Piratii soselelor au paralizat transportul din Moinesti si Comanesti

marți, 27 aprilie 2004, 23:00
5 MIN
 Piratii soselelor au paralizat transportul din Moinesti si Comanesti

Transportul public din orasele Moinesti si Comanesti, precum si
legatura dintre cele doua localitati, au fost intrerupte incepind de
ieri. Cei 14 operatori care isi desfasoara activitatea, cu acte in
regula, in zona, au tras pe dreapta microbuzele, in total 34 de
masini, suparati ca Primaria si Politia Moinesti, Autoritatea Rutiera
Romana si Garda Financiara ii lasa pe piratii soselelor sa isi faca
de cap. „Noi sintem membri ai Asociatiei TransMoinesti. Inca din
anul 2001 am avut discutii cu primarul din Moinesti, Vasile Ailincai,
care ne-a recomandat sa ne innoim parcul auto, pentru a face un
transport de calitate. Am inceput investitiile, fiecare dintre noi si-a
cumparat masini de transport noi si a obtinut avize si licente, atit
de la Autoritatea Rutiera (ARR), cit si de la primarie. Numai ca ne-
am saturat sa ne luptam cu concurenta neloiala, pe care ne-o fac
firmele care nu au nici un fel de avize de la ARR, nu platesc
impozite, au niste masini vechi, care pun in pericol viata
oamenilor, dar circula pe trasee si au primit autorizatii din partea
primariei”, ne-au declarat reprezentanti ai transportatorilor
nemultumiti.
Constantin Boeru, unul dintre patronii revoltati, spune ca toate cele
34 de microbuze care acum nu mai circula sint de an de fabricatie
recenta. „Cele mai vechi sint din 1999, dar cele mai multe sint din
2000, 2001. Noi, patronii, am facut credite la banci si avem lunar
de platit rate de zeci de milioane de lei. Daca noi, atunci cind iesim
pe traseu, in loc sa facem curse asistam neputinciosi cum
pasagerii sint luati de piratii fara autorizatie, cum sa ne mai platim
darile la banca?”, se intreaba Boeru. Oamenii spun ca privatii fara
autorizatie circula cu nonsalanta pe trasee, se posteaza cite doi-
trei in statii, in special la ore de trafic intens si iau toti clientii de pe
traseu. „Noi avem acte in regula, avem orare pentru curse,
stabilite cu primaria, dar un sofer de-al nostru, ca sa poata sa
prinda clienti la cursa de la 7,30, trebuie sa plece de acasa de la
2,00 noaptea. Daca ajunge la 4,00, statiile sint deja pline de
particulari si noi trebuie sa stam degeaba 2-3 ore, in timp ce piratii,
sub ochii autoritatilor, fac bani”, ne-a declarat si Cristian Captalan,
administratorul unei alte societati de transport local.
Reprezentantii celor 14 firme sustin ca situatia a fost adusa in mai
multe rinduri la cunostinta Primariei Moinesti, dar ca nu s-a
rezolvat nimic. „O parte dintre transportatorii fara documente,
folosindu-se de metode obscure, au obtinut autorizatii de
functionare semnate de primarul din Moinesti, Vasile Ailincai, chiar
daca nu detineau nici una dintre licentele obligatorii, emise de
ARR. Am avertizat in mod repetat pe primarul si consilierii locali,
am solicitat implicarea lor in eliminarea acestor abateri ilegale
grave care au loc in transportul local, dar nu am fost luati in
seama”, ne-a declarat presedintele Asociatiei, Costache Popa.
Transportatorii spun ca, pe linga faptul ca nu s-au modernizat si ca
circula ilegal si fara sa plateasca taxe, piratii au inceput sa ii si
ameninte si sa ii santajeze, daca fac situatia cunoscuta. „Clanurile
Apostolescu si Cotfas se ocupa de transportul ilegal si in
permanenta ne ameninta cu rapirea copiilor, ne-au spus sa avem
grija pe unde mergem noaptea, sar cu cutitul la noi, in statii. Au
venit cei de la ARR in control, dar, imediat cum apar, piratii nu mai
ies pe traseu”, spun transportatorii. Daca acum citeva luni, un
transportator autorizat reusea sa faca, zilnic, zece curse Moinesti-
Comanesti, acum nu acopera mai mult de doua ori traseul.
Responsabilii de aceastra situatie spun ca au incercat sa combata
pirateria din Moinesti, insa cu mici sanse. „Noi nu putem face
altceva decit sa le fam amenzi. In ultima jumatate de an, am fost la
Moinesti in cel putin 50 de controale si am dat, in total, vreo 50 de
amenzi, in valoare de 3,2 milioane de lei fiecare. Numai ca,
imediat ce ne vad in zona, piratii se anunta unul pe altul prin
telefonul mobil si dispar imediat de pe tarseu”, ne-a declarat
Valeriu Avram, seful ARR Bacau. Comisarul sef Pavel Albu, seful
Comisariatului Regional Bacau al garzii Financiare, ne-a declarat
ca actiunile de control s-au desfasurat la Moinesti si Comanesti,
impreuna cu autoritatea rutiera.
Nici primarul de Moinesti, Vasile Ailincai, nu neaga fenomenul
pirateriei. „Transportatorii au dreptate, dar momentan nu putem
lua nici o masura, pentru ca acum organizam licitatia pentru
tarseele din municipiu. Abia dupa licitatie vom verifica cine circula
cu acte in regula si cine, nu”, ne-a declarat primarul Ailincai.
Situatia de la Moinesti a ajuns pe masa prefectului Radu Catalin
Mardare. El spune ca trebuie facut ceva pentru ca piratii sa fie
scosi de pe trasee. „Trebuie sa-i impiedicam sa mai circule, pe cei
care nu au licente. Este imposibil sa nu gasim mijloace sa-i
descurajam, pina la a-i opri de tot. Competenta pentru acest lucru
are, in special, Autoritatea Rutiera. Trebuie stabilita o linie de
actiune mai hotarita, sint metode de a-i prinde pe pirati. Nu cred ca
trebuie sa ne cramponam de faptul ca ei recunosc numere de la
ARR”, ne-a declarat prefectul Mardare. El va trimite astazi doi
reprezentanti la Moinesti, Sa participe la o sedinta care va avea loc
pentru rezolvarea problemei. Cei doi sint si membri in Comisia
Judeteana de Atutorizare pentru Transport
Calatorii vor scoate ori mai multi bani din buzunare
Cele 14 firme din asociatie asigura transportul calatorilor, de la
Zemes, prin Moinesti, si apoi la Comanesti. Asa au fost concepute
traseele pina acum. Numai ca alesii locali din Moinesti au decis sa
instituie un nou traseu, numit „701 – Vermesti”, care strabate
municipiul Moinesti si care nu se poate suprapune peste vechile
trasee. Este vorba, practic, despre transportul doar pe raza
municipiului Moinesti. Transportatorii explica, insa, ca noul traseu
va complica mult situatia, iar oamenii vor trebui sa scoata mai multi
bani din buzunare. „Practic, traseul de pina acum va fi spart in trei
bucati. Noi nu mai putem intra in Moinesti, pe vechea ruta Zemes –
Comanesti, ci va trebui sa ne oprim la limita municipiului. In acest
fel, oamenii care vin de la Zemes si vor sa ajunga la Comanesti vor
fi nevoiti sa se opreasca la intrarea in Moinesti, vor schimba un
microbuz si vor tranzita orasul, apoi se vor urca in a treia masina,
pentru a pleca mai departe spre Comanesti. Este o situatie jenanta
si anormala”, ne-au declarat reprezentantii transportatorilor, care
ne-au mai spus ca Primaria Moinesti a dat dovada de lipsa de
transparenta la organizarea licitatiei.
Macar acest aspect ar putea fi rezolvat astazi, in cadrul sedintei
care se va desfasura la Primarie, si la care vor participa atit firmele
care fac transport, cit si autoritatile locale, trimisi ai ARR-ului sau ai
prefecturii. Problema cu pirateria ramine, insa, sa fie rezolvata pe
viitor. „Oricum, pina nu se pun lucrurile la punct, noi sintem decisi
sa nu mai iesim pe traseu. Am parcat masinile undeva linga
primarie si asteptam sa vedem ca cineva chiar vrea sa faca ceva
impotriva ilegalitatilor”, ne-au mai spus transportatorii. Pina atunci,
transportul public intre Zemes si Comanesti ramine paralizat.
(Nicoleta BICHESCU)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii