La ce ajută drumul expres Leţcani-Dacia? Nu e pentru aglomeraţia la ieşirea din Iaşi. Iată scopul

marți, 15 decembrie 2020, 02:50
4 MIN
 La ce ajută drumul expres Leţcani-Dacia? Nu e pentru aglomeraţia la ieşirea din Iaşi. Iată scopul

Pe lângă devierea traficului uşor care are ca destinaţie sudul şi estul municipiului, breteaua va oferi calea de acces pentru facilităţile viitoare din şesul Bahluiului: centre logistice, parcuri industriale, dar şi viitorul Institut Regional de Medicină Cardiovasculară.  În privinţa descongestionării traficului Leţcani-Iaşi, DRDP are câteva soluţii.

Lansarea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, luna trecută, a provocat controverse la Iaşi. PNRR conţine un singur proiect de infrastructură de transport în Iaşi (exceptând autostrada A7 care atinge vestul judeţului): o bretea lungă de 14,9 km care porneşte din viitoarea A8 undeva la marginea vestică a Leţcanilor şi continuă paralel cu E583/ DN28 spre Iaşi până la Uricani, în spatele Fabricii de Antibiotice.

De aici, viitorul drum expres evaluat la 88 de milioane de euro (inclusiv TVA, după cum precizează Planul de Redresare) continuă până la joncţiunea cu strada Cicoarei, în dreptul cartierului Dacia.

Amintim că strada Cicoarei şi, în continuare spre cartierul Nicolina, strada Arh. Ioan Berindei reprezintă Obiectivul 4 al Centurii ocolitoare a municipiului Iaşi. Proiectul, care include o legătură (610 metri) şi un pod peste Bahlui către cartierul Dacia, se află în procedura de evaluare a ofertelor depuse pentru atribuirea contractului de proiectare a lucrărilor.

Termenul rezonabil pentru acest contract, potrivit Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, este de 3 luni, iar contractul de execuţie n-ar trebui să depăşească 12 luni.

Dacă pe acest segment lucrurile sunt destul de clare, ce rol are breteaua de la Leţcani, care urmează cursul Bahluiului spre Iaşi?

Trafic şi dezvoltare zonală

N-am reuşit să aflăm de unde a venit această propunere de traseu, însă principalul avantaj în materie de trafic este ocolirea localităţii Leţcani, unde viteza maximă e limitată la 50 km/h. Mai departe însă, intrarea în municipiul Iaşi se va face pe străzi cu o singură bandă pe sens, fie că vorbim de cartierul Dacia, fie că vorbim de Nicolina (strada Arhitect Ioan Berindei, pe malul râului omonim).

Un avantaj va fi şi accesul dinspre E583/ DN 28/ viitoarea A8 către viitorul Institut Regional de Medicină Cardiovasculară, care urmează să fie construit în apropierea intersecţiei acestei bretele cu Şoseaua de Centură, lângă satul Uricani.

Mai există însă un avantaj, pe care ni-l confirmă Adrian Covăsnianu, vicepreşedinte al Asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă” şi consilier onorific la Ministerul Transporturilor pentru proiectul A8: dezvoltarea şesului Bahluiului.

Pe lângă un acces mai facil dinspre şi către Autostrada A8, „creăm infrastructură de transport în zona de sud a localităţii Leţcani, astfel că se creează condiţii pentru dezvoltare pentru o zonă destinată amplasării unor spaţii de producţie, logistică, depozitare etc.”, a subliniat Adrian Covăsnianu.

De altfel, şi preşedintele CJ, Costel Alexe, a declarat în mai multe rânduri, înaintea alegerilor locale, că mandatul său la Consiliul Judeţean vizează dezvoltarea Zonei Metropolitane a Iaşului pe direcţia est-vest.

La Leţcani există deja un parc industrial în amenajare, lângă E583/ DN 28, un al doilea parc al Miroslavei, cu acces la actuala Variantă Ocolitoare, dar şi la viitoarea bretea Leţcani-Dacia-Cicoarei, precum şi un viitor parc industrial privat conturat în zona satului Brătuleni.

Planul de Redresare abia a ieşit din consultare publică

Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă s-a aflat până ieri în consultare publică. Propunerile primite la Ministerul Fondurilor Europene – între care şi includerea celor două capete ale A8 (Paşcani/A7-Tg. Neamţ/Leghin şi Tg. Mureş-Acăţari în lungime de aproximativ 50 km – urmează să fie analizate. Se estimează că PNRR va fi definitivat şi parafat de Comisia Europeană cel mai târziu la primăvară.

Dacă viitoarea bretea, pentru care încă nu există un traseu precis, nefiind făcut niciun studiu până acum, va prelua o fracţiune din traficul uşor spre sudul şi estul municipiului, ce se întâmplă pe segmentul Iaşi-Leţcani?

Directorul Regionalei de drumuri naţionale ne-a dezvăluit două dintre obiectivele propuse spre realizare anul viitor pentru descongestionarea traficului. Astfel, la baza pantei dinspre Valea Lupului/Antibiotice spre Dedeman, va fi restabilită lăţimea drumului de la una, la două benzi.

Totodată, în dreptul magazinului menţionat, va fi creat un nou sens giratoriu, menit să faciliteze ieşirea autovehiculelor din cele două complexe comerciale situate faţă în faţă, Dedeman şi Arabesque. Dănuţ Pilă a menţionat, pe de altă parte, că anul viitor va continua aşternerea covorului asfaltic de la ieşirea din Podu Iloaiei până la intrarea în Valea Lupului.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii