Actualitatea trecutului

miercuri, 14 martie 2001, 00:00
4 MIN
 Actualitatea trecutului

Mai este sau nu folositor CNSAS? O astfel de intrebare, la jumatate de an de functionare efectiva a Colegiului, apare ca cel putin anormala. Si totusi premierul Romaniei gindeste in acesti termeni. Asadar, nu numai ca Romania este ultima dintre fostele state comuniste ale Europei de Est care au adoptat o lege privind accesul la dosarele Securitatii, dar devine si prima care se indoieste de utilitatea ei. Nastase stie foarte bine de ce comite un delict de interpretare. Chiar daca performantele CNSAS au fost sub asteptari, ele nu sint decit efectul unei legi croite strimb. Imperfectiunile constatate pina acum in functionarea acestei institutii nu trebuie, in mod normal, sa fie motive pentru a nega ratiunea existentei ei, dupa cum ineficienta justitiei in fata unei coruptii generalizate nu poate fi un pretext pentru desfiintarea acelei institutii. Si in nici un caz nu este un motiv care sa puna sub semnul intrebarii intentiile si rolul curativ in societate preconizat prin aplicarea legii.
O serie de pseudo-argumente invoca premierul in pledoaria sa.
CNSAS inghite prea multi bani. Cele citeva zeci de miliarde de lei pe care le presupune anual functionarea Colegiului nu reprezinta nimic pe linga efectele ultimelor masuri economice. De exemplu, recent, Guvernul a stabilit ca datoriile IAS-urilor, estimate la peste un miliard de dolari, sa fie trecute la datoria publica. Nici un contribuabil nu a fost intrebat daca aceste datorii nu sint prea costisitoare pentru buzunarul sau, si nici premierul n-a mai observat ce impovaratoare sint aceste datorii pentru buget. In schimb, o datorie de citeva mii de ori mai mica devine, pur si simplu, costisitoare.
O alta ineptie aruncata in microfoanele ziaristilor este aceea ca "spalatul rufelor nu va folosi, ci se va crea noi focare de incendiu". Actuala lege, cea mai blinda posibila, nu este nici pe departe o lege a lustratiei. Nimeni nu ii va da afara din posturi pe cei care s-a descoperit ca au colaborat cu Securitatea, ci doar ii va pune in adevarata lor lumina publica si, in cazul exceptional al parlamentarilor, ii obliga sa-si asume trecutul. Retorica aceasta, ca dosarele vor provoca agitatii sociale, este deja obosita, de cind umbla prin gurile unor persoane interesate. Ce fel de "incendii" au izbucnit de cind legea este in vigoare?
"Trebuie sa ne concentram energiile asupra viitorului, nu a trecutului". Futurista supozitie. Avind in vedere incintarea cu care C.V. Tudor a salutat ideile premierului, ii gasim repede si familia politica. In timp ce Nastase considera ca legea dosarelor blocheaza tara in trecut, liderul PRM gaseste in rezervorul sau de citate ceva mai rasunator: "Daca nu vom ingropa trecutul, ne va ingropa el pe noi". Daca este necesar sa ingropi trecutul, trebuie sa stii ce fel de trecut este. Ce fel de viitor poti construi cu niste personaje carora nu le cunosti adevarata fata?
Conform dorintei premierului, legea trebuie modificata si centrata pe cazurile cele mai importante, dar cu notabile exceptii, cum ar fi reprezentantii cultelor. Atitudinea sa ne confirma faptul ca blocarea dosarelor reprezentantilor cultelor de catre seful SRI, Radu Timofte, nu este intimplatoare. Ce stie premierul si noi nu stim? Daca reprezentanti cultelor n-ar avea nimic de ascuns, de ce se ingrijoreaza premierul pentru credibilitatea lor? Si, chiar in cazul in care Patriarhul se va dovedi ca a colaborat cu Securitatea, de ce este atit de ingrijorat Nastase in privinta credibilitatii Bisericii ca institutie? De dragul increderii, falsei increderi? Nu cumva acel enorias a carui spovedanie era inainte raportata cu minutiozitate ar fi din nou tras pe sfoara? Fireste, dupa ce s-a inconjurat de oameni care au apartinut fostei Securitati, putem banui ca asupra premierului se fac presiuni in sensul pastrarii conspirativitatii fostilor subalterni si prezervarii retelelor informale.
La ce ne putem astepta pe termen scurt? Atit timp cit relatia dintre CNSAS si SRI nu se amelioreaza, legea va fi blocata chiar de catre cei care trebuie sa o aplice. Este foarte vizibil ca atitudinea SRI, incurajata de Guvern, urmareste sa instituie o relatie de subordonare a CNSAS. Pe de alta parte, controlul arhivelor de catre SRI, condus de o persoana controversata, sugereaza ca multe dintre secretele care mai exista prin dosare vor ramine, in cel mai bun caz, acolo. In plus, dorinta lui Nastase de a centra activitatea CNSAS numai pe cazurile importante ii va impiedica pe simplii cetateni sa aiba acces la propriul dosar. Deci, vom asista la anularea practica, punct cu punct, a unei legi de care societatea romanesca mai are inca atita nevoie.
(Mihai CHIPER)

Comentarii