Ştiaţi că, în secolul XXI, mai există aşa ceva în judeţ?

Pe drumurile din centrul judeţului, căruţa e sfântă. Comuna fără pic de asfalt

marți, 19 iulie 2016, 02:03
3 MIN

Legăturile cu restul judeţului sunt reprezentate de un drum judeţean pietruit cu balast la un capăt şi plin de gropi adânci într-un asfalt preistoric la celălalt, şi de un drum comunal din beton, plin de crăpături, gropi şi sfărâmături. Comuna are însă cale ferată, dar trenul nu opreşte aici.

Deşi situată în centrul geografic al judeţului, comuna Româneşti pare aflată la capătul lumii. Legăturile cu restul judeţului sunt reprezentate de un drum judeţean pietruit cu balast la un capăt şi plin de gropi adânci într-un asfalt preistoric, rămas doar o amintire, la celălalt capăt, şi de un drum comunal din beton, plin de crăpături, gropi şi sfărâmături. Calea ferată Leţcani – Dorohoi trece prin comună, dar cele mai apropiate gări sunt halta Movileni şi gara Podu Iloaiei. De Româneşti se aude mai mult iarna, drumul spre Podu Iloaiei blocându-se la fiecare viscol. Co­muna a rămas una din puţinele localităţi din judeţ în care asfaltul este încă un deziderat.

„Aici, căruţa e sfântă“

„Noi ne-am obişnuit aşa. Mulţi nu au maşină, iar pe drumurile astea căruţa e sfântă. La Henci, spre Podu Iloaiei, era asfalt până în 1989, că era Avicola Podu Iloaiei, dar pe urmă a rămas cum dă Dumnezeu. Tot e bine că s-au mai netezit drumurile şi s-a mai pus piatră“, spune o săteancă întâlnită în drum, şi de la care am primit indicaţii cu privire la direcţia de urmat.

De curând, în comună au început lucrările pentru asfaltarea drumului comunal 11, care străbate satul Avântu, pe o lungime de 4,1 km. Va fi primul strat de asfalt turnat în Româneşti în cei aproape 50 de ani de istorie a comunei, înfiinţată în 1968.

„E primul metru de asfalt de când ne ştim. La noi, nici măcar drumul judeţean nu este asfaltat. Am depus proiecte pe toate fondurile şi liniile de finanţare care au apărut în timp, dar nu am reuşit să prindem nimic. De fondurile euro­pene nici nu ne putem apropia. Suntem o comună întinsă, dar populaţia este redusă numeric, iar asta ne trage în jos la punctare. Prio­ritate au comunele mari, că sunt mai mulţi beneficiari ai unui proiect de asfaltare“, a declarat primarul Adrian Ciobanu.

Populaţia comunei se ridică la doar aproximativ 1.900 de locuitori, ea fiind însă în continuă scădere. Cel mai mare sat, reşedinţa comunei, are puţin peste 900 de locuitori. Celelalte două sate, Avântu şi Ursoaia, au în jur de 500 de locuitori fiecare.

Singura şansă: masterplanul judeţean

Lucrările de asfaltare urmează să fie realizate în cadrul unui contract încheiat cu Ministerul Dezvoltării. Într-un final, a venit şi rândul Ro­mâneştiului să primească bani pentru asfalt, în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală, dar firul subţire de bani este nesigur.

„Lucrarea e de vreo 3,4 milioane lei, iar termenul de execuţie este de şase luni. Contractul cu ministerul este însă până în 2017, că nu am primit toţi banii. Rămâne ca firma să lucreze pe banii ei, iar noi să-i plătim pe măsură ce primim de la Bucureşti. Aşa, am mai avut o pietruire de drum făcută anul trecut, şi am mai reparat ce se putea. Mai avem şi un cămin cultural, finanţat prin Compania Naţională de Investiţii. Tot aşa, cu finanţarea pe doi ani“, a spus Ciobanu.

Nici perspectivele viitoare ale comunei nu sunt optimiste. DJ 282D Româneşti – Podu Iloaiei – Popeşti – Mădârjac este inclus în Master­planul drumurilor judeţene. Pentru asfaltarea celor 28,9 km ai acestuia ar urma să fie necesari 14,6 milioane de euro. În noiembrie 2011, drumul se afla pe locul trei în lista de priorităţi a CJ, după DJ 249 şi DJ 280D, la egalitate cu DJ 282B Bivolari – Andrieşeni

De masterplanul drumurilor judeţene nu s-a mai discutat însă nimic în cadrul CJ în ultimele opt luni.

Comentarii