Cum a ajuns unul dintre cele mai mari oraşe din ţară să fie în urma unora precum Tulcea sau Suceava

Directorul Aeroportului Iaşi acuză autorii Masterplanului de haiducie. 10 milioane de euro în loc de 90

luni, 27 iulie 2015, 01:59
4 MIN
 Directorul Aeroportului Iaşi acuză autorii Masterplanului de haiducie. 10 milioane de euro în loc de 90

"Am crezut că e doar incompetenţă, însă acum realizez că distorsionarea haiducească a realităţii a fost făcută deliberat, tocmai pentru ca formulele de calcul ale priorităţii şi senzitivităţii investiţionale să iasă prost pentru aeroporturile orfane acum politic”, spune Marius Bodea. În bani, asta înseamnă 10 milioane de euro în loc de 90

Ministerul Transporturilor, acuzat că ar fi sabotat intenţionat Iaşul prin forma dată secţiunii dedicate aeroporturilor, în Masterplanul General de Transport al României. Directorul Aeroportului Iaşi, Marius Bodea, a apreciat că numeroasele erori din textul masterplanului nu provin din incompetenţă, ci au fost făcute intenţionat. “Este inadmisibil să treci date statistice eronate, date tehnice eronate, şi să pretinzi că ai făcut studiu de piaţă, când aceste date, în forma lor reală, se regăsesc publicate în permanenţă în sisteme publice de informare aeronautică. Un timp am crezut că e doar incompetenţă şi că e complicată limba română pentru consultanţii străini, însă acum realizez că distorsionarea haiducească a realităţii a fost făcută deliberat, tocmai pentru ca formulele de calcul a priorităţii şi senzitivităţii investiţionale să iasă prost pentru aeroporturile orfane acum politic”, a declarat Bodea.

 
Erori grosolane
 
Reporterii "Ziarului de Iaşi" au arătat sâmbătă în prezentarea făcută secţiunii corespunzătoare transportului aerian a masterplanului că aceasta este plină de erori care schimbă radical ordinea de priorităţi în privinţa investiţiilor. Iaşul a ajuns în final să ocupe poziţia a zecea pe listă, după aerogări precum Suceava sau Tulcea. Erorile din textul masterplanului au făcut încă din februarie obiectul unei corespondenţe intense între Consiliul Judeţean, Aeroport şi Ministerul Transporturilor. La acea dată, forma masterplanului era încă provizorie, directorii aeroporturilor din ţară obţinând din partea Ministerului Transporturilor promisiunea că erorile vor fi îndreptate. În cazul Iaşului, acest lucru nu s-a produs.
O ultimă adresă a fost trimisă de Aeroport după ce forma finală a masterplanului fusese afişată spre dezbatere publică pe site-ul Ministerului. În adresă, sunt enumerate erorile care s-au perpetuat şi până acum. Astfel, în masterplan se precizează că aeroportul ieşean are o pistă din beton de 1.800 metri şi cu un indice de rezistenţă PCN 14, deşi încă din august anul trecut a fost dată în folosinţă o pistă elastică din asfalt, de 2.400 metri, cu un indice PCN de 99. Este menţionată existenţa unei singure căi de rulare, cu PCN 14, şi o platformă cu PCN 13, când de fapt sunt două căi de rulare, una cu PCN 70 şi alta cu PCN 26, iar platforma are o rezistenţă de 5 ori mai mare. În plus, în documentul Ministerului Transporturilor se menţionează un trafic în ultimii trei ani în scădere, de la 40.500 la 36.400 de pasageri, când cel real a fost în creştere, de la 173.200 de pasageri în 2012 la 273.000 de pasageri în 2014.
 
10 milioane de euro în loc de 90
 
De asemenea, Ministerul Transporturilor convenise cu reprezentanţii Aeroportului susţinerea a 9 proiecte de investiţii, în valoare totală de 93,5 milioane euro. În masterplan se regăsesc doar patru proiecte, în valoare de 10 milioane euro. Au fost eliminate proiectele de realizare a unui terminal cargo, de extindere a pistei existente pentru acest termina, construirea unei platforme de staţionare şi a unui nou turn de control, ca şi realizarea noului terminal de pasager sau unele dotări cu echipamente de siguranţă.
 
De asemenea, proiectele incluse totuşi în masteplan au primit noi orizonturi de timp pentru realizare, majoritatea fiind programate a fi începute după 2020. „Se pune serios problema unor anchete instituţionale asupra modului în care unii, alţii, ori toţi cei implicaţi în elaborarea acestui document şi-au îndeplinit atribuţiile. Dacă la nivelul nostru, de entitate publică locală, am fi făcut asemenea greşeli şi am fi refuzat efectiv să le îndreptăm atunci când am fost notificaţi, am fi fost executaţi public şi am fi răspuns în toate modurile posibile în faţa legii”, a afirmat directorul Aeroportului.
 
Acesta a apreciat că nici aeroporturile favorizate de Ministerul Transporturilor, respectiv cele din Bacău şi Sibiu, nu vor beneficia de pe urma formei actuale a masterplanului, rezultată în urma distorsionării cifrelor reale. „Mama Comisia Europeană îi va prinde cu minciuna când vor aplica pentru fonduri. Eu nu pot înţelege mintea acestor oameni care cred că pot îngropa statistici care apar în documente oficiale. Cum poţi trece trafic de pasageri pe un aeroport care a fost închis? Nu ştiu ce se mai putea face acum, cred că indiferent de buna-credinţă a Comisiei Europene, aceasta nu are interesul să ne respingă documentul, ci va spune tare în viitor că nu ne va da banii pentru că am minţit. Şi atât”, a încheiat Bodea.
 
Alexe: PSD e împotriva Moldovei
 
Forma finală a masterplanului a fost criticată dur şi de liderul filialei judeţene a PNL, deputatul Costel Alexe. Acesta a apreciat că transformarea tronsonului Paşcani – Bacău din autostradă în drum expres şi mutarea începerii lucrărilor la autostrada Ungheni – Târgu Mureş după 2020 reprezintă elementele unei campanii de ură şi discriminare a Moldovei. „Cine sunt cei din spatele aceste campanii? PSD şi aliaţii lor. De ce? Pentru că subdezvoltarea continuă a Moldovei înseamnă o sursă continuă de manipulare a populaţiei sărăcite, o sursă a corupţiei pentru administraţiile pesedizate de 25 de ani, pentru că astfel liderii locali şi regionali, care ar fi trebuit să ceară în mod expres autostradă pentru Moldova, să aibă liniştea centrului, indiferent de problemele penale, de performanţă sau de corupţie pe care le au”, a spus Alexe.
 

 

Comentarii