Bacaul poate sa ne ia Aeroportul

marți, 23 mai 2006, 23:39
5 MIN
 Bacaul poate sa ne ia Aeroportul

O stire aparent banala ar putea lasa Iasul fara o investitie de 200 milioane euro. O puternica firma chineza va vizita, saptamina viitoare, Bacaul pentru a purta discutii cu autoritatile judetene cu privire la eventuale investitii in parcul industrial Hemeius si Aeroportul International Bacau. Teoretic, vizita chinezilor de la Hainan Airlines nu reprezinta altceva decit o simpla tatonare a ofertei Bacaului. Daca insa asteptarile bacauanilor se vor concretiza, pe aeroportul iesean vor putea fi organizate mai degraba curse de karting decit zboruri internationale. Aceasta pentru ca scopul declarat al chinezilor este de a investi in aeroportul bacauan, in timp ce iesenii cauta de peste 10 ani un investitor dispus sa cheltuiasca bani pentru modernizarea aeroportului.
Prima tinta a chinezilor: zona cargo
Deocamdata, viitoarea zona cargo a aeroportului bacauan reprezinta principala tinta a Hainan Airlines. Concret, chinezii si-au exprimat intentia de a finanta construirea ansamblului de cladiri si rampe care ar oferi Bacaului posibilitatea de a importa si exporta marfuri pe calea aerului. Un proiect similar se afla si in dosarele din Consiliul Judetean Iasi, fara a-si fi gasit insa pina acum o sursa de finantare. Zona cargo a aeroportului iesean ar permite incarcarea si descarcarea zilnic a 300 tone de marfuri, destinate intregii Moldove. „Nu cred ca am avea probleme daca bacauanii isi vor construi o zona cargo. Ei plimba marfa pe aeroportul lor, noi pe-al nostru”, a apreciat directorul Aeroportului, Mitica Rebegea. O opinie usor nuantata a fost exprimata de directorul aeroportului bacauan, Cristian Stanciu. „Zonele cargo pot fi complementare. Iasul ar continua sa functioneze ca aeroport, fara probleme. Iesenilor le va fi insa mai greu sa gaseasca investitori pentru propria zona cargo”, a spus Stanciu. Concret, daca bacauanii vor reusi sa-i convinga pe chinezi sa investeasca in zona cargo, iesenii vor trebui sa depaseasca handicapul reprezentat de existenta unei astfel de zone in imediata apropiere a Iasului. Practic, un importator iesean va putea folosi aeroportul bacauan pentru a-si aduce marfa in tara, de la Bacau la Iasi transportul putind fi asigurat prin mijloace auto.
Bacauanii mizeaza pe chinezi pentru a-si moderniza pista
Marea miza a jocului este insa reprezentata de eventuala extindere a aeroportului bacauan pentru traficul de pasageri. Bacauanii mizeaza pe chinezi pentru a-si moderniza aeroportul si a-si extinde legaturile externe de pasageri. „La primul contact, chinezii au spus ca vor sa-si aduca traficul de pasageri pe Otopeni, iar cel cargo pe Bacau. Daca insa reusim sa ii convingem sa vina si cu pasagerii la Bacau, Iasul va avea o mare problema”, a spus Stanciu. Dorinta bacauanilor este de a-i convinge pe chinezi sa investeasca in reabilitarea infrastructurii aeroportuare, respectiv in consolidarea pistei, eventuala extindere a acesteia, refacerea cailor de rulaj, a platformelor de acces si a sistemului de balizaj. Costul lucrarilor de modernizare a aeroportului bacauan a fost evaluat de Stanciu la 30 milioane euro. Marele avantaj al bacauanilor fata de ieseni este reprezentat de faptul ca au mostenit fostul aeroport militar. Acesta are o pista lunga de 2.500 m, fata de doar 1.800 m, cit este cea a aeroportului iesean. In plus, capacitatea portanta a pistei bacauane este superioara celei a aeroportului iesean, Bacaul putind primi aeronave mai mari decit cele care pot ateriza la Iasi.
Seful CJ Iasi spune ca sint povesti
Iasul ar avea de recuperat un handicap serios in fata Bacaului inainte de a se gindi la extinderea aeroportului. Numai modernizarea pistei, pentru a o aduce la standarde comparabile cu cele de la Bacau, ar costa la Iasi aproximativ 60 milioane euro. Practic, Iasul are de recuperat, fata de momentul in care se afla acum Bacaul, un handicap de cel putin 2.000 miliarde lei. „Cind mi s-a cerut un proiect de hotarire de guvern pentru Bucuresti, l-am facut. Mi s-a cerut un studiu de prefezabilitate, l-am facut. S-au laudat unii ca aduc bani, dar n-am vazut nimic. Am pornit cu ideea unui parteneriat public-privat, merg inainte cu ea. Daca le iese bacauanilor, bravo lor, dar eu cred ca toate chestiile astea cu chinezii nu sint decit povesti”, a spus presedintele Consiliului Judetean Iasi, Lucian Flaiser.
Rezultatul final al meciului dintre Bacau si Iasi va fi cunoscut doar dupa finalizarea negocierilor dintre bacauani si Hainan Airlines, prognozate sa inceapa la sfirsitul acestei luni. Daca chinezii se vor decide sa investeasca masiv la Bacau, aeroportul iesean se va trezi redus la statutul de simplu aeroport regional. Aceasta in pofida planurilor care cuprind infiintarea de curse suplimentare spre Ungaria si Grecia. „Noi mergem mai departe, indiferent ce face Bacaul cu chinezii. Parerea mea in ce-i priveste pe bacauani este ca cel care se ineaca se agata si de o creanga, chiar daca si aceasta este in apa”, a incheiat optimist Rebegea.
Cine e Hainan Airlines si cum a ochit Bacaul
Hainan Airlines (HNA) este unul dintre cei mai importanti operatori aerieni din China. Concernul, al patrulea operator aerian din China este detinut de un grup de investitori chinezi si straini, printre care si magnatul american George Soros, care detine un procent de 15%. La inceputul anului trecut, Hainan Airlines si-a anuntat intentia de a cumpara pachetul majoritar de actiuni al companiei nationale maghiare Malev. Compania a infiintat in august 2004 o cursa pe relatia Beijing – Budapesta, afirmindu-si intentia de a opera si pe alte piete ale Europei de Est. Intentia de a investi la Bacau a fost anuntata in urma cu doua luni, in cursul vizitei in China a presedintelui Traian Basescu. Deplasarea presedintelui in China a fost urmata de o vizita in Romania a unei delegatii de oameni de afaceri chinezi, condusa de Wu Banggou, presedintele Comitetului Permanent al Adunarii Nationale Populare din China. „La vizita lui Basescu in China au participat si reprezentanti de-ai nostri. Le-am dus dosarul cu programul de modernizare a aeroportului, iar cei de la Hainan Airlines au fost mai mult decit interesati”, a precizat Cristian Stanciu, directorul aeroportului din Bacau.

Proiectul Iasului
Conducerea CJ Iasi a lansat, la inceputul acestui an, un proiect ambitios de modernizare a aeroportului. Conform acestuia, dupa o investitie de 200 milioane euro si doi ani de lucrari, aeroportul iesean ar urma sa devina cea mai moderna aerogara din Moldova. Pista actuala ar urma sa fie prelungita cu 700 de metri, iar capacitatea sa portanta ar creste de trei ori, suficient pentru a permite aproape oricarui tip de avion sa aterizeze. Linga aeroport ar fi construita o zona cargo care sa permita aprovizionarea Iasului cu marfuri pe calea aerului. Aeroportul ar fi dotat cu spatii de garare si reparare a aeronavelor, rezervoare de combustibil, garduri cu senzori, aparatura de navigatie de ultimul racnet, iar Iasul ar deveni punct de escala pentru zboruri intercontinentale.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii