Ratele, „electrocutate” de credite

joi, 19 februarie 2004, 00:00
3 MIN
 Ratele, „electrocutate” de credite

Magazinele focsanene de aparate electrocasnice pling dupa clienti. Vinzatorii spun ca, in ultimul timp, rar mai intra cite cineva interesat de vreun televizor cu plata in rate. Cei mai multi amatori se uita prin vitrine din strada, citeodata chiar intra, apoi se opresc la televizorul cu pricina si la preturi. Dupa ce s-au lamurit cum e cu facilitatile si ratele, incep sa-si calculeze avansul de minim 25% din cost. Se uita apoi in portofele si dau din cap, indoielnic. Majoritatea renunta sa-si mai duca la capat intentia de cumparare.
Balanta deficitara si buzunarul gaurit
La inceputul lunii februarie au intrat in vigoare noile norme de creditare impuse de Banca Nationala a Romaniei, celorlalte banci comerciale. Reprezentantii BNR si-au motivat dispozitia plecind de la faptul ca prea se importa „cu foc”, iar deficitul balantei comerciale atinsese cote alarmante. Daca lucrurile ar fi fost analizate „la rece”, situatia nu trebuia sa sperie pe nimeni. Nu mai devreme de acum patru ani, acelasi guvernator al BNR, pe atunci prim-ministru, Mugur Isarescu, era multumit de cresterea economica inregistrata de tara noastra inainte de alegeri, in ciuda faptului ca balanta noastra comerciala era deficitara. Masura de la centru a fost considerata chiar ciudata. Bancile comerciale nu socoteau ca risca mare lucru la un credit de citeva milioane de lei pe trei ani. Pe de alta parte, finantistii stiau deja ca singura cale de a cuceri piata populatiei secatuite, la salariul minim pe economie de 65 de euro, era acest „credit de consum”. Si producatorilor externi le convenea. Scapau de stocurile uzate moral, de care consumatorii UE nu se mai aratau interesati. In ceea ce-i priveste pe clienti, la citeva sute de mii de lei rata lunara, nu merita sa ramii fara televizor. Asa ca pina atunci nu se plinsese nimeni, fie el magazin sau banca, de „clienti neseriosi”. Afacerea parea sa merite riscul.
Vinzarile proaste de dupa sarbatori
Comerciantii stiu ca in fiecare an, dupa sarbatori sint perioade proaste la vinzari. Ca sa depaseasca situatia, magazinele au promotii, dau baterii gratuit la radiocasetofoane sau reduceri simbolice la pret. Anul acesta insa dupa sarbatori s-au scumpit toate, de la curentul electric, pina la carne sau piine. Vrincenii au ramas insensibili la promotiile magazinelor elctrocasnice. „Nu-ti mai vine sa mai faci nimic prin casa cind ai stomacul gol”, a spus Maricica Ene, o focsaneanca care isi facea socoteala daca isi mai poate permite o masina de spalat noua. Ea lucreaza intr-o fabrica de confectii si are in mina in jur de 4,7 milioane lei. Femeia crede ca poate ar fi suportat un 3 – 400 mii lei rata, dar sa economisesti in prima luna peste 4 milioane lei, i se pare imposibil. „Nu-i mai tenteaza nimic, nici transportul acasa, nici banca aproape de magazin, de la colt. Vinzarile au scazut la mai jos de sfert fata de perioada de inainte de sarbatori”, a declarat Viorica Ivanciu, vinzatoare la „Util Consumcoop”.
Finantatorul „lungeste” afacerea
Inainte de sarbatori, in fiecare din magazinele cu aparatele electrocasnice de pe Bulevardul Unirii era forfota. Fie ca magazinul se numea „Domo”, „Altex” sau „Flanco”, clientii se inghesuiau indiferent de faptul ca de cele mai multe ori gaseau inauntru aceeasi marfa, la preturi diferite. Acum singurele magazine focsanene in care inca se mai foiesc clientii si se mai incheie contracte, au ramas cele din reteaua „Flanco”. Avind firma „Credisson” ca finantator in spate, reteaua continua sa acorde credite fara avans si fara girant. Vinzatorul afirma ca acest lucru este posibil si cu ajutorul partenerilor importatori, „Beko” si „Samsung”. Probabil aceasta va fi solutia salvatoare si pentru celelalte magazine sau importatori, in cazul in care vor dori sa nu-si lichideze afacerea. (Doina DAMIEAN)

Comentarii