A mai trecut un hop la Capacitate – Matematica

miercuri, 20 iunie 2001, 23:00
5 MIN
 A mai trecut un hop la Capacitate – Matematica

O noua zi de examen. Dimineata, devreme, norii intunecati au fost alungati de un soare cind timid, cind puternic. Incepind cu ora 8.30, in curtea Scolii nr. 2 incep sa vina cei 220 de candidati inscrisi la examenul de capacitate. Locul curat, linistit incepe sa se anime. Parintii dau ultimele sfaturi, verifica, din nou, impreuna cu copiii, daca stiloul este plin, daca in penar sint toate instrumentele necesare pentru pasul doi al examenului, matematica, si, in final, le ofera nelipsita sticluta de apa minerala sau racoritoare. Banala sticla de plastic devine in aceste clipe de emotie maxima o prelungire a parintilor. Obiectul, atins cu putin timp inaintea examenului de parintele grijuliu, este transformat, chiar inconstient, intr-un talisman. La ora 9.00, elevii sint invitati in clase. Parintii ramin afara. Pe chipurile lor este zugravita emotia, mai mult decit pe cele ale copiilor. Ecourile probei de la limba si literatura romana inca nu s-au stins. Discuta intre ei, uneori cu aprindere, despre ceea ce a facut sau nu copilul. Controversele ramin nerezolvate, pentru ca numai notele vor lamuri problemele lor, iar acestea vor fi cunoscute abia vineri sau simbata. La ora 9.30, chiar si cei mai ingrijorati parasesc scoala, urmind sa se intoarca dupa aproximativ doua ore.
Copiii au intrat in sali. Fiecare si-a luat in primire locul, cunoscut de la proba de limba si literatura romana. Timpul pina la momentul in care vor primi subiectele trece foarte greu pentru ei. Emotiile incep sa devina vizibile. Desi unii se joaca, rid, tensiunea examenului isi lasa amprenta: batiste de hirtie framintate intre palme sau mazgaleli nervoase pe banca. Fetele, in majoritate, stau la locurile lor, arunca o ultima privire peste formulele de la geometrie, mai revad citeva rezolvari dificile la algebra. La un moment dat, in fata scolii apare ca o naluca o fetita blonda. Culoarea din obraji ii disparuse. Intrebarea care ii bubuia in cap reuseste sa izbucneasca: "Se mai poate intra?" Sansa a fost de partea ei. Si-a putut lua locul in banca, pentru ca nu a intirziat prea mult si abia se imparteau foile de examen in clase. Profesorii supraveghetori le arata din nou cum trebuie sa completeze foile de examen si sa-si scrie numele. De parca in urma cu doua zile nu realizasera aceeasi operatie, elevii sorb fiecare cuvint al dascalilor. Asteptarea este grea si aerul parca apasa elevii pe umeri. Cu cit se apropie ora extragerii variantei, cu atit elevii sint din ce in ce mai putin zgomotosi.
In cancelarie, presedintele comisiei de capacitate si profesorii de matematica asculta la radio transmisia in direct de la Ministerul Educatiei si Cercetarii. La ora 10.00, spre surprinderea tuturor, minstrul Ecaterina Andronescu extrage din urna acelasi numar patru. Se pare ca acesta le poarta noroc elevilor. La o prima privire, profesorii de specialitate constata ca subiectele nu sint chiar foarte grele. Ei cred ca se poate obtine usor nota sase.
Incepe multiplicarea subiectelor, introducerea lor in plicuri, sigilarea, stampilarea si apoi distribuirea lor in clase. Sosirea plicurilor este anuntata de soneria scolii, insa asteptarea nu s-a terminat. Acestea vor fi deschise toate odata, atunci cind se va suna a doua oara. Toate privirile elevilor sint indreptate spre plicul alb, care pentru citeva clipe pare imens. Cele citeva minute care ii mai despart de cunoasterea subiectelor li se par insuportabile. In clase, emotiile sint atit de puternice incit ai impresia ca se pot materializa. Nervozitatea s-a transmis si profesorilor supraveghetori, care traiesc cu elevii emotiile unui examen. Al doilea sunet al soneriei da semnalul pentru deschiderea plicului. Miinile emotionate ale profesorilor deschid plicurile si elevii primesc subiectele. Cu fete impietrite si suflete tremurinde, elevii se uita rapid peste lucrare. Undeva, in prima banca, se aude o exclamatie de usurare: "A, e trunchi de con!" Un altul, care nu ajunsese cu citirea subiectului pina acolo, cauta infrigurat cu privirea subiectul cu pricina: "Ne-au dat trunchi de con?!" Unul dintre candidati, aparent ceva mai linistit, reuseste sa spuna ca subiectele par usoare la prima vedere, insa numai dupa ce le va rezolva va putea sa spuna cum sint. Dupa citeva minute de citire atenta a subiectelor, elevii incep sa lucreze.
"Prima parte a lucrarii necesita un nivel minim de cunostinte, se poate spune chiar de bun simt"
Comisia de capacitate s-a retras in cancelarie, iar profesorii de specialitate incep sa rezolve subiectele. Pe masura desfasurarii calculelor apar si capcanele, etapele mai dificile din rezolvare. "Prima parte a lucrarii necesita un nivel minim de cunostinte, se poate spune chiar de bun simt. Trebuie cunoscute definitiile figurilor geometrice triunghi isoscel, romb si prisma, si notiuni elementare de algebra. Daca se dau rezultatele corecte, se pot obtine usor 45 de puncte. Partea a doua, care valoreaza tot 45 de puncte, propune spre rezolvare trei probleme, fiecare avind subpuncte de dificultate medie si mare, insa si aici au fost ajutati elevii. Li s-au acordat cinci puncte numai pentru desenarea unui trunchi de con. Asa incit, daca rezolva prima parte si realizeaza desenul de la ultima problema, pot sa ia chiar nota sase, cu cele zece puncte acordate din oficiu. Si nota opt este relativ usor de obtinut pentru elevii care au invatat, daca lucreaza cu atentie. Pentru a obtine o nota peste opt este necesara o buna pregatire si asa se va face departajarea, lucru foarte important", considera profesorul de matematica Dan Negulescu, de la Colegiul "Murgoci". Primii elevi au inceput sa paraseasca salile de examen dupa aproximativ o ora, spunind ca au rezolvat totul foarte bine si ca a fost usor. Dupa inca o jumatate de ora, elevii care predau lucrarile nu erau prea incintati. Unei eleve de la Scoala "Aurel Vlaicu" i s-au parut dificile functiile, chiar si cele date in partea I a lucrarii, si problemele de geometrie. La ultima problema, cea cu trunchiul de con, nu a realizat decit figura geometrica. Cu toate acestea, se asteapta sa obtina o nota in jur de sase. Alti citiva elevi, de la Scoala nr. 2, au iesit mult mai optimisti. Ei dadeau capacitatea a doua oara. "Cincizeci de puncte s-au dat aproape de pomana. Am rezolvat usor partea I a tezei. A fost mai dificila partea a doua, dar am rezolvat ceva si acolo. A fost mai usor decit anul trecut. Si la limba romana si la matematica subiectele au fost mai usoare."
Astazi, elevii urmeaza sa sustina ultima proba a examenului de capacitate, la istorie sau geografie. Fata de anul trecut, acum s-au inscris mai multi elevi pentru istorie, insa surprizele pot sa apara miine, cind se vor cunoaste subiectele. Rezultatele se vor afisa la centrul de examinare si la scoala de provenienta vineri seara sau simbata, dupa care se vor putea face contestatii. Rezultatele finale se vor cunoaste abia luni, pe 25 iunie. (Cristina DOSULEANU)

Comentarii