Afacerea MAZ, o gaura de 38 de miliarde pe an

luni, 06 februarie 2006, 00:00
4 MIN
 Afacerea MAZ, o gaura de 38 de miliarde pe an

Singura solutie pe care o au sefii regiei pentru a iesi din aceasta situatie este eliminarea operatorilor privati de pe traseele comune cu autobuzele. Operatorii privati au insa o alta parere. „Nu este corecta solutia propusa de acestia. Intr-un oras ca Iasul este nevoie de mai multi operatori de transport public. Calatorii trebuie sa aiba libertatea de a alege mijlocul de transport cu care vor sa calatoreasca. Practic, ei vor sa detina monopolul si sa ii forteze pe calatori sa circule numai cu ei”, a replicat Costel Pristavu, patronul „Minibus”.
RATP a achitat 18 miliarde lei din taxa de administrare a contractului
Pina acum, autobuzele nu au produs banii pe care i-au consumat. Chiar daca nu a inceput sa achite ratele de leasing, RATP a fost obligata sa plateasca o taxa de administrare a contractului, de 20 miliarde lei. Astfel, municipalitatea si RATP au achitat in contul celor 50 de autobuze Maz aproximativ 18 miliarde lei in ultimele trei luni. „Suma reprezinta cea mai mare parte din taxa de administrare pe care regia a trebuit sa o achite in perioada de gratie. Mai avem de achitat inca 2 miliarde lei pina la inceputul lunii martie”, a declarat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATP. Regia nu a avut insa bani pentru efectuarea acestor plati. De aceea, cea mai mare parte din aceasta suma a fost achitata de municipalitate. „Au fost bani alocati in contul datoriilor pe care le are municipalitatea la noi in urma acordarii gratuitatilor”, a subliniat Mihai. Practic, in ultimele trei luni, regia de transport a achitat, in medie, pe zi pentru cele 50 de autobuze Maz cite 200 milioane lei, adica cite 4 milioane lei pentru fiecare autobuz. Aceasta suma reprezinta doar banii platiti pentru taxa de administrare. Pe linga aceasta suma, pentru fiecare autobuz Maz s-au mai facut si alte cheltuieli, calculate de sefii regiei la circa 6,6 milioane lei zilnic pe autobuz. „Aici intra si cheltuielile cu soferii. Un sofer cistiga lunar in jur de 8 milioane lei brut”, a spus Maricel Gherca, directorul RATP.
Fiecare MAZ foloseste zilnic motorina de 3 milioane lei
Pe fiecare autobuz Maz lucreaza lunar cite doi soferi. Concret, pentru un autobuz se cheltuiesc lunar cite 16 milioane lei pentru salariile brute a doi soferi care conduc in doua schimburi, plus inca 4,8 milioane la CAS, Sanatate, somaj etc, bani pe care ii plateste RATP ca angajator. Astfel, din incasarile zilnice, 680.000 lei se duc pe salariile soferilor. La cheltuieli intra zilnic si salariile celor doi taxatori care lucreaza pe un Maz. Acestia au salarii de 3,4 milioane lei brut lunar, adica in jur de 290.000 lei pe zi, daca tinem cont din nou si de darile catre stat ale angajatorului. Un procent important din cheltuieli il reprezinta combustibilul. „Un autobuz consuma in medie intre 80 si 100 litri de motorina. Un litru de motorina costa 32.000 lei”, a afirmat Gherca. Cu un simplu calcul matematic, rezulta ca fiecare autobuz „inghite” zilnic motorina de aproximativ 3 milioane lei. Diferenta pina la 6,6 milioane lei o reprezinta alte cheltuieli necesare pentru Maz-uri. „Aici intra cheltuieli cu intretinerea autobuzelor, dar si manopera pentru intretinere, revizii, schimb de ulei, spalare si altele”, a precizat Cristi Stoica, directorul tehnic al RATP. Aceste cheltuieli se fac in conditiile in care veniturile aduse zilnic de un autobuz Maz sint, in medie, de 8,2 milioane lei. „Incasarile totale pe care le avem la un Maz care circula pe traseul 41 (CUG-Copou) sint de 8 milioane lei, la care se adauga un procent de 25% in contul celor care circula cu abonamente, gratuitati si seturi de 10 bilete. In cazul unui autobuz care circula pe traseul 30 (Canta-Baza 3) incasarile sint, in medie, de 5 milioane lei, plus 25%”, a specificat directorul RATP. Cu tot cu gratuitati si abonamente, rezulta ca un Maz de pe traseul 41 produce 10 milioane lei zilnic, iar pe traseul 30, in jur de 6,25 milioane lei. Practic, media zilnica de incasari pe un autobuz se ridica la doar 8,2 milioane lei, in conditiile in care cheltuielile sint de 10,6 milioane lei.
Datoriile RATP au ajuns la 300 miliarde lei
Raportul cheltuielilor si veniturilor se va mentine si dupa ce RATP va achita taxa de administrare. Din mai, regia va incepe sa achite si rata de leasing pentru cele 50 de autobuze. Zilnic, pentru un Maz rata va fi de aproximativ 3,7 milioane lei, suma care se va adauga la cele 6,6 milioane lei cheltuielile constante. Rezulta ca pe fiecare Maz se va cheltui zilnic 10,3 milioane lei. Presupunind ca situatia incasarilor va ramine la acelasi nivel, de 8,2 milioane lei, rezulta ca fiecare Maz va circula zilnic in pierdere cu 2,1 milioane lei. In aceste conditii ramin doua variante pentru achitarea celor 50 de autobuze. Astfel, autobuzele ar putea fi achitate de RATP in dauna unor datorii la bugetul de stat. Aceasta situatie nu ar face decit sa creasca din ce in ce mai mult datoriile regiei, cifrate acum la 300 miliarde lei. O a doua varianta ar fi ca, macar o parte din banii pentru autobuze, sa fie achitati de CL, garantul achizitiei.
Circula doar 20 de autobuze
Afacerea de aproximativ 11,5 milioane euro a fost parafata in toamna trecuta de sefii RATP. Atunci, sefii regiei de transport au achizitionat 50 de autobuze Maz 103. Achizitia s-a facut in urma unei licitatii organizate de Bursa Romana de Marfuri la Bucuresti. Pina in acest moment, la Iasi au ajuns 30 de autobuze, restul urmind sa ajuna in doua transe, in aceasta luna. Deocamdata, nu toate autobuzele care au ajuns sint scoase la strada. Astfel, 10 dintre acestea circula pe traseul 41 (CUG-Copou), iar alte 10 pe traseul 30 (Canta-Baza 3). Restul autobuzelor nu sint inca echipate cu sistemul de ticketing si cu cel de afisare electronica. (Mariana ZBERIANU)

Comentarii