artistica din acest an – si asta este de bine. Mi se pare o solutie inspirata faptul de a invita scolile de teatru, care vor juca toate la Ateneu, la aceeasi ora, ceea ce este foarte bine si pentru studenti, pentru ca fiind invitati intr-un festival in care seara, la 20.00 si la 22.00, evolueaza trupe de calitate, actori importanti in spectacole realizate de regizori importanti, ii va motiva cu certitudine in evolutia lor profesionala. In ceea ce priveste programul, el este bogat si foarte variat. Asta este bine, pentru ca in ziua de azi publicul nu mai este o chestiune uniforma, ci exista categorii de public. O spun deci foarte sincer ca publicul iesean, si cel de virsta matura, si cel de virsta foarte tinara, va avea la ce sa se duca la acest festival.

Bateti toata tara, an de an, la foarte multe festivaluri de teatru. Din punctul dumneavoastra de vedere, acest festival este bine plasat? Care este sansa ca el sa inceapa sa existe intr-un circuit national al festivalurilor?

Exact in acelasi timp, la un decalaj de o zi, la Bucuresti se desfasoara, la Teatrul de Comedie, Festivalul de Comedie Romaneasca festCO, ceea ce inseamna – dar sa dea Dumnezeu sa ma insel – ca criticii vor veni mai putini. Mai ales ca abia se va termina la Bucuresti Festivalul Shakespeare de la Craiova si va urma Festivalul de la Sibiu, care a ajuns si la o editie aniversara.

Chiar este atit de important sa vina criticii?

Depinde ce iti propui. Acest festival poate sa fie un festival minunat pentru publicul iesean, in sensul ca el isi propune sa aduca spectacole de la Bucuresti, in majoritate, si din tara. Daca vrei sa faci un festival cu impact national sau international, asa cum sint festivalul de la Sibiu, cel de la Craiova sau cel de la Piatra-Neamt, atunci prezenta criticilor, a oamenilor de presa este foarte importanta, pentru ca ei iti dau feedback-ul.

 

PROGRAM Euro Art Iasi 2008

Luni, 19 mai:

» Ateneul Tatarasi, ora 18.00 – Amor venetian, Universitatea "Babes-Bolyai", Cluj

» Teatrul "Luceafarul", ora 20.00 – Dialoguri si fantezii in jazz, cu Ion Caramitru si Johnny Raducanu

» Casa de Cultura a Studentilor, ora 22.00 – Sinziana si Pepelea, Teatrul National "I.L. Caragiale", Bucuresti

Marti, 20 mai:

» Ateneul Tatarasi, ora 18.00 – Ploita, Facultatea de Teatru, Chisinau

» Teatrul "Luceafarul", ora 20.00 – Dragostea dureaza 3 ani, Compania de Teatru "D’AYA", Bucuresti

»      Casa de Cultura a Studentilor, ora 22.00 – Dumnezeul de a doua zi, Teatrul de Comedie Bucuresti

Miercuri, 21 mai:

» Ateneul Tatarasi, ora 18.00 – Cerere in casatorie, Universitatea de Arte "George Enescu", Iasi, Departamentul Teatru

» Teatrul "Luceafarul", ora 20.00 – Variatiuni enigmatice, Teatrul "Nottara", Bucuresti

» Casa de Cultura a Studentilor, ora 22.00 – No One, Teatrul Metropolis, Bucuresti

Joi, 22 mai:

» Ateneul Tatarasi, ora 18.00 – A douasprezecea noapte, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, Bucuresti

» Teatrul "Luceafarul", ora 20.00 – Comedie pe intuneric, Teatrul de Stat Oradea

»      Casa de Cultura a Studentilor, ora 22.00 – Cinta maica-mea in far, Teatrul National "Marin Sorescu", Craiova

Vineri, 23 mai:

» Ateneul Tatarasi, ora 18.00 – Povesti de familie, Universitatea Craiova, Facultatea de Litere, Dep. de Arta Teatrala

» Teatrul "Luceafarul", ora 20.00 – Visul unei nopti de vara, Teatrul "Mihai Eminescu", Botosani

» Casa de Cultura a Studentilor, ora 22.00 – Nevasta lui Hans sau Ce sa caute un inger in orasul asta, Teatrul National "Vasile Alecsandri", Iasi

Simbata, 24 mai:

» Ateneul Tatarasi, ora 18.00: Mistretul cu colti de argint, Universitatea de Arte "George Enescu", Iasi, Departamentul Teatru

» Teatrul "Luceafarul", ora 20.00 – Sotia din Sahalin, Teatrul "ApARTe", Moscova

» Casa de Cultura a Studentilor, ora 22.00 – Capra sau Cine e Sylvia?, Teatrul "Act", Bucuresti

Duminica, 25 mai:

» Ateneul Tatarasi, ora 18.00 – Fantomele Madridului, Universitatea de Arta Teatrala, Tg. Mures

» Teatrul "Luceafarul", ora 20.00 – Dupa caderea cortinei, Teatrul "ApARTe", Moscova

» Casa de Cultura a Studentilor, ora 22.00 – Capra sau Cine e Sylvia?, Teatrul "Act", Bucuresti

Comentarii