Erori frecvente de management

Subtitlu

 Erori frecvente de management

Intrumentul principal cu care managerul lucreaza este decizia. El are la dispozitie anumite resurse: umane, materiale, financiare sau informationale pe care le pune la lucru prin deciile pe care le ia. Uneori deciziile luate duc la rezultatul dorit, alteori nu. Prin urmare nu exista manageri care sa nu fi luat decizii care s-au dovedit ulterior gresite. Ceea ce deosebeste un manager bun de unul mai putin bun nu este lipsa deciziilor gresite ci numarul si constanta celor corecte. Astazi ma voi opri insa la cele mai frecvente erori de management pe care le-am intalnit in activitatea de consultant desfasurata pana acum, pentru a va putea gandi la ele si eventual a invata din greselile altora.

Cea mai frecventa eroare de management pe care am intalnit-o pana acum este numirea unor persoane nepotrivite in functii de management. Acest lucru se intampla de cele mai multe ori datorita neintelegerii corecte a rolulul managementului intr-o organizatie. Managementul s-a transformat in ultimul timp intr-un mod de premiere a unor oameni care au performat in alte activitati. Se intampla ca cel mai bun vanzator sa fie numit manager de vanzari si organizatie sa se aleaga si cu un vanzator bun in minus si cu un manager nepregatit. Ideal ar fi ca pentru fiecare pozitie de management disponibila sa se faca o analiza judicioasa a atributiilor si functiilor acelei pozitii si a abilitatilor pe care persoana care va ocupa acea pozitie trebuie sa le aiba. De multe ori se intampla sa avem in minte persoana si sa inventam o pozitie pentru ea, lucru care creeaza probleme structurale organizatiei.

O alta eroare frecventa o constuituie suprasolicitarea unei resurse din organizatie. Cel mai evident este atunci cand o anumita persoana competenta din organizatie primeste sau isi asuma din ce in ce mai multe sarcini si responsabilitati, pana cand ajunge supraincarcat si incepe sa faca erori sau sa clacheze. La fel de gresit este sa supralicitezi resursa financiara si sa crezi ca daca ai acces la capital poti cumpara orice fel de competenta sau sa suprautilizezi un activ pentru a obtine un rezultat pe termen scurt. Pentru a nu face aceasta eroare un manager trebuie sa constientizeze ca o organizatia este un organism care trebuie sa se dezvolte armonios iar resursele trebuie alocate spre o dezvoltare unitara si armonioasa a organizatiei si nu spre obtinerea cu orice scop a unui rezultat pe termen scurt.

Defocalizarea activitatii unei organizatii de la competentele de baza pe care le are este o alta greseala des intalnita, De regula, daca au succes intr-o piata companiile tind sa isi extinda operatiunile si in alte domenii de activitate. Acest lucru duce insa la posibile riscuri date de defocalizare si de dificultatea de a pastra pe termen lung avantaje competitive pe mai multe piete in lupta cu competitori diversi. Solutia ar fi ca mangementul sa se concetreze primordial pe pastrarea competitivitatii pe piata care activeaza iar eventualele dezvoltari pe verticala sau orizontala sa fie foarte bine calculate si fundamentate si nu doar incepute pentru ca exista la un anumit moment o oportunitate.

Lipsa unei planificari strategice care sa fie baza de fundamentare a tuturor deciziilor din organizatie este una dintre cele mai grave erori intalnite pentru ca are costurile cele mai mari. Lipsa unei strategii care sa fie disipata in intreaga organizatie si care sa creeze o aliniere a intereselor actorilor implicati in activitatea acesteia duce la disfunctionalitati de structura care fie vor fi greu de corectat sau vor fi foarte costisitoare pe termen lung. Mi se intampla foarte des ca atunci cand fac un audit de management sa intreb mai multe presoane cheie din organizatie care este strategia si sa primesc de fiecare data raspunsuri diferite. Nu faceti aceeasi eroare si asigurati-va inainte sa plecati la drum in orice proiect ca oamenii impartasesc aceleasi valori ca si organizatia si ca inteleg foarte bine incotro va indreptati.

Comentarii