Concubinajul va detrona casatoria la Iasi

vineri, 25 februarie 2005, 00:00
11 MIN
 Concubinajul va detrona casatoria la Iasi

Pentru prima data in istorie, recensamintul din 2002 a fost primul care a consemnat numarul iesenilor care traiesc in „uniune libera consensuala”. Sau in concubinaj, cum se spune in limbajul popular. Astfel, acest recensamint ofera pentru prima data cifre oficiale despre un fenomen ce a luat amploare in Romania, mai ales dupa Revolutie. Astfel, potrivit recensamintului, 24.000 de ieseni traiau in concubinaj declarat. Cu siguranta insa numarul real al celor care au ales acest mod de viata este mult mai mare. Unii specialisti il apreciaza ca fiind cel putin dublu, din moment ce statisticile s-au realizat pe baza declaratiilor persoanelor intervievate.
In Islanda, 65% din copii sint „din flori”
La fel ca in Occident, el va deveni in curind si in Romania o adevarata amenintare la adresa institutiei casatoriei. De altfel, foarte multe state din Occident au legiferat concubinajul, mai ales din cauza numarului de copii nascuti din cupluri necasatorite. Numar care il depaseste pe cel al copiilor din cupluri casatorite in unele tari dezvoltate. Pe locul intii se afla una dintre tarile considerate cele mai civilizate din Europa, Islanda, cu 65% dintre copii proveniti din relatii de concubinaj, urmata de Danemarca si Suedia, cu 55%. In Romania, potrivit statisticilor oficiale din 1993, 15% dintre copii proveneau din cupluri necasatorite, iar in 2001 ponderea acestora ajunsese la 26%. Unii specialisti estimeaza neoficial ca, acum, acest procent ar fi undeva la 40%. Ceea ce inseamna ca, chiar daca legislatia din tara noastra nu recunoaste concubinajul, fenomenul exista si creste exponential de la an la an.
Concubinajul inainte de ’89
In Romania, concubinajul exista si inainte de ’89, dar astfel de legaturi erau destul de rar intilnite, fiind sanctionate indirect de catre statul comunist. Asta deoarece, mai ales cind apareau copii in afara casniciei, statul obliga tatal sa recunoasca odrasla si sa legalizeze relatia. „Inainte de ’89, din 5.000 de nasteri pe an, 3% dintre copii erau in afara casniciei. cifra aceasta destul de mica inseamna doua lucruri: si atunci se traia in concubinaj, dar in momentul in care apareau copiii, respectivii parinti se casatoreau. Asta pentru ca mamele depuneau plingere la Comitetul de Partid, comitet care ii forta pe tati sa recunoasca copiii si sa se casatoreasca cu mamele acestora”, spune Renata Pucasu, sefa Oficiului de Stare Civila Iasi. Aceasta spune insa ca, dupa ’89, fenomenul a luat o amploare extraordinara, crescind an de an. „De-a lungul anilor, cifra copiilor nascuti in afara casniciei a crescut enorm. De exemplu, anul trecut, din 8.000 de nasteri la Iasi aproape 10% dintre copii s-au nascut in afara casniciei”, arata Renata Puscasu.
Numarul casatoriilor a scazut considerabil
Recensamintul din 2002 a consemnat pentru prima oara numarul persoanelor care traiesc in uniune libera consensuala: 24.078 de ieseni, din care 12.039 femei si 12.030 barbati (numarul difera din cauza ca unii din cei chestionati nu au declarat concubinajul). Tot acest recensamint arata ca, in 2002, in Iasi erau 376.989 de persoane casatorite. Datele statistice mai spun ca, din 1980 si pina acum, numarul divorturilor a scazut, in raport cu cel al casatoriilor. Conform datelor existente la Directia Judeteana de Statistica Iasi, in 1980 in judetul nostru s-au inregistrat 1.157 de divorturi si 6.273 casatorii; in ’95 – 1.191 divorturi si 5.886 casatorii; in 2003 – 841 divorturi si 5.481 casatorii. „Nu trebuie sa uitam ca, mai ales in Moldova, traim inca intr-o societate puternic traditionalista. De aceea, cred ca la ultimul recensamint unele persoane au evitat sa recunoasca faptul ca traiesc in concubinaj. Dar fenomenul exista. Drept dovada, numarul casatoriilor a scazut mai mult de-a lungul timpului decit cel al divorturilor. Fenomenul este prezent atit in rindul paturilor sociale de jos, dar si in societatea de mijloc si cea de sus”, spune Renata Puscasu.
„De unde sa luam bani de taxe pentru casatorie? Si la ce ne-ar ajuta”
In ceea ce priveste cauzele care au dus la cresterea numarului de persoane care prefera concubinajul casatoriei, acestea sint multiple.”In paturile sociale de jos, se poate vorbi fie de o indiferenta fata de normele sociale, sau pur si simplu de lipsa unor resurse care sa le permita casatoria. Lipsa unui serviciu, a unei locuinte pot fi motive importante pentru care unele cupluri prefera concubinajul”, spune lector.dr. Turliuc. „Avem trei copii si nu lucram nici unul. Stam la socri intr-o camaruta si muncim cu ziua. Abia avem bani de piiine, de unde sa luam bani pentru taxele de casatorie? Si la ce ne-ar ajuta? Copii sint recunoscuti de tata, deci nici pentru ei nu ar insemna cine stie ce”, ne spune Elena Crenganis, care are aproape 35 de ani si traieste in concubinaj de peste 10 ani.
Exista insa si alte cauze care determina alegerea acestui stil de viata, mai ales in rindul tinerilor si adultilor ce provin din patura de mijloc a societatii: tineri cu studii, cu servicii, unii chiar cu locuinte. Toate acestea ar reprezenta o baza buna de plecare pentru intemeierea unei casnicii. Totusi, multi dintre acestia prefera concubinajul. Cum este cazul Violetei B., de 26 de ani, si a lui Mihai L., de 27 de ani. Sint de aproape cinci ani impreuna, el are un apartament si amindoi lucreaza. „De ce sa ne casatorim? Casatoria nu e o prioritate pentru noi. Si daca ne casatorim si apoi nu ne mai placem? Ajungem la divort. Si atunci incep bataile de cap, fuga prin tribunale. Mai bine mai asteptam”, sint de parere cei doi tineri. „Traim intr-o lume in continua schimbare. Casnicia reprezinta stabilitate. Iar oamenilor care traiesc intr-o lume a schimbarilor rapide le e frica de stabilitate. Si nu trebuie uitata teama de divort. E mai usor sa nu te legi prin casnicie, sa nu-ti asumi responsabilitati. Un divort este privit ca un esec, pe cind despartirea unui cuplu necasatorit nu inseamna neaparat un esec”, spune prof.dr. Ion Dafinoiu, din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei a Universitatii „Al.I. Cuza”.
Protectia averii prin concubinaj
De altfel, fuga de responsabilitati este o cauza a refuzului in fata unei noi casnicii. „Sint multe femei despartite, cu un copil, care traiesc in concubinaj cu alti barbati. Acestia refuza insa sa se casatoreasca de teama ca vor trebui sa-si asume responsabilitatea cresterii unui copil care nu este al lor. Am intilnit multe astfel de cazuri”, spune Pintilii Penciuc, director adjunct al Directiei de Asistenta Sociala Iasi. Evitarea unor responsabilitati si complicatii legale, la care se adauga libertatea si protectia propriei averi, reprezinta cauzele relatiilor de concubinaj in rindul persoanelor cu o anumita pozitie sociala si stare financiara. De altfel, tocmai din aceste ultime motive enumerate mai sus concubinajul a cistigat foarte mult teren in fata casatoriei. „In Occident, concubinajul a devenit un mod de viata obisnuit. Cind am fost in Canada, am ramas uimit de ce am vazut acolo. Erau foarte multe cupluri necasatorite cu copiii, in care cei doi parteneri locuiau separat si se vedeau la sfirsitul saptaminii. Fiecare era independent financiar, protejindu-si astfel propriile bunuri. Iar copii stateau cind la unul, cind la celalalt. In Occident, casatoria a devenit mult mai rara decit concubinajul”, spune prof.dr. Adrian Neculau, din cadrul Facultaii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei a Universitatii „Al.I. Cuza” Iasi. Bineinteles, adauga acesta, nu trebuie uitat faptul ca, spre deosebire de occidentali, la noi societatea este inca traditionalista, iar Biserica exercita inca o puternica influenta.
Prof.dr. Neculau: „Concubinajul va bate casnicia”
„Biserica nu accepta sub nici o forma concubinajul. Este impotriva sfintei casatorii, sustinuta de Biserica”, subliniaza preotul Dumitru Merticaru, de la Biserica „Banu”. Acesta ar fi si motivul pentru care, in mediul rural, tinerii se casatoresc la o virsta mai tinara si mai des decit cei din orase: la sate, Biserica are mai multa influenta in comunitate. In ciuda acestor influente traditionaliste, unii specialisti cred ca in viitor concubinajul se va dezvolta si va deveni o adevarata amenintare la adresa casniciei. „Nu stiu cit de repede vor evolua lucrurile. Cert este ca acest fenomen e in crestere. E posibil ca peste citeva decenii, sau chiar mai repede, si in Romania sa se ajunga la fel ca in Occident. Concubinajul va bate casnicia. Si asta pentru ca traim intr-o lume in care exista din ce in ce mai putina stabilitate si din ce in ce mai multe schimbari”, spune prof.dr. Neculau. Unii specialisti sint insa optimisti si dau totusi sanse casatoriei. „Din cel vazute de mine cit am fost in Occident, pot spune ca acolo exista un reviriment al casatoriilor. Chiar daca procentele nu sint impresionante, teama de infidelitate si de consecintele ei a condus la o intarire a casniciei. Toate sondajele de opinie in rindul tinerilor din UE la sfirsitul liceului arata ca optiunea lor principala este pentru casatorie. In ciuda deficientelor care pot aparea, se pare ca alternativa casatoriei este una dezirabila la celibat sau concubinaj. De aceea, cred ca in cele din urma atit in Occident, cit si la noi casatoria va avea cistig de cauza”, incheie dr. Nicoleta Turliuc.
Avantaje si dezavantaje
n Avantaje
Pentru ca numarul concubinajelor a crescut atit de mult in ultimele decenii, s-a pus problema avantajelor pentru care acest stil de viata intima este cautat.
n Unul din avantaje ar fi de natura economica. „Fata de individul care traieste singur, celibatar, atunci cind se reunesc resursele a doua persoane pentru intretinerea uneia si aceleiasi locuinte lucrurile stau mult mai bine”, spune lector dr. Turliuc. Se poate vorbi si de alt avantaj economic: independenta totala fata de partener. „Din ce am vazut eu in tarile occidentale pe care le-am vizitat, acolo e o moda ca cei care traiesc in concubinaj sa-si administreze separat averile. Fiecare stie exact ce-i al lui si nu are nici o obligatie financiara fata de celalalt. Si la noi au aparut astfel de concubinaje, mai ales in paturile de sus ale societatii”, spune Pintilii Penciuc.
n Un alt avantaj ar fi acela ca uniunea libera consensuala implica cel mai adesea absenta copiilor. Comparativ cu casatoria, care implica aparitia copiilor, concubinajul renunta cel putin la inceput la aceasta idee. Tacit sau nu, concubinii nu sint dispusi a avea copii. Iar daca lucrul acesta se intimpla, cel putin in Romania putem asista la acceptarea casatoriei in cele din urma. Uneori insa se intimpla la fel ca in Occident: chiar daca apar copiii, persista relatia de concubinaj.
n Un alt avantaj, spun psihologii, este cel al satisfactiei sexuale, care poate fi mai mare in concubinaj. „Daca alegerea acestui tip de convietuire este o revolta impotriva unei societati constringatoare, atunci vorbim implicit si de o revolta impotriva unor roluri de gen constringatoare. In casatorie, mai ales atunci cind se perpetueaza modelele traditionale, atitudinile sotiei nu pot fi confundate cu atitudinile specifice amantei. Iar in casatorie, unii barbati incurajeaza acest lucru, si atunci apar unele frustrari, tensiuni si insatisfactii”, explica lector dr.Turliuc.
n Nu trebuie uitat faptul ca, in cazul unei despartiri, concubinii scapa de un eventual proces de divort, care ar insemna batai de cap si alergatura prin tribunal.
n Un alt avantaj este acela ca persoanele care vor sa aiba o relatie pot ajunge la o mai buna compatibilitate. Daca relatia de concubinaj nu este menita sa dureze, inseamna ca indivizii vor schimba relatiile pina cind vor gasi persoana cu care pot dobindi cea mai buna compabilitate. „In plus, in acest stil de viata intima , indivizii se pot implica mai constant in relatia lor, pot intretine intimitatea mai mult. Din pacate, in casatorie indivizii se implica la inceputul relatiei, dupa care certitudinea duratei le ingaduie sa renunte la implicare, conduce la impresia ca totul trebuie sa vina de la sine”, apreciaza dr. Turliuc.

n Un alt avantaj al concubinajului ar fi numarul mai mic de responsabilitati pe care acest tip de convietuire le presupune, o mai mare autonomie si calitate a relatiei intime. Concubinajul, spun psihologii si sociologii, inseamna o mai mica angajare in relatie, asumarea unor obligatii interpersonale mai putin numeroase, comparativ cu cele din casatorie. Fiecare este dispus sa participe la diferite grupuri interumane, insa in acelasi timp vrea sa-si pastreze o anumita autonomie.
Dezavantaje
n Pot aparea complicatii legale care vizeaza aparitia copiilor. Daca in concubinaj apar copii, si la noi se intimpla frecvent acest lucru, exista unele dificultati pentru asigurarea existentei, a viitorului micutilor. Mai ales daca tatal nu recunoaste copilul sau paraseste cuplul tocmai din acest motiv. Intr-o casatorie, de obicei, partenerii, chiar in evenutalitatea unei despartiri, se implica amindoi in cresterea copilului.
n Mai ales in rindul paturilor favorizate, concubinajul poate duce doar la satisfacerea nevoilor adultilor si ignorarea aparitiei copiilor. Ceea ce duce la scaderea natalitatii in rindul asa-zisei paturi de mijloc a societatii.
n Concubinajul nu raspunde nevoii de securitate emotionala, pentru ca angajamentul este pe termen scurt. „Concubinii pot gindi ca vor ramine impreuna atita timp cit nevoile lor sint satisfacute. Atunci cind unul dintre ei nu mai este multumit, poate renunta foarte usor la relatie. Orice indivd are nevoie de certitudine. Insecuritatea emotionala din concubinaj este minunat compensata in casatorie. Iar sansele de a obtine suportul social al celorlalti sint mult mai mari in casatorie decit in cocncubinaj. De altfel, toate aceste lucruri le-am precizat si in volumul meu, Psihologia Cuplului si a Familiei, publicat in 2004”, spune lector dr. Turliuc.
n In cazul unei despartiri dupa o perioada mai lunga de uniune libera consensuala, partenerilor le va fi dificil sa imparta bunurile dobindite impreuna de-a lungul anilor. In Romania, spre deosebire de tarile occidentale, nu exista o legislatie care sa clarifice aceste probleme.
In Romania, concubinajul nu e recunoscut legal
Legislatia din Romania nu recunoaste concubinajul ca forma de convietuire, neexistind un semn de egalitate intre concubinaj si casatoria incheiata legal. Asta spre deosebire de Occident, unde dupa un anumit numar de ani cuplurile ce traiesc in concubinaj au aceleasi drepturi si obligatii ca cele casatorite. In Romania s-a initiat un proiect de lege privind recunoasterea concubinajului ca forma de convietuire. Dar totul a ramas doar in stadiu de proiect. Astfel ca daca doi concubini se despart dupa un anumit numar de ani, vor avea probleme destul de mari la impartirea bunurilor. „Bunurile dobindite in timpul concubinajului deveni proprietatea fiecaruia dintre concubini potrivit contributiei aduse la achizitionarea lor. Asadar, in cazul unei eventuale despartiri, va trebui ca persoana interesata sa dovedeasca cu acte si martori tot ceea ce pretinde”, spune avocat Maria Bizdira. Aceasta a precizat insa ca in ceea ce priveste copiii din concubinaj, acestia au aceleasi drepturi ca si cei din casatorii, cu conditia sa fie recunoscuti de tata.
Cupluri celebre de concubini:
Adrian Butuca si Oana Georgescu
Despre viata privata a omului de afaceri iesean Adrian Butuca se cunosc putine lucruri. Doar ca, dupa ce a trecut printr-un divort, s-a implicat intr-o releatie sentimentala cu brasoveanca Oana Georgescu. Chiar cu o relatie nefinalizata in fata ofiterului starii civile, cei doi au devenit in 2002 parintii unui baietel – Adrian Filip. Copilul a fost botezat la Iasi chiar de Razvan Ungurean, actualul ministru de Externe. Oana Georgescu este absolventa de filologie si, cel putin inainte de a naste, lucra ca educatoare la o gradinita din Brasov.
Senatorul Dan Carlan are o relatie de 11 ani
Pe cit de cunoscuta este activitatea politica a actualului senator PD Dan Carlan, pe atit de discreta este viata sa privata. Se stie doar ca este implicat de aproape 11 ani intr-o relatie cu o ieseanca despre care a evitat tot timpul, cu incapatinare, sa vorbeasca. Desi nu s-a concretizat intr-o casatorie, Dan Carlan a precizat ca „relatia noastra merge foarte bine. Asta e tot ce va pot spune”, a spus senatorul, refuzind din nou sa comenteze mai mult despre viata lui privata.
Paul Neamtu si Felicia Ghimpu
Paul Neamtu, fost deputat PSD si important om de afaceri, a avut timp de mai multi ani o relatie stabila cu ieseanca Felicia Ghimpu, manager al unei agentii locale de fotomodele. Ambii au evitat sa comenteze aceasta relatie indelungata, relatie care, spre surprinderea multora, s-a finalizat cu o casatorie abia in 2004, chiar anul in care firmele fostului deputat au inceput sa aiba mari probleme financiare.
Dan Bitman, concubinul etern
Foarte cunoscuta este relatia dintre solistul trupei „Holograf”, Dan Bitman, si Liliana Stefan, cea care compune de altfel textele melodiilor acestuia. Cei doi sint iubiti de mai multi ani si au chiar si doi baieti. Nu s-au casatorit si au delcarat ca nici nu au de gind sa faca acest pas, fiind multumiti cu modul in care decurge in prezent relatia dintre ei. Se birfeste ca cei doi nu se casatoresc deoarece el are o imagine de macho-man care trebuie protejata. Iar ea pare fericita sa-i compuna textele. (Simona RELEA)

Comentarii