Capcanele noului Cod Rutier

Subtitlu

joi, 30 noiembrie 2006, 02:06
9 MIN
 Capcanele noului Cod Rutier

Permisul auto ti-ar putea fi ridicat de patru ori intr-o zi, in Iasi. Acest lucru a fost demonstrat printr-o simpla calatorie din CUG in Copou, intr-o zi normala de lucru. Reporterii ziarului nostru au facut un scurt experiment auto pe strazile municipiului. Am reusit astfel sa contabilizam ce risca un sofer obisnuit daca ar fi sanctionat conform noului Cod Rutier. Practic, fortati de imprejurari sau cu rabdarea extenuata, am incalcat mai multe prevederi legale. De la neacordarea prioritatii pentru pietoni, ce poate costa interdictia de a conduce pentru 30 de zile, pina la o „simpla" stationare in spatiul interzis acestei manevre. Am reusit astfel „performanta" de a incalca legea de trei ori atit de grav, incit ne-am fi ales cu suspendarea permisului pe loc tot de atitea ori. Am mai „strins" 16 puncte de penalizare, din care erau de ajuns 15 pentru a ramine fara carnet pentru o luna, din depasirea unei limite de viteza, parcari neregulamentare sau un STOP trecut cu vederea.

Am pornit de la Rond Vechi CUG, cu intentia de a ajunge in Copou. Am ales acest traseu pentru ca e unul destul de lung si reprezentativ pentru diferite situatii cu care se poate intilni in trafic un sofer. Dupa incheierea experimentului, am calculat ce as fi patit daca as fi ales sa parcurg traseul in ziua intrarii in vigoare a noului Cod si un politist m-ar fi sanctionat pentru fiecare dintre ilegalitati. M-am pus in pielea unui barbat care locuieste in cartierul CUG si lucreaza in zona Super Copou. Am demarat, dar am uitat sa imi pun centura si de acest lucru mi-am adus aminte abia pe podul Nicolina. Aceasta m-ar fi costat doua puncte de penalizare. Numai ca, pina la pod, deja am „ramas" fara carnet. La trecerea de pietoni din Nicolina m-am trezit in fata cu patru pietoni care au dat sa traverseze. Doi au trecut repede, insa alti doi s-au hotarit mai greu daca sa ajunga pe cealalta parte. Momentul lor de ezitare se derulase cu femeia aflata deja pe zebra, linga trotuar. Asteptarea mea a durat citeva secunde, numai ca din spate un sofer nu atit de amabil ca mine a inceput sa claxoneze, iar in spatele lui alti trei se apropiau amenintator. Am accelerat si am trecut prin spatele celor doi, care se decisesera sa traverseze. I-am lasat sa treaca, dar am intrat pe marcajul pietonal in timp ce ei inca mai erau pe sensul meu de mers. Pentru asemenea „isprava", un politist m-ar fi lasat fara carnet pentru 30 de zile.

Presiunea traficului conduce la incalcarea legii

A urmat apoi statia de autobuz din acelasi cartier. Un sofer cu un Daewoo Nubira oprise masina in preajma statiei de autobuz, pentru a lasa un pasager sa coboare. A pornit la fel de repede cum a oprit. L-am evitat, depasindu-l si apropiindu-ma de axul drumului. Miinile au avut mai mult de treaba cu volanul si nu am mai apucat sa semnalizez schimbarea benzii. Alte doua puncte pe raboj. Dupa ultimul semafor din Podu Ros am accelerat spre sensul giratoriu. Masinile din fata semanau cu niste bile intr-o centrifuga. Din spatele meu, claxoanele si gesturile ample ale celorlalti ma presau. Un tinar aflat la volanul unui Ford Focus trage paralel cu mine si il vad cum se pregateste sa incalce prioritatea celor veniti in sensul giratoriu din stinga. O face intr-un final si la fel si cei insinuati in spatele lui. Sint obligat de „trena" mea zgomotoasa sa incalc iar legea. Am mai „pierdut" o data carnetul pentru alte 30 de zile.

STOP-ul de la „Cinci drumuri", ignorat de toti soferii

Ruta mi-am continuat-o pe strada Sf. Lazar. Aceeasi „trena" nelipsita, dublata si de sirul de masini din fata, m-au facut sa uit de limitarea de viteza de la sediul BCR. Am apasat pedala de acceleratie mai tare si am depasit cei 40 de kilometri la ora indicati de tablia de pe dreapta. Greu de crezut, dar alte doua puncte s-ar fi adaugat daca m-ar fi surprins radarul. Pe strada Anastasie Panu, spre Hotel Europa, am reusit sa „incalec" sina de tramvai. Si asta chiar in apropierea intersectiei cu Elena Doamna. Legea atentioneaza: combinatia „cale de rulare tramvai – intersectie – sofer cu rotile pe sine" se lasa cu alte patru puncte de penalizare in contul contravenientului. Tacimul a fost completat de STOP-ul de la intersectia „Cinci drumuri". Am intors capul sa vad daca vine vreun tramvai dinspre statia Padurii. Oricit as fi vrut, nu puteam sa opresc de tot. Daca as fi oprit, riscam sa ma trezesc acrosat in spoilerul spate de „botul" unui Chevrolet Spark, condus nervos de o domnisoara care vorbea la telefon. Un camion se profila si el in oglinda mea retrovizoare, mincind pamintul. Mi-am continuat deplasarea cu alte patru puncte de penalizare in tolba. Muscindu-mi buzele, am asteptat toti pietonii sa traverseze regulamentar si la Avatti, si pe Independentei. Bulevardul insa m-a mai lasat o data fara carnet, inainte de Statuia Independentei. Puhoiul de pietoni care veneau din ambele sensuri – Spitalul „Sf. Spiridon" si Piata Unirii – m-a dus la o noua pierzanie. Nervos de astepare, am „dublat" un individ cu un microbuz, care a trecut prin fata a patru liceene. Adolescentele nu mai terminau de discutat cu un grup de baieti ramasi in urma, pe trotuar. Daca drumul pina la Universitate a fost relativ usor, cu mici poticneli la trecerile de pietoni, la Super Copou am mai calcat o data strimb. Nu am avut unde sa parchez. Parcarea din zona era plina. Am tras pe dreapta pe marginea strazii, in spatiul liber dintre barul Faraon si intrarea la Spitalul de Cardiologie, unde alte doua puncte mi-au completat lista. Am tras linie si am socotit: 14 puncte de penalizare. Iar daca mai punem la socoteala si faptul ca am vorbit o data la telefon fara a avea hands-free, am ajuns la 16 puncte penalizare. Adica ar fi trebuit ca urmatoarea oprire sa fie la Politia Rutiera ca sa las carnetul pentru inca 30 de zile. Practic, in acest drum din CUG pina la Super Copou, am pierdut carnetul de patru ori.

Cele mai importante prevederi din regulament

Noul Cod Rutier va obliga soferii sa fie cu ochii in patru. Politistii de la Rutiera spera ca soferii sa se conformeze rapid noilor prevederi, pentru ca altfel va fi jale. Soferii ieseni vor trebui sa se obisnuiasca in foarte scurt timp cu modificarile operate in regulamente, termenul limita reprezentindu-l ziua de miine, cind intra in vigoare controversatul act legislativ. Una dintre obisnuintele pe care conducatorii auto vor trebui sa le scoata din agenda este deplasarea pe sinele de tramvai. Practic, de vineri, cine alege banda rezervata tramvaielor la intrarea intr-o intersectie se va alege cu 4 puncte de penalizare. Tot de atunci, Politia va avea dreptul de a imobiliza un vehicul daca soferul refuza sa se legitimeze. Cei care au permis de mai putin de un an de zile vor trebui sa circule pe drumurile publice cu o viteza mai mica decit cea legal admisa pentru soferii cu experienta. Conform noilor reguli, soferul unui vehicul care coboara in panta este fortat sa dea prioritate altuia care urca, daca cel din urma are in fata un obstacol ce il obliga sa intre pe contrasens. Totusi, seful Politiei Romane, Dan Valentin Fatuloiu, le-a cerut politistilor sa fie indulgenti cu soferii prinsi ca incalca legea in primele zile dupa intrarea in vigoare a noului Cod Rutier si sa foloseasca plata pe loc a amenzii ca exceptie, numai la dorinta contravenientului. „Am cerut tuturor ca acest Cod Rutier sa nu fie aplicat din prima zi intr-o forma agresiva, sa se tina cont si de comportamentul persoanei, si de antecedentele acesteia", a precizat Fatuloiu. Aceste aspecte, precum si altele ce ridica semne de intrebare participantilor la trafic vor fi explicate in cele ce urmeaza.

Legea numarul 49/2006 privitoare la modificarile Codului Rutier intra miine in vigoare. „Necunoasterea ei nu este o scuza pentru cei care vor fi sanctionati, de aceea toata lumea trebuie sa se informeze din timp", a avertizat inspector principal Costel Mindru, lucrator in cadrul Politiei Rutiere. Politistii de la Rutiera vad modificarile legislatiei ca necesare, intr-un context al scaderii capacitatii de coercitie asupra celor indisciplinati. „Masura vine pe fondul reducerii capacitatii de actiune a Politiei Rutiere, concomitent cu lipsa mijloacelor de constringere. Scaderea sigurantei rutiere si cresterea indisciplinei in trafic reprezinta alte cauze care au determinat ajustarea legislatiei", a mai spus Mindru. Bineinteles, nu toata lumea este la fel de incintata de noua lege, iar instructorii auto se inscriu primii pe lista nemultumitilor. „Legea e prea dura pentru Romania. Sistemul de punctaj mi se pare monstruos. Practic, ramii intr-o singura zi fara carnet, fara sa-i pui in pericol in mod deosebit pe cei din jur", a declarat Ion Iordache, administratorul unei scoli auto din Iasi. Privite din acest punct de vedere, lucrurile nu sint departe de adevar. Un sofer risca 10 puncte de penalizare daca depaseste marcajul continuu de pe axul drumului (sase puncte), nu poarta centura (doua puncte) si mai si vorbeste la telefonul mobil (doua puncte) in acelasi timp. Acumularea a 15 puncte in sase luni de zile atrage suspendarea carnetului pentru un minim de 30 de zile.

In intersectii nu circulati pe linia de tramvai!

Pe Anastasie Panu masinile sint obligate sa mearga inclusiv pe banda destinata tramvaielor

Iasul impinzit de sine de tramvai va fi pentru soferii grabiti sau neatenti un iad unde multi vor fi „arsi" de amenzi. Potrivit legii, cei aflati la volan vor avea pe raboj patru puncte de penalizare daca aleg banda cu sine si nu se dau la o parte cind un tramvai vine din spate. „Regula se refera si la drumurile cu doua benzi plus cea de tramvai, de exemplu bulevardul Alexandru cel Bun, si la cele cu doar o singura banda plus cea de tramvai, ca exemplu strada Palat. Deci, se poate circula, cu specificatia ca soferul e obligat sa elibereze calea de acces a vagoanelor. De mentionat ca exista exceptii: pentru cei care coboara din Copou, este insa interzisa deplasarea sau stationarea pe banda pentru tramvai, la intrarea in intersectie. Prevederea se aplica in orice intersectie unde sint sine de tramvai", a completat Mindru.

25 de minute va dura examenul „la strada" pentru permis

Schimbarile din Cod se rasfring asupra cetatenilor si anterior momentului in care orice individ se vede cu un permis de conducere la purtator. „Traseul" pentru soferi amatori va dura minimum 25 de minute, iar pentru profesionisti durata creste la 45 de minute. In plus, nimeni nu va mai putea sa sustina examen in aceeasi zi pentru mai multe categorii. Prin noua lege se va impune si o virsta minima admisa pentru cei care doresc sa devina soferi profesionisti. „Numai dupa implinirea virstei de 21 de ani se va putea sustine examen pentru categoriile C (vehicule cu masa egala sau mai mare de 7,5 tone n.r.) si E (vehicule cu masa egala sau mai mare de 12 tone)", a mai explicat Costel Mindru. Pentru a limita numarul de accidente produse pe fondul lipsei de experienta, legea ce se va aplica de miine prevede o limita de viteza mai mica pentru incepatori, intre localitati. „Deplasarea le va fi permisa celor care au permis de mai putin de un an de zile cu o viteza de 20 de kilometri la ora sub limita legala admisa pe respectiva portiune de drum", a detaliat politistul. Incepatorii risca o penalizare de cel putin doua puncte, daca incalca astfel legea.

Firmele de leasing trebuie sa comunice Politiei datele proprietarului

Printre aspectele normate de noul act legislativ se mai numara si acordarea prioritatii in panta. Soferii care coboara vor fi obligati sa acorde prioritate celor care urca. „Mai exact, daca vehiculul care urca are in fata un obstacol stationar, care il forteaza sa intre pe contrasens, atunci cel care vine din deal va trebui sa ofere prioritate", a mai spus Costel Mindru. O alta prevedere se refera la posibilitatea ca politistul sa hotarasca imobilizarea vehiculului, daca cel aflat la volan nu vrea sa se legitimeze. De altfel, simplul refuz al inminarii documentelor atrage o penalizare de doua puncte celui luat in colimator. Unii soferi s-ar putea gindi la fentarea punctajului dind vina pe alta persoana care ar fi putut conduce masina in locul lor, o ruda apropiata, de exemplu. Minciuna i-ar putea scapa de o serie de puncte, insa lucrurile nu stau chiar asa. Uneori radarul nu surprinde si fizionomia celui aflat la volan, ci doar numarul de inmatriculare al masinii, dar de cele mai multe ori se vede pe imagini si cine conduce. „Unii contravenienti ar putea incerca sa cada la intelegere cu cineva cunoscut, care sa declare ca se afla la volan in acel moment, pentru ca cel vinovat sa nu ramina fara carnet, pentru prea multe puncte acumulate. Insa, daca se demonstreaza ca lucrurile nu stau asa, cel vinovat se va alege cu dosar penal pentru fals in declaratii", a mai precizat omul legii. Nici cei care au masini cumparate in sistem leasing nu prea au scapare. Aceasta pentru ca firmele care sint proprietari ai masinii sint obligate sa puna la dispozitie Politiei numele beneficiarului.

Comentarii