Trădarea lui Suleyman Magnificul

sâmbătă, 15 noiembrie 2014, 02:50
3 MIN
 Trădarea lui Suleyman Magnificul

În toate democraţiile cu tradiţie regăsim un astfel de public – să-mi fie cu iertare termenul – mai aerian.

"Trădarea" este o telenovelă turcească difuzată de Kanal D marţi şi miercuri de la ora 20. Pare-se, un serial deosebit de captivant din moment ce a ratat la mustaţă să depăşească audienţa dezbaterilor prezidenţiale de la Realitatea TV, respectiv B1TV (în jur de 1,3 milioane de români au urmărit episoadele telenovelei). Altfel, performanţa a fost reuşită de ProTV, cel puţin în prima seară, când la "Masterchef" s-au uitat aproape 1,5 milioane de telespectatori, spre deosebire de 1,33 de milioane câţi au urmărit duelul moderat de Rareş Bogdan. Sigur, cele două confuntări au fost preluate şi de alte televiziuni, dar raportul rămâne echilibrat. Cu chiu cu vai, cele două dezbateri depăşesc audienţa cumulată de Pro TV şi Kanal D.

Nu cred că avem nevoie de studii sociologice ca să intuim că cei care au ales "Trădarea" sau "Masterchef" fac parte, majoritar, din cei 46,5% care nu s-au prezentat la urne în primul tur de scrutin. În plus, dezinteresul pentru confruntarea potenţialilor preşedinţi sugerează că nu prea au de gând să voteze nici în turul 2. Or, tocmai ei erau adevărata ţintă a campaniei din ultimele două săptămâni. Votanţii "reziduali" ai celorlaţi 12 candidaţi gravitau oricum în jurul unuia dintre finalişti. Percepeau, de prin august-septembrie, "răul cel mai mic". Orice bazaconii ar fi spus între cele două tururi Ponta sau Iohannis, simpatizanţii de conjunctură ar fi tăcut şi înghiţit. Dar nu votanţii lui Tăriceanu, Macovei, Udrea sau Vadim trebuiau păcăliţi în ultimele zile, ci amatorii de telenovele şi bucate alese.

Sigur, există o diferenţă majoră între strategiile celor doi candidaţi. Cu zece procente în plus după primul tur, Ponta era interesat ca duminică prezenţa la urne să rămână scăzută. Pentru candidatul PSD, orice vot de nehotărât dezgustat sau dezinteresant intră la categoria bonus. În schimb, pentru Iohannis, "nonelectoratul" tradiţional reprezenta principalul target. Un "nonelectorat" care, cum observam mai sus, se uită la televizor cel puţin la fel de mult ca electoratul standard, doar că are gusturi diferite. Nici o problemă, nu-s greu de satisfăcut. Cu două ochiuri prăjite la "Masterchef" şi un dans cu Teo la Kanal D, Iohannis ar fi atras mai multe voturi decât cu perspectiva coerentă asupra ofensivei Kremlinului în Europa de Est. Să nu fim ipocriţi. În toate democraţiile cu tradiţie regăsim un astfel de public – să-mi fie cu iertare termenul – mai aerian. Peste tot, el este vânat de echipele de campanie cu strategii bine ţintite. Până la urmă, nu e nici o ruşine să i te adresezi unui potenţial alegător diferit, să cobori niţel câteva trepte, atâta vreme cât te încadrezi în limitele decenţei. Or, două ochiuri, un dans sau o intrare pe motocicletă într-un studiou TV (vezi cazul Monicăi Macovei, criticat pe nedrept de nucleul intransigent "de dreapta"), umanizează candidatul. Dacă duminică Iohannis pierde alegerile, vina va aparţine în egală măsură campaniei mizerabile a PSD şi propagandei neprofesioniste a ACL, care nu a reuşit să capteze publicul lui "Suleyman Magnificul" sau "Las Fierbinţi".  

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii