444 morti si raniti grav, in anul 2009

Subtitlu

vineri, 12 februarie 2010, 01:50
6 MIN
 444 morti si raniti grav, in anul 2009

Anul trecut a fost un an negru pentru Politia Rutiera. Pe linga imensul scandal de coruptie care a decimat Serviciul Politiei Rutiere (SPR), accidentele au plasat anul 2009 in fruntea unui trist clasament realizat pe ultimii zece ani in functie de numarul persoanelor decedate sau grav ranite. Cresterea parcului auto, viteza excesiva cu care circula unii soferi sau indisciplina pietonilor sint o parte din explicatiile oferite de reprezentantii Politiei pentru ceea ce se intimpla pe drumurile din judet. "Opinia mea este ca lucrurile au scapat putin de sub control. Nu mai poti merge linistit pe sosea", spune Tudor Leonte, fost sef al Politiei Rutiere pina in 1998. "Putem avea cite un politist din kilometru in kilometru si tot vor fi accidente rutiere", este de parere Vasile Fetcu, sef al SPR in perioada 2000 – 2003.

Anul 2009 a fost unul dintre cei mai nefericiti din ultimii 20 de ani pentru Politia Rutiera. Ca numar de raniti grav, anul 2009 se situeaza pe primul loc in ultimele doua decenii. Astfel, anul trecut s-au inregistrat 352 de persoane grav ranite. In ce priveste numarul celor decedati, 92 de persoane si-au pierdut viata in urma accidentelor grave inregistrate in judet.

Numarul deceselor este al treilea ca valoare din ultimii 20 de ani, la egalitate cu anul 1993, fiind depasit de anii 1992, cind s-au inregistrat 98 de decese si 1990 cind au fost murit 114 persoane in accidente.

Atentie, asta in conditiile in care sistemele de siguranta pentru pasagerii masinilor se imbunatatesc continuu. Adica atitia morti s-au mai inregistrat doar in primii ani dupa revolutie, cind drumul E583 nu era largit sau masinile nu aveau airbag-uri.

"Activitatea a fost afectata din cauza dosarului de la Rutiera"

Ca numar de accidente cu urmari grave, in 2009 au fost inregistrate 365 de evenimente, cum nu au mai fost in ultimii 13 ani. Potrivit reprezentantilor Politiei, in cele mai multe accidente petrecute in anul 2009 au fost implicati pietoni.

"Pe primele locuri la cauzele accidentelor s-au inregistrat traversarea neregulamentara a pietonilor si neacordarea de prioritate pietonilor. Urmatoarea cauza, ca si pondere a numarului de accidente, este viteza excesiva sau neadaptata la conditiile de trafic", a explicat comisarul sef Ioan Scripniciuc, seful Inspectoratului de Politie (IPJ).

Acesta a precizat insa ca, anul trecut, activitatea de prevenire desfasurata de agentii de la Rutiera a fost afectata de existenta dosarului de coruptie instrumentat de procurori. "Activitatea de prevenire a fost afectata, iar unele rezultate au fost viciate, datorita impactului psihologic pe care respectivul dosar l-a avut asupra lucratorilor de la Politia Rutiera, si nu numai. Intr-adevar, anul trecut s-au inregistrat o serie de accidente foarte grave, culminind cu tragedia de la Scinteia", a mai spus comisarul sef Scripniciuc.

Leonte, fost sef al Politiei Rutiere: "Este o nebunie pe sosele, si politia nu prea se vede"

Fostii sefi ai Politiei Rutiere spun ca de vina este infrastructura, comportamentul soferilor si uneori lipsa vizibilitatii Politiei Rutiere pe sosele. Colonelul in rezerva Tudor Leonte, cel care a condus Politia Rutiera din 1985 pina in 1998, spune ca principala cauza a numarului mare de accidente inregistrate este indisciplina in trafic.

"Opinia mea este ca lucrurile au scapat putin de sub control si ca indisciplina in trafic este principala cauza. Eu fac zilnic naveta de la Iasi la Cotnari si este imposibil sa mergi linistit. Spre exemplu, pe portiunea Iasi – Tirgu Frumos, cu 90 de kilometri la ora s-ar putea merge in conditii de siguranta pe banda de circulatie, nu vorbesc de cea de linga marginea drumului care este de urgenta. Dar este imposibili pentru ca vin soferi din spate care dau flash-uri si te claxoneaza. Daca nu te dai la o parte, pe banda de urgenta, vin pina la bara din spate si dau flash-uri si te orbesc. Apoi te depasesc, merg in paralel cu tine, te claxoneaza, intra in fata ta, iti pun frina in fata", a exemplificat Leonte.

Pe linga atitudinea unor soferi, fostul sef al Politiei Rutiere spune ca infrastructura actuala permite viteze mult mai mari. "Inainte de 1989 si pina in 1995, soseaua Iasi – Tirgu Frumos nu era supralargita si nu permitea deplasarea cu viteze foarte mari. Acum se poate circula si cu peste 160 de kilometri la ora, iar viteza este un factor care duce la producerea accidentelor. Este o nebunie pe sosele, si politia nu prea se vede. Pun radare, soferii se semnalizeaza intre ei si reduc viteza doar pe o portiune scurta de drum. Se dau amenzi, se suspenda permise, dar efectul nu se vede", a mai spus Leonte.

Fetcu, fost sef la Rutiera: "In primul rind, trebuie rezolvata problema infrastructurii"

Un alt fost sef al Politiei Rutiere pune tot viteza pe primul loc la cauze ale accidentelor. "Din punctul meu de vedere, viteza si neatentia cauzeaza cele mai multe accidente. In anumite conditii de trafic, si o viteza de 40 de kilometri la ora poate fi prea mare", este de parere Vasile Fetcu, fost sef al Politiei Rutiere in perioada 2000 – 2003.

"In primul rind, trebuie rezolvata problema infrastructurii. In zona de rulare a autoturismelor nu au ce cauta pietoni, carutasi, biciclisti sau animale. Toate solutiile se lovesc de lipsa banilor. La fel era si in perioada in care am fost eu la Politia Rutiera", a adaugat Fetcu.

In ultimii 20 de ani, pe soselele din judetul Iasi s-au inregistrat 5.678 de accidente cu urmari grave. In acestea si-au pierdut viata 1.650 de persoane, iar alte 4.338 au fost ranite. Cu toate ca numarul autoturismelor si al posesorilor de permis a crescut de la an la an, numarul accidentelor a ramas relativ constant, situindu-se la o medie de aproximativ 290 de accidente anual.

"Daca cifrele se pastreaza relativ constant raportat la traficul actual, la numarul de politisti care il are Serviciul si la logistica de care dispune nu putem vorbi decit de un aspect pozitiv in activitatea Politiei Rutiere. Putem avea cite un politist din kilometru in kilometru si tot vor fi accidente rutiere", a mai spus Vasile Fetcu.

Pintilei, actualul sef al Rutierei: "Agentii au actionat mai timid si le-a scazut autoritatea"

Actualul sef al Politiei Rutiere este de parere ca, pe linga dosarul de coruptie, problemele de la conducerea SRP, care in patru luni a avut patru sefi, au fost alta cauza pentru situatia de pe sosele. "Intr-adevar, din cauza acelui dosar, in prima parte a anului, agentii au actionat mai timid si le-a scazut autoritatea in fata anumitor participanti la trafic. Lipsa unui sef la Biroul Rutier si interimatul la conducerea Serviciului si-au pus amprenta asupra activitatii Politiei Rutiere", a spus comisarul sef Mihai Pintilei, seful SPR.

Acesta a precizat insa ca, de la inceputul acestui an si pina in prezent, accidentele au scazut fata de aceeasi perioada a anului trecut. "S-au inregistrat scaderi atit la numarul de accidente si avem cu 33 mai putin fata de aceeasi perioada a anului trecut, cit si la numarul persoanelor decedate cu trei mai putin fata de anul trecut si al celor ranite, unde avem o scadere de 15 cazuri. Ne situam pe locul patru in tara la scaderi. Sintem pe un trend descendent si speram ca vom reusi reducerea numarului de accidente odata cu cresterea parcului auto din dotarea Serviciului, o parte din autoturisme urmind sa fie dotate si cu aparatura de detectare a vitezei. Practic, numarul radarelor de care vom dispune aproape se va dubla", a mai spus comisarul sef Pintilei.

–––

Anul trecut, in doar trei accidente cumplite au murit 20 de oameni

Cel mai grav accident inregistrat in Iasi in utimii 20 de ani a fost tragedia feroviara de la Scinteia. Pe 14 august 2009, un microbuz in care se aflau 15 pasageri si soferul a fost izbit in plin de trenul accelerat Brasov – Iasi la trecerea peste calea ferata din apropierea Garii din Scinteia. In urma accidentului, 14 persoane au decedat, iar alte doua au supravietuit. Dosarul tragediei este inca instrumentat de procurori. Primele cercetari au indicat faptul ca soferul microbuzului nu a oprit la semnalele care anuntau apropierea trenului.

La jumatatea lunii august, trei persoane si-au pierdut viata la intrarea in Letcani in urma unui accident violent. Soferul unui BMW care venea dinspre Iasi a intrat pe contrasens si a lovit frontal o Dacia Logan care venea din sens opus. In urma impactului, soferul autoturismului Dacia, pasagera din dreapta si un barbat aflat pe bancheta din spate, si-au pierdut viata. Soferul BMW a sustinut ca a fost sicanat in trafic de un alt autoturism, insa anchetatorii sint de parere ca acesta a fortat o depasire si nu a mai putut reveni pe sensul sau de mers.

Pe 18 octombrie, trei persoane au murit dupa ce masina in care se aflau a acrosat un TIR si a ricosat pe sensul opus de mers, unde a intrat in coliziune cu alte doua autoturisme. Tragedia s-a petrecut intre Letcani si Podu Iloaiei. In urma impactului, femeia care conducea autoturismul, sotul acesteia si un alt barbat au decedat, iar alte cinci persoane au fost ranite.

Comentarii