Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
CNAIR a anunţat că nu va mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iaşi - Tg. Mureş şi va folosi studiile vechi. Acestea indicau un cost uriaş, de 9 miliarde de euro, motiv pentru care a şi fost respins proiectul în trecut. Asociaţia „Pro Infrastructură“ consideră că această decizie ar putea arunca în aer întregul proiect. „Luarea unor decizii populiste şi pripite prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti“ - este reacţia Asociaţiei.
Autorităţile centrale găsesc noi modalităţi de a tergiversa începerea proiectului privind construirea autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş. Clasa politică ieşeană a eşuat lamentabil în ultimii 12 ani să facă lobby pentru proiect, iar Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) caută motive pentru a-l îngropa definitiv. Ultima găselniţă a fost devoalată de Asociaţia „Pro Infrastructură“, o organizaţie care monitorizează atent proiectele de infrastructură din ţară.
Licitaţii lansate în baza studiilor de fezabilitate vechi?
Reprezentanţii organizaţiei au precizat că, la sfârşitul săptămânii trecute, în cadrul unei dezbateri, CNAIR a anunţat că va renunţa complet la actualizarea studiilor de fezabilitate pentru autostradă, iar licitaţiile de proiectare şi execuţie ar urma să fie făcute în baza documentaţiilor din anii 2009 - 2010. Cel mai probabil, într-o astfel de ipoteză, CNAIR va fi cea care va revizui documentaţiile.
Pe vremea USL, când parlamentarii PSD şi PNL de Iaşi se băteau cu pumnul în piept că nu vor vota bugetul de stat dacă nu sunt finanţări pentru Moldova - ceea ce, evident, nu s-a întâmplat, guvernul social-liberal a refuzat să aprobe indicatorii tehnico-economici stabiliţi prin studiile de fezabilitate. Motivul? Suma excesiv de mare prevăzută pentru realizarea autostrăzii, respectiv peste 9 miliarde de euro. Asociaţia „Pro Infrastructură“ a subliniat că lansarea licitaţiilor în baza studiilor vechi va crea blocaje mari în implementare.
„Organizaţiile de mediu au identificat, prin metode ştiinţifice bazate pe date serioase din teren, în cadrul unui proiect pan-european de proiectare a autostrăzilor «verzi» (prietenoase cu mediul), numeroase trasee folosite de urşi care intersectează (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrăzii A8 între Târgu Mureş şi Ditrău. Pe acest segment, în studiul de fezabilitate din 2010, nu există ecoducte care să permită permeabilitatea (trecerea urşilor dintr-un habitat în altul). Tunelurile şi viaductele, conform datelor culese de experţi, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate“, spun reprezentanţii organizaţiei pe pagina oficială de Facebook a Asociaţiei.
Ei au amintit că CNAIR vrea să rezilieze contractul pentru revizuirea tronsonului Târgu Mureş - Ditrău, contract care, în prezent, este suspendat, ca urmare a unor nereguli descoperite de Curtea de Conturi.
Despre celelalte două segmente, Asociaţia a subliniat că lansarea licitaţiilor în baza studiilor vechi implică şi utilizarea studiului geotehnic realizat la vremea respectivă.
„Un studiu geotehnic complet într-o zonă de munte este extrem de costisitor. Forajele sunt mult mai scumpe decât cele obişnuite, realizându-se la mari adâncimi, astfel încât să se propună soluţii corespunzătoare pentru lucrările de artă precum tunelele şi viaductele foarte înalte. Valoarea mică a contractelor pentru realizarea studiilor de fezabilitate pe această autostradă din 2010 este îngrijorătoare, ridicând mari semne de întrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic realizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzătoare este mai mult decât necesară!“, au arătat reprezentanţii Asociaţiei.
„Se creează premisele unui blocaj total“
CNAIR a achitat circa două milioane euro pe studiile de acum opt ani, în timp ce, pentru revizuirea lor, era prevăzută o sumă de cel puţin 10 ori mai mare.
Un alt aspect sesizat de „Pro Infrastructură“, şi care a fost invocat la dezbaterea menţionată de către reprezentanţi ai autorităţilor locale, constă în faptul că cetăţenilor li s-a permis să construiască locuinţe şi alte investiţii pe aliniamentul autostrăzii, construcţii care nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi.
„Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare şi există riscul de blocaje majore în momentul execuţiei“, a completat Asociaţia.
Reprezentanţii organizaţiei au făcut un apel la Ministerul Transporturilor şi CNAIR să revină asupra deciziei.
„Fuga de responsabilitate şi luarea unor decizii populiste şi pripite care să îmbunătăţească imaginea personală a unor politicieni efemeri, prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti, lăsând izolată mulţi ani de acum încolo Moldova de vestul Europei, condamnând-o definitiv la subdezvoltare“, au conchis reprezentanţii Asociaţiei „Pro Infrastructură“.
Şefii CNAIR nu au putut fi contactaţi în cursul zilei de ieri, în ciuda apelurilor telefonice repetate.
Cuvinte cheie: + A8, autostrada Iaşi - Târgu Mureş
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Amenzi de 100.000 € dacă îți vinzi casa prea ieftin. Ce sumă trebuie să ceri pentru a nu fi anchetat
Cu câte sute de lei crește pensia la recalculare? Cum diferă sumele după județ? Anunț oficial
Profesor condamnat pentru agresarea sexuală a unei eleve. Daune de 35.000 de lei de achitat minorei
Apare un nou tip de concediu plătit în România. Cine va putea beneficia de el
Discriminarea persoanelor cu chelie devine infracțiune în Franța
Liviu Dragnea a mai înființat o firmă. Domeniul-cheie în care fostul lider PSD vrea să facă bani
Un tânăr motociclist a murit după ce s-a izbit de un cap de pod la Chicerea
VIDEO Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești/Suceava
Trei copii au ajuns la spital după ce un copac a căzut peste mașina în care se aflau
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |