Girlea sparge RATC-ul ca pe o nuca seaca

miercuri, 20 martie 2002, 00:00
4 MIN
 Girlea sparge RATC-ul ca pe o nuca seaca

RATC nu mai face nici doua parale. La aceasta concluzie a ajuns pina si directorul Petru Girlea, care a facut deja un plan de spargere in doua a regiei de transport. Denumit "Studiu privind reorganizarea transportului in municipiul Iasi", planul lui Girlea a ajuns deja pe masa primarului Constantin Simirad. Cele citeva foi semnate de Girlea nu fac insa nici o referire la situatia dezastruoasa in care a ajuns RATC. Tot "studiul" se rezuma la trei variante de extindere a retelelor de troleibuz, fara sa se ia in calcul profitabilitatea acestei solutii.
Planul, confuz de la un capat la altul
In parcul actual al RATC se afla 304 masini. Dintre acestea, 149 sint tramvaie, 45 troleibuze si 110 autobuze. Conform primei variante inaintate de Girlea, regia de transport ar trebui divizata in Regia Autonoma de Transport Electric in Comun (RATEC) si SC "Autobuzul" SA. Cartierul general al RATEC ar trebui sa fie, dupa Girlea, sectia I, care poate oferi "cele mai bune conditii pentru o intretinere optima a parcului de troleibuze". Investitia ar fi de 1,25 miliarde lei, bani necesari extinderii retelei electrice in cadrul sectiei I. Numarul troleibuzelor ar creste cu pina la 100 de masini, la fel ca si numarul angajatilor. Conform "studiului", SC "Autobuzul" SA ar trebui sa angajeze 80 de oameni, pentru compartimentele administrative. In ceea ce priveste efectele acestei prime variante, directorul regiei de transport a stipulat "cresterea costului calatoriei cu autobuzul" si "dezvoltarea transportului electric", fara insa a anexa un calcul economic intemeiat. In celelalte doua variante, planul lui Girlea prevede numai mutarea unor autovehicule dintr-o sectie in alta. De exemplu, in cazul variantei a doua, parcul de troleibuze ar urma a fi transferat la sectia a III-a, iar parcul de autobuze din cadrul sectiei a III-a, transferat in cadrul sectiei I. Tot Girlea arata ca solutia aceasta este absolut dezastruoasa: costurile s-ar cifra la peste 100 miliarde lei, iar pierderile ar fi de 2 miliarde lei anual. In cea de-a treia varianta, transportul electric ar trebui dezvoltat pe actuala structura organizatorica a RATC si transferarea parcului de autobuze de la sectia I la sectia a III-a. Si in acest caz, concluziile sint catastrofice: investitii de 62 miliarde si pierderi de 2 miliarde anual.
Salariatii ameninta cu greva generala
"Studiul" lui Girlea se dovedeste a fi doar o manevra prin care directorul RATC vrea sa cistige bunavointa primarului Simirad. Acesta a anuntat inca de la ultima sedinta a Consiliului Local (CL) ca intentioneaza sa sparga in doua RATC. Propunind trei solutii de reorganizare, din care doar una pare posibila in acceptiunea directorului regiei, Petru Girlea nu a facut decit sa urmeze un ordin. Nici vorba de discutarea parametrilor financiari ai afacerii. De cealalta parte insa, directorul RATC se vede strins cu usa de catre propriii subordonati. "Nici un sofer nu este de acord cu aceasta spargere a regiei, care nu poate sa aduca nimic bun", a declarat liderul sindical Adrian Nedelcu. Acesta a adaugat ca, in cazul in care spargerea regiei se va face, nimeni nu va mai putea opri o greva la regia de transport. "Noi i-am comunicat directorului Petru Girlea ca nu sintem de acord cu acest plan. Mai asteptam pina luni si, daca parerea noastra nu va fi luata in calcul, vom face greva", a amenintat ieri Nedelcu. Petru Girlea a refuzat sa faca vreo declaratie in ce priveste planul propus primarului. "Nu discut decit prin purtator de cuvint", au fost singurele cuvinte ale directorului RATC. Gheorghe Munteanu, purtatorul de cuvint al regiei de transport, nu a putut insa fi contactat pina la inchiderea editiei. (C. PRISACARIU., Bogdan P.)
500 milioane din banii iesenilor, aruncati pe fereastra
Consiliul Local (CL) va sparge luni RATC in doua. Prin adoptarea acestei hotariri, 500 milioane lei din banii publici vor fi aruncati pe fereastra. Aceasta este suma pe care CL a investit-o intr-un studiu de optimizare a transportului in comun iesean. Studiul ar trebui realizat de firma "Veltona" din Timisoara, o societate comerciala cu numai doi angajati. In noiembrie 2001, SC "Veltona" SRL din Timisoara a cistigat licitatia pentru studiul de optimizare a transportului in comun iesean, cerind 500 milioane lei. Din declaratiile celor doi angajati de la "Veltona", in acelasi timp si patroni, reiese ca studiul e lasat pe mina studentilor ieseni, responsabili cu adunarea datelor. Dubios este ca la licitatie nu s-au prezentat
decit doua firme, ambele din Timisoara, cealalta, SC "Zimpex" SRL, cerind pentru studiu 2,6 miliarde lei. Avind in vedere intentia CL de spargere a RATC, se pune intrebarea la ce mai foloseste studiul intocmit de "Veltona" si, mai ales, de ce s-a facut aceasta licitatie. Asta pentru ca exista posibilitatea ca rezultatul studiului intocmit de "Veltona" sa nu fie acelasi cu intentia administratiei locale de spargere a RATC in doua societati distincte. (C.P.)

Comentarii