Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Ultima şmecherie gândită la Bucureşti pentru a lua ochii alegătorilor?

Decizie suspectă! Nu se mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iaşi - Târgu Mureş

GALERIE
autostradaautostrada 1
  • autostrada
  • autostrada 1
- +

CNAIR a anunţat că nu va mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iaşi - Tg. Mureş şi va folosi studiile vechi. Acestea indicau un cost uriaş, de 9 miliarde de euro, motiv pentru care a şi fost respins proiectul în trecut. Asociaţia „Pro Infrastructură“ consideră că această decizie ar putea arunca în aer întregul proiect. „Luarea unor decizii populiste şi pripite prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti“ - este reacţia Asociaţiei.

Autorităţile centrale găsesc noi moda­lităţi de a tergiversa începerea proiectului pri­vind construirea autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş. Clasa politică ieşeană a eşuat la­mentabil în ultimii 12 ani să facă lobby pentru proiect, iar Compania Naţională de Ad­ministrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) caută motive pentru a-l îngropa definitiv. Ultima găselniţă a fost devoalată de Asociaţia „Pro Infrastructură“, o organizaţie care monitorizează atent proiectele de infrastructură din ţară.

Licitaţii lansate în baza studiilor de fezabilitate vechi?

Reprezentanţii organizaţiei au precizat că, la sfârşitul săptămânii trecute, în cadrul unei dezbateri, CNAIR a anunţat că va renunţa complet la actualizarea studiilor de fezabilitate pentru autostradă, iar licitaţiile de proiectare şi execuţie ar urma să fie făcute în baza documentaţiilor din anii 2009 - 2010. Cel mai probabil, într-o astfel de ipoteză, CNAIR va fi cea care va revizui documentaţiile.

Pe vremea USL, când parlamentarii PSD şi PNL de Iaşi se băteau cu pumnul în piept că nu vor vota bugetul de stat dacă nu sunt finanţări pentru Moldova - ceea ce, evident, nu s-a întâmplat, guvernul social-liberal a refuzat să aprobe indicatorii tehnico-economici stabiliţi prin stu­diile de fezabilitate. Motivul? Suma excesiv de mare prevăzută pentru realizarea autostrăzii, respectiv peste 9 miliarde de euro. Asociaţia „Pro Infrastructură“ a su­bliniat că lansarea licitaţiilor în baza studiilor vechi va crea blocaje mari în implementare.

„Organizaţiile de mediu au identificat, prin metode ştiinţifice bazate pe date serioase din teren, în cadrul unui pro­iect pan-european de proiectare a au­tostrăzilor «verzi» (prietenoase cu me­diul), numeroase trasee folosite de urşi care intersectează (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrăzii A8 între Târgu Mureş şi Ditrău. Pe acest segment, în studiul de fezabilitate din 2010, nu există ecoducte care să permită permeabilitatea (trecerea urşilor dintr-un habitat în altul). Tunelurile şi viaductele, conform datelor culese de experţi, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate“, spun reprezentanţii organizaţiei pe pagina oficială de Facebook a Asociaţiei.

Ei au amintit că CNAIR vrea să rezilieze contractul pentru revizuirea tronsonului Târgu Mureş - Ditrău, contract care, în prezent, este suspendat, ca urmare a unor nereguli descoperite de Curtea de Conturi.

Despre celelalte două segmente, Asociaţia a su­bliniat că lansarea licitaţiilor în baza studiilor vechi implică şi utilizarea studiului geotehnic realizat la vremea respectivă.

„Un studiu geotehnic complet într-o zonă de munte este extrem de costisitor. Fo­ra­jele sunt mult mai scumpe decât cele obiş­nuite, realizându-se la mari adâncimi, ast­fel încât să se propună soluţii cores­punzătoare pentru lucrările de artă precum tunelele şi viaductele foarte înalte. Valoarea mică a contractelor pentru rea­lizarea studiilor de fe­zabilitate pe această autostradă din 2010 este îngrijorătoare, ridicând mari semne de întrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic rea­lizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzătoare este mai mult decât necesară!“, au arătat reprezentanţii Asociaţiei.

„Se creează premisele unui blocaj total“

CNAIR a achitat circa două milioane euro pe studiile de acum opt ani, în timp ce, pentru revizuirea lor, era prevăzută o sumă de cel puţin 10 ori mai mare.

Un alt aspect sesizat de „Pro Infrastructură“, şi care a fost invocat la dezbaterea menţio­nată de către reprezentanţi ai autorităţilor locale, constă în faptul că cetăţenilor li s-a permis să construiască locuinţe şi alte investiţii pe aliniamentul autostrăzii, construcţii care nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi.

„Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare şi există riscul de blocaje majore în momentul execuţiei“, a completat Asociaţia.

Reprezentanţii organizaţiei au făcut un apel la Ministerul Transporturilor şi CNAIR să revină asupra deciziei.

„Fuga de responsabilitate şi luarea unor decizii populiste şi pripite care să îmbunătăţească imaginea personală a unor politicieni efemeri, prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti, lăsând izolată mulţi ani de acum încolo Moldova de vestul Europei, condamnân­d-o definitiv la subdezvoltare“, au conchis reprezentanţii Asociaţiei „Pro Infrastruc­tură“

Şefii CNAIR nu au putut fi contactaţi în cursul zilei de ieri, în ciuda apelurilor telefonice repetate.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri