Cum au evoluat costurile modernizării drumurilor în ultimii cinci ani

marți, 06 august 2019, 01:49
3 MIN
 Cum au evoluat costurile modernizării drumurilor în ultimii cinci ani

Multe lucrări sunt consistent mai scumpe, dar, dacă pentru Axa Iaşi-Suceava a fost nevoie de o infuzie de la bugetul CJ, alte proiecte au „scăpat“ doar cu banii de la PNDL. Totuşi, întârzieri sunt pe toate liniile.

La finalul unor dezbateri care au durat o oră, consilierii judeţeni au votat, ieri, în unanimitate, suplimentarea fondurilor necesare realizării celui mai mare proiect regional de infrastructură rutieră, Axa Iaşi-Suceava.

Aşa cum am mai relatat, dezinteresul constructorilor de drumuri la prima încercare de încredinţare a contractului prin licitaţie publică a făcut să nu fie înregistrată nicio ofertă.

Astfel, conducerea CJ a propus alocarea din fonduri proprii a unei sume care să facă proiectul mai atractiv. Astfel, Iaşul „mai pune“ 83,25 milioane de lei, iar Suceava, 76,87 de milioane, sume fără TVA.

Cu tot cu taxa pe valoarea adăugată, devizul general actualizat ajunge la 486,78 milioane de lei, respectiv 103 milioane de euro. În plus, firma care va câştiga licitaţia va putea să beneficieze de un avans de 30 de procente din valoarea contractului.

Suplimentarea s-a făcut în principal ca urmare a modificării preţurilor la materii prime şi materiale de construcţie, în special la bitum, în perioada 2016-2019, cu impact semnificativ asupra tuturor cheltuielilor din cadrul devizului, a fost motivul invocat pentru revizuirea costurilor.

De altfel, dacă comparăm sumele estimate în Masterplanul de transport al judeţului, adoptat în timpul mandatului Cristian Adomniţei, remarcăm diferenţe mari între sumele estimate cu şase ani în urmă şi cele de astăzi.

Astfel, dacă Axa 1 pe teritoriul judeţului Iaşi figurează cu 48,8 milioane de euro, faţă de aproximativ 53,3 milioane, cât a ajuns partea Iaşului, segmentul de drum de aproape 8 km dintre Tomeşti şi Ţuţora scos deunăzi la licitaţie s-a scumpit de 4 ori, de la 3,9 milioane la 16,5.

Trebuie spus însă că, iniţial, era prevăzută doar turnarea unui nou strat de asfalt. De acelaşi tratament a beneficiat până la urmă şi DJ 281C între Blăgeşti şi Coasta Măgurii, urcat de la 8,65 milioane de lei pentru asfaltarea a 17,3 km, la 37,8 milioane pentru 25 km. Partea bună aici e că banii au venit prin PNDL.

DJ 208F, între Heci-Tătăruşi-Iorcani şi limita judeţului Suceava, figurează cu circa 9 milioane de lei pentru un segment de 8 km, dar până la urmă s-au adjudecat 21 de milioane pentru 12 km. Din fericire, şi aici a fost finanţare PNDL.

În schimb, cei 15,5 km de carosabil „bombardat“ de pe DJ 249 şi 249A Iaşi-Mânzăteşti-Bosia-Ungheni, pentru reconstruirea cărora a fost estimată suma de 33,6 milioane de lei, urmează să fie refăcuţi printr-un proiect transfrontalier cu Republica Moldova contra unei sume de 3,4 milioane de euro, adică doar jumătate din estimarea făcută la începutul lui 2014.

Cel mai probabil, aşa cum s-a invocat şi la şedinţa CJ de ieri, estimarea a fost făcut şi aici „cu zgârcenie“, astfel că prima procedură de licitaţie va fi organizată doar ca să se demonstreze necesitatea suplimentării finanţării.

Dacă startul modernizării Axei Iaşi-Suceava nu se va da mai devreme de anul viitor, lucrările de întreţinere a capătului dinspre Iaşi vor începe în două săptămâni, după cum ne-a confirmat directorul de la Drumuri Judeţene, Ovidiu Ciucan.

Amintim că tot consilierii judeţeni au fost cei care au aprobat cheltuirea a 1,23 de milioane de lei pentru plombe ce vor însuma 10.000 mp între ieşirea din municipiu şi Forăşti, pe DJ 282.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii