ANALIZĂ: Noi condiții pentru cei care vor să fie profesori.Burse peste salariul minim pe economie

luni, 23 ianuarie 2023, 02:50
3 MIN
 ANALIZĂ: Noi condiții pentru cei care vor să fie profesori.Burse peste salariul minim pe economie

Proiectul Legii Învăţământului Superior, consultat de către „Ziarul de Iaşi”, promite o mai bună gestionare a conceptului de masterat didactic, ce devine cumva treaptă aproape obligatorie pentru cei care vor să predea la nivel liceal. Conceptul de masterat didactic a devenit cunoscut în România după ce a fost introdus prin precedenta Lege a Educaţiei, din aprilie 2011, din timpul ministrului Daniel Funeriu. Practic, masteratul didactic vorbea despre faptul că pentru a putea preda în învăţământul preuniversitar liceal şi ulterior în cel universitar era necesară absolvirea unui program de masterat aparte.

Implementarea a fost însă departe de a fi ideală: la 12 ani distanţă de la momentul intrării legii în vigoare de abia au fost lansate primele proiecte pilot de masterate-didactice la cele mai mari universităţi din ţară. Dacă Legea Învăţământului Superior va rămâne în aceeaşi formă, masteratul ca căpăta o importanţă mult mai mare şi este mai bine definit, deşi tot va fi nevoie de o metodologie concretă pentru a-l putea aplica.

Masteratul, exclusiv la buget

În primul rând, se clarifică multe dintre semnele de întrebare care nu au fost rezolvate şi nici stabilite după momentul 2021. În mod concret, conform proiectului consultat de „Ziarul de Iaşi”, programele de masterat didactic vor avea exclusiv locuri finanţate de la bugetul de stat. Asta nu înseamnă doar că nu vor fi locuri cu taxă, ci inclusiv că, în momentul de faţă, universităţile private nu vor avea dreptul să organizeze astfel de masterate.

Totodată, conform legii din 2011, o persoană poate beneficia de finanţare de la bugetul de stat doar pentru un singur program universitar de licenţă, unul de masterat şi unul de doctorat. S-a ridicat de la început problema dacă programele de masterat didactic pot fi urmate simultan cu programele de masterat profesional. Chiar dacă legea nu explică concret, dar sugerează faptul că programele de masterat didactic nu pot fi urmate decât ca programe individuale, mai spune faptul că o persoană poate urma la buget două program de masterat, atâta timp cât al doilea este cel didactic.

„Prin excepţie‚ absolvenţii unui program de studii universitare de masterat care au beneficiat de finanţare de la bugetul de stat pot urma un program de studii universitare de masterat didactic cu finanţare de la bugetul de stat”, se precizează în proiectul de lege.

Modulele psihopedagogice rămân obligatorii

Astfel, masteratul didactic devine esenţial pentru a putea preda în liceele din România. Dar se clarifică şi situaţia modulelor psihopedagogice, esenţiale până în prezent pentru a putea deveni profesor. Dacă legea din 2011 lăsa să se înţeleagă că masteratul didactic ar urma să le înlocuiască pe acestea, noua Lege a Învăţământului Superior spune că modulele trebuie urmate înainte de accederea la masteratul didactic. Există şi programe de licenţă didactică cu dublă specializare, în urma absolvirii acestora persoanele putând să obţină dreptul de a predea pentru ambele specializări.

Dar programul de masterat didactic este de două feluri: standard, cu 60 de credite, care presupune absolvirea anterioară a modulelor psihopedagogice, şi cel integrat, de 90 de credite, care includ şi urmarea acestor module psihopedagogice, dacă ele nu au fost făcute anterior.

Atât programul de 90 de credite, cât şi cel de 60 de credite, presupun şi o amplă stagiatură didactică, dublu coordonată, care se va desfăşura în unităţi de învăţământ preuniversitar şi care va consta în două treimi din activitatea standard din cadrul programului de studiu.

Bursele pentru cei care învaţă să fie profesori, cele mai atractive din învăţământul superior

O mare problemă în cazul masteratului didactic propus de Legea 1 / 2011 era cel al stimulării tinerilor de a mai face doi ani de şcoală pentru a putea să devină profesori, o zonă unde există deja un deficit de personal. Noua propunere legislativă nu rezolvă şi nu clarifică integral aceste probleme, însă vine cu o parte din soluţii pentru a face masteratul mai atractiv.

În mod concret, proiectul de lege specifică faptul că se pot acorda burse de la bugetul de stat pentru studenţii înmatriculaţi la programele de studii universitare de licenţă didactică sau la masteratele didactice. Aceste burse vor fi cele mai consistente din învăţământul superior: echivalentul salariului net al unui profesor debutant. Ce nu este clar încă este dacă toţi cei care vor urma aceste programe vor primi bursele respective sau dacă ele se vor acorda la fel ca la programele standard, pe baza unui clasament meritoriu, doar unei treimi sau mai puţin dintre cursanţi.

Comentarii