Ce înseamnă Evaluare Națională și Admitere la liceu în același an? Expert: Cârpeală. Elevi: O povară

marți, 17 ianuarie 2023, 08:15
2 MIN
 Ce înseamnă Evaluare Națională și Admitere la liceu în același an? Expert: Cârpeală. Elevi: O povară

În noile proiecte de legi ale educației, care au apărut pe internet și în presă, fără să fie anunțate oficial de Ministerul Educației, este prevăzută un concurs de admitere la liceu după Evaluarea Națională pe care elevii o susțin la final de clasa a VIII-a.
 

Noile proiecte de legi, consultate de Europa Liberă, arată că, după Evaluarea Națională, elevii de clasa a VIII-a vor da admiterea la liceu, organizată de acestea pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare.

Spre deosebire de propunerea din legile lui Sorin Cîmpeanu din vara lui 2022, care indica o pre-admitere înainte de Evaluarea Națională, proiectele actualului ministru al Educației, Ligia Deca, ar stabili că admiterea la liceu va avea loc după Evaluarea Națională.

Proiectul de lege pentru mediul preuniversitar, consultat de Europa Liberă, arată că decizia organizării unei probe separate de admitere va fi exclusiv a liceelor, care vor trebui să anunțe la ce discipline vor testa elevii, cu un an înainte de a organiza concursul.

Elevii, părinții, dar și experții nu sunt de acord cu două examene unul după altul, dar nici cu modul propriu-zis de organizare.

Reprezentanții Asociaţiei Elevilor din Bucureşti şi Ilfov spun că noua admitere va fi un stres în plus pentru elevii care termină opt clase. Ei au lansat și o petiție online prin care resping varianta și spun că „această dublă admitere este o povară pentru un copil de 14 ani, care ar trebui să îşi dubleze numărul de meditaţii, de ore nedormite şi nivelul de stres”.

„Conform variantei publicate pe internet a proiectului Ministrului Ligia Deca, orice liceu are posibilitatea de a organiza un examen de admitere, la nivel de instituţie sau pentru fiecare profil”, arată elevii într-o poziție oficială trimisă și Ministerului Educației.

„În plus, criteriile după care acest proces de dublă admitere s-ar desfăşura sunt neclare, elevii dând examen pentru numai 90% din locuri”, mai arată Ana Costache, președinta Asociației Elevilor din București și Iflov.

Ovidiu Voicu, director executiv al Centrului pentru Inovare Publică spune că admiterea din noul proiect de lege pentru învățământul preuniversitar nu este o soluție optimă.

„Această admitere, așa cum e propusă, mi se pare o cârpeală. Adică există o nemulțumire în sistemul de educație, mai ales în zona de licee bune, față de cum funcționează Evaluarea Națională și repartizarea elevilor la liceu. Această nemulțumire, ca să o rezumăm simplu, spune că 'nu ajung elevii cei mai buni la liceele cele mai bune'. Însă, soluția nu este încă un examen”, insistă Ovidiu Voicu.

Mai mult, pe romania.europalibera

Comentarii