Vine Crăciunul!

marți, 18 decembrie 2018, 02:50
1 MIN
 Vine Crăciunul!

Este un fapt cunoscut, dar Crăciunul publicitar a debutat prin noiembrie (cel puţin), cu posibilităţi-oferte care mai de care, spre cinstirea (creştinească!) a unui adevărat sezon.

Ce ni se spune că trebuie să ştim despre această sărbătoare: „Crăciunul este celebrat din antichitate, ca dată a naşterii lui Iisus, dar a devenit, de-a lungul secolelor, şi o sărbătoare a familiei…“ (/mediafax.ro/); „Profită de Crăciun pentru a te odihni, a te întâlni cu prietenii şi a face tot ceea ce îţi doreşti să faci în timpul anului şi nu ai timp. Găteşte pentru întreaga familie… “ (/eva.ro/). După ce a trecut : „Toată lumea vorbeşte numai despre cum a petrecut, ce a mâncat, ce a băut şi ce cadouri a primit… Pentru că în Anglia Crăciunul e atât de important şi pentru că pregătirile iau atâta timp şi atâta efort, exagerând puţin lucrurile, putem spune că englezii se pregătesc deja de Crăciunul viitor“ (/bbc.co.uk/). Din publicitate (fără detalii): „Cadouri de Crăciun: cadouri seducătoare“; „Cadouri parfumate de Crăciun“.

Un adevărat ritual obsesiv a fost parţial sincopat de premergătorul calendaristic obişnuit, Moşul Nicolae, provocator de nelinişti şi de îndreptăţite regrete pentru mamele sărace cu mai mulţi copii, unii cam desculţi, neputând face faţă obligaţiei (!) de a umple (sau măcar de a asorta cutumiar, în afară de eventuala nuieluşă) încălţările aşteptătorilor aţâţaţi TV. De exemplu: „Vine Moş Nicolae. Un moment aşteptat în mod special de cei mici, care cu sârguinţă îşi vor pregăti ghetuţele şi îşi vor pune toate speranţele în venirea Moşului“; sau „Vine Moş Nicolae! Aţi pregătit ghetuţele?“, respectiv „Tu ce pui în ghetuţe? 70% dintre români preferă dulciurile“. Deşi sunt destui care poate şi-ar dori doar o pereche de ghetuţe pentru copii; dar, de sărbători, pe ăştia nimeni nu-i prea bagă în seamă.

La fel şi cu bucatele, sub semnul unei salate: „Salata de boeuf este aperitivul care nu lipseşte de pe nicio masă de sărbători“; „Cu toţii o iubim!“ (/jamilacuisine.ro/). Şi puţină altfel de cultură: „Nelipsită de pe masa de sărbători a românilor, salata boeuf este un fel de mâncare derivat din salata rusească“ (/casepractice.ro/). O concurenţă de care ne poate apăra pesta africană: „Tăierea porcului în ziua de Ignat (Sfântul Ignat) şi apoi pregătirea acestuia, transformarea lui în diferite preparate culinare, face parte din categoria tradiţii culinare strămoşeşti care se păstrează şi astăzi şi care se leagă de numele sfatului acestei zile ş?ţ prin unele legende mai mult sau mai puţin cunoscute“ (/lecturisiarome.ro/). Trecem direct la regretate vechi sortimente: sângerete, caltaboşi, cârnaţi, tobă etc.

Nu merge fără udătură, chiar pe nou: „Trăieşte Crăciunul Pepsi. Reinventează tradiţiile de Crăciun! Deschide un Pepsi şi dă drumul distracţiei!“ (/pepsi.ro/).

La Târgovişte, Moş Crăciun ar fi venit cu „Doamna Crăciun“, una ceva mai tânără şi cu ochelari, cu numele schimbat, apoi, cumva festiv, în „Crăciuniţa“. În flagrant dezacord cu replicile din publicitate: fete tinere, cam dezbrăcăţele, ademenind, pentru surate, spre parfumuri, băuturi scumpe, bijuterii sau excursii prin străinătăţi şi alte marafeturi. Dar, mai întâi, contează actantele: „Cea mai sexy crăciuniţă de pe Instagram. Imagini care îţi taie răsuflarea“ (realitatea.net/), iar personajele sunt folclorizate pe internet: „Azi sunt mândră Crăciuniţă, Mi-am pus roşie rochiţă!“ etc. (/citatepedia.ro/). Însă Biserica ripostează: „Noul episcop al Huşilor, despre «crăciuni» cocacolizaţi de reclamele păcătoase şi «crăciuniţe» îmbrăcate tocmai pentru a ne murdări privirea şi inima“ (/libertatea.ro/).

Broşe şi zurgălăi. Zurgălăii de la urechi sunt, de-acum, un accesoriu obişnuit la prezentatoarele TV de ştiri, însă apar şi la persoane oficiale, unele probabil pierdute în reverii în legătură cu vârsta, chit că se confruntă cu publicul. Dacă despre primele presupunem că nu urmăresc „look-ul“ celor (mai… neînlesnite!) care prezintă programe de profil pe la NBC, ZDF & Comp (aşadar, nu vorbim de „Al Jazeera Latest News“), oficialele probabil nu se uită în gura consultantelor, ce le-ar atrage atenţia că nu merg cerceii-struguri cu un ten iremediabil… încărcat, plus o bluziţă cu buline. Să nu uităm broşele, cea mai vestită din ultimul timp fiind cea oferită D-nei prim-ministru, la aniversarea-i sărbătorită cu anticipare. Fără emoţii aparte: am fost preveniţi că D-sa, procopsită, are mai multe broşe, pe care le asortează grijuliu cu ţinuta (o problemă cu volănaşele laterale de la unele rochii ostentativ bicolor!).

Pardon! „Nu vă lăsaţi păcăliţi de ALTE oferte… Veniţi LA NOI!“ (ca să mergeţi la sigur). ► În problema antenelor de telefonie de pe blocuri a vorbit Dl Sorin M., preşedinte ANPCPPS; cine-i om, să (se) priceapă! ► Spectacol: „Infractorii“; şi, apoi, să te mai miri de liftiera ce a vrut să se înfrupte din cadourile pe cale de a fi oferite, de voluntari, copiilor bolnavi de cancer de la un spital din Craiova. ► „Hemoragie de oameni politici, de parlamentari“ (Adrian N., fost prim-ministru; A 3, 13.12.). ► Aşadar, „Crazy Christmas!“, vorba Escăi. ►

Stelian Dumistrăcel este profesor universitar doctor în cadrul Departamentului de Jurnalistică şi Ştiinţele Comunicării de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii