BMW M3: Forta si comportament rutier la superlativ

duminică, 06 ianuarie 2008, 17:56
4 MIN
 BMW M3: Forta si comportament rutier la superlativ

420 de cai putere, motor V8, limitat electronic la 250 km/h, acceleratie de la 0 la 100 km/h in 4,9 secunde – iata cartea de vizita a celui mai nou BMW M3. Impresionant, nu? De citeva decenii, litera „M" (care vine de la „Motorsport", divizia responsabila cu modelele de inalta perfomanta de la BMW) a devenit sinonima cu sportivitatea la superlativ.

M3 a ajuns la a patra generatie, in 20 de ani, iar noul model ilustreaza foarte bine ambitia constructorului de a realiza o masina sport perfecta. Nici un amanunt care ar fi putut sa imbunatateasca cite un pic performantele masinii nu a fost ignorat.

Am pomenit deja ca avem un motor extrem de puternic, ce ar mai fi necesar? Pai greutatea masinii ar trebui redusa cit  mai mult – primul pe lista, chiar motorul. Inginerii bavarezi au reusit performanta de a crea un propulsor V8 care sa fie chiar mai usor (cu 15 kg) decit motorul de sase cilindri care echipa generatia anterioara M3.

Apoi s-a renuntat la cupola din otel, ea fiind inlocuita cu una din carbon, care e la fel de rezistenta, dar mai usoara. In plus, o astfel de inlocuire se traduce si intr-o coborire a centrului de greutate, care mareste stabilitatea.

La cele mentionate se adauga un sasiu foarte rigid, o cutie de viteze perfecta si un sistem de control al tractiunii care isi face foarte bine treaba de a pune jos, pe asfalt toti cei 420 de cai. Toate acestea la un loc fac din BMW M3 sportiva perfecta.

Test drive la Sinaia

La mijlocul lunii decembrie, raspunzind unei invitatii adresate de Trado Motors (prin Automobile Bavaria), am participat la un test-drive cu noul model BMW M3. Organizatorii au avut inspirata idee de a-l aduce la acest test-drive pe post de gazda pe Cladiu David – pilot de raliuri, singurul roman care a alergat anul acesta in WRC (Campionatul Mondial de Raliuri), cu rezultate notabile. Claudiu s-a dovedit a fi persoana cea mai potrivita pentru a ne invata cum sa imblinzim fiara M3.

Pe un traseu foarte virajat, intre Sinaia si Tirgoviste, Claudiu ne-a aratat ce se poate scoate din masina asta, dupa care am trecut noi la volan, iar Claudiu in dreapta. Senzatiile traite in ambele situatii sint greu de povestit. Claudiu a condus cu sistemul de control al stabilitatii decuplat, iar pe site-ul nostru veti putea vedea citeva scurte clipuri video in care veti vedea cum abordeaza un pilot un viraj in derapaj controlat.

Pe linga DSC (controlul stabilitatii), M3 are o multime de alte setari care au rolul atit de crea posibilitatatea unui condus confortabil in conditii de trafic aglomerat urban, dar si de a duce la extrem placerea condusului sportiv. Sistemul iDrive ajusteaza astfel servodirectia, suspensiile, dar si reactiile dispozitivului de control al stabilitatii.

Cu setarile pentru condusul in regim urban, este incredibil cit de docila si de cuminte este aceasta masina – aproape ca nu-ti vine sa crezi ca sub capota ai 420 de cai putere. Daca apoi treci pe regimul „M Dynamic", si calci pedala la fund (puterea maxima e disponibila la 8400 rotatii pe minut), masina se transforma intr-o adevarata racheta pe roti. Ca sa poti insa sa exploatezi cit mai aproape de limite acest monstru, este necesar sa ai aptitudinile unui pilot de curse.

De altfel, oricine si-ar cumpara o asemenea masina ar face bine sa-si ia la pachet si niste cursuri la o scoala de pilotaj (Claudiu David are asa ceva – de fapt are chiar doua, una de pilotaj si una de condus preventiv).  Nu cred c-am exploatat masina aceasta pe perioada test-drive-ului la nici macar 20% din potentialul ei si cu toate acestea a fost cea mai impresionanta experienta avuta vreodata la volan. 

Forta incredibila  si tinuta de drum foarte exacta, toate completate de un design exterior superb (dupa parerea mea, M3 Coupe este, din punct de vedere al designului, cea mai reusita masina construita vreodata de BMW) – iata doar in citeva cuvinte ceea ce face din masina asta un exemplar de exceptie.

Nota bene – Tot la Sinaia, am avut prilejul sa testam si noul BMW seria 1 Coupe, dotat cu pachetul M. Intr-un numar viitor, vom face o cronica si acestei masini.

BMW M3 – date tehnice

Motor V8 – 4 supape pe cilindru,

Capacitate cilindrica – 3999 cmc

Putere maxima – 420 CP la 8300 rpm

Cuplu maxim – 400 Nm

Raport putere pe greutate: 3,94 kg/CP

Tractiune – pe puntea spate

Acceleratie 0-100 km/h – 4,8 sec

Acceleratie 80 – 120 km/h in treapta 4/5 – 4,9 sec

Consum urban -17,9 l/100 km

Consum extraurban – 9,2 l/100 km

Consum mixt – 12,4 l/100 km

Pret – aproximativ 65.000 euro

Claudiu David

A debutat in raliuri in anul 2000. In 2004 si in 2005, campion national la grupa N1.6. In 2007 a participat la trei curse din Campionatul Mondial de Raliuri  (Raliul Argentinei, Raliul Japoniei si Raliul Marii Britanii), fiind coleg de traseu cu monstri sacri precum Sebastien Loeb ori Marcus Gronholm.

Intrucit OMV s-a retras din WRC, Claudiu a ramas fara sponsor si nu va mai putea participa in WRC. O stire recenta dadea ca posibila participarea sa la anul in WTCC (World Touirng Cars Championship), pe un Seat Leon Supercopa.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii