De Business

Punem punctul pe știi

Mall iesean din care cumpara doar italienii

luni, 16 august 2004, 23:00
3 MIN
 Mall iesean din care cumpara doar italienii

Intr-un cartier select de vile din Iasi se pregateste sa-si deschida portile una din cele mai neobisnuite afaceri din oras. Asezati confortabil in fata calculatoarelor, 150 de ieseni vor vinde sute de tipuri de produse exclusiv unor italieni care locuiesc la 3.000 de kilometri departare. Culmea, produsele nu sint nici macar fabricate la Iasi, ci in Italia, si sint livrate in aceeasi tara, iar contractele de vinzare sint semnate tot acolo. In acest lant intervin insa cei 150 de romani, care au cea mai importanta misiune: sa-i convinga pe italieni sa cumpere respectivele produse. Numele acestei afaceri? Telemarketing. Desi in Occident este una dintre cele mai raspindite activitati, telemarketingul de-abia incepe sa apara in Romania. Si asta doar datorita firmelor straine care vin aici atrase de cunostintele bune de limbi straine ale romanilor si de salariile relativ mici pe care trebuie sa le plateasca acestora.
Italienii au fost atrasi de salarii mici
Europenii prefera sa plateasca un roman cu 200 de euro pe luna, decit 1.000 de euro, suma minima cu care s-ar multumi un italian pentru acelasi timp pe care ar trebui sa il consume zilnic convingind sute de straini sa cumpere tot felul de produse. Practic, a fi operator de telemarketing inseamna sa stai opt ore pe zi la un birou cu un calculator in fata si cu o pereche de casti pe urechi. De aici, dai cite 100-200 de telefoane pe zi catre persoane fizice sau firme dintr-o tara straina si incerci sa-i determini sa cumpere un anumit produs, prezentindu-le calitatile acestuia din lista de pe calculator. Singura conditie pe care trebuie sa o indeplinesti este sa vorbesti fluent limba respectiva. „Acum numai la serviciul de telemarketing avem in jur de 60 de angajati. Mai avem nevoie de inca 50. Deja in ultimele doua saptamini am organizat peste 100 de interviuri, dar nu am retinut decit 10 candidati, deoarece prima conditie este sa vorbeasca foarte bine limba italiana. Ne gindim chiar sa aducem oameni din alte orase si sa le oferim cazare in Iasi”, ne-a declarat Mihaela Radeanu, sefa departamentului de resurse umane din cadrul societatii „Easy Contact”.
Majoritatea angajatilor sint studenti
Majoritatea angajatilor firmei italiene sint tineri sub 30 de ani, multi dintre acestia fiind studenti la Litere care cunosc foarte bine limba italiana si accepta sa lucreze cu jumatate de norma. Conditia de a vorbi perfect limba italiana este obligatorie pentru a lucra ca operator de telemarketing pentru Italia. Printre angajatii societatii se afla si citiva tineri din Transilvania care au studiat limba italiana in liceu si acum si-au gasit loc de munca in Iasi. Cu totii promoveaza tot felul de produse, de la reviste la motociclete si de la servicii telefonice pina la produse de cosmetica. Printre clientii care isi promoveaza produsele sint companii cunoscute pe plan european, cum ar fi Telecom Italia – operatorul national de telefonie fixa din peninsula, Fastweb – o companie specializata pe servicii de internet si comunicatii, ADSL – din acelasi domeniu, sau cunoscuta revista „Marie Claire”. Contractele intre operatorul de telemarketing si aceste companii se semneaza in Italia, produsele respective sint fabricate acolo, cumparatorii sint italieni. Doar „comis-voiajorii moderni” sint din Romania.
Convorbirile telefonice se realizeaza prin internet
Societatea italiana s-a orientat spre tara noastra din ratiuni strict economice: salariile de cinci ori mai mici pe care le accepta romanii. Si cum costul convorbirilor telefonice nu este ridicat, acestea fiind efectuate prin internet, afacerea infloreste. Dupa ce au functionat intr-un sediu mai mic, inchiriat, cu mai putin de jumatate din numarul actual de angajati, italienii si-au construit in Copou un sediu ultramodern cu trei etaje si mai asteapta doar sa-si completeze numarul necesar de angajati pentru a porni activitatea. „Angajatii nostri isi vor relua activitatea peste o saptamina la centrul de telefonie. De la 1 septembrie vom porni activitatea la 100% din potential” – sustine Sebastian Arhire, supraveghetorul centrului. „Mai avem inca 40 de posturi ramase neocupate si vrem sa le acoperim pina la 1 septembrie. Noi oferim conditii, zic eu, foarte bune pentru Romania: angajare pe perioada nedeterminata cu carte de munca, transport pina la serviciu si sintem dispusi sa platim chiar si chiria angajatilor. Cei care vor ramine in firma dupa sustinerea interviului, vor completa un program de training de o luna, in care isi vor perfectiona cunostintele de limba italiana si de telemarketing si apoi vor intra propriu-zis in piine” – a incheiat Mihaela Radeanu. (Lucian LAZAR)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii