Infernul din singura autogara din Iasi

duminică, 12 octombrie 2003, 23:00
5 MIN
 Infernul din singura autogara din Iasi

„Maica, de unde pleaca masina pentru Madirjac?”. „Dom’le, mai vine odata autobuzul de Podu?”. „Sa-i ia naiba pe toti, nu mai stii de unde sa iei masina pentru acasa”. „Scoate afara autobuzul ca ne intoxici cu gazele!”. „O toaleta unde pot gasi?”. Astfel de discutii se pot auzi zilnic in Autogara Iasi-Vest. Lumea, incarcata cu fel de fel de bagaje, se strecoara anevoie printre microbuze, autobuze sau taxiuri, care umplu peisajul pina la refuz, pentru a ajunge la peronul dorit. Printre picaturi, peste toata harmalaia, se aud strigatele dispecerilor care anunta plecarile. „Birlad, Vaslui aici!”. „Bacaul pleaca imediat. Cine mai doreste, sa vina la bilete”.
„Cind au venit sa faca masuratori, directorul a gonit autobuzele”
Locatarii din blocurile din jur privesc neputinciosi la infernul din apropiere. „Am facut reclamtii peste tot, la toate institutiile, dar nu s-a luat nici o masura. Raspunsurile primite spun ca zgomotul se incadreaza in normativ si ca noxele sint sub limita maxima admisa. Cind au venit sa faca masuratori, directorul autogarii a gonit autobuzele printre blocuri sa nu-i strice lui ploile”, a declarat Mihai Miron, unul din locuitorii din zona.
Dupa darimarea fostei autogari pentru constructia supermarketului Billa, Iasul nu si-a rezolvat problema autogarii si nici nu da semne ca o va rezolva in viitorul apropiat. Sase peroane, o mica platforma betonata, un container tip CFR care are rolul de a adaposti dispeceratul, citeva banci metalice si un acoperis de tabla. Asa arata singura autogara a celui de-al doilea oras ca marime din Romania.
Pe intuneric, boschetii din jur tin loc de grup sanitar
Niste tablite aflate la marginea asa-ziselor peroane iti indica destinatia si orele de plecare. In cusca metalica, dispecerul autogarii incearca sa faca fata intrebarilor calatorilor, ale soferilor, in timp ce stampileaza foile de parcurs. Asta in orele de virf pentru ca in rest sta apatic pe un scaunel si contempla agitatia de dincolo de geam. „Toaleta este la etajul I, in cladirea de vis a vis”, iti raspunde a lehamite cind il intrebi despre grupul sanitar. Te indrepti spre directia indicata si constati ca usa de la intrare este inchisa. Daca nu mai poti rabda pina ajungi acasa, trebuie sa mergi la unul din barurile din apropiere. Dar fara a face consumatie, chelnerita se uita strimb la tine. Seara, cind se face intuneric, boschetii din jur sau chiar scarile blocurilor din apropiere devin locul preferat de usurare al calatorilor. „Autogara are grup sanitar. Se intra pe baza de cartela magnetica, dar este o femeie de serviciu care deschde oricarui solicitant”, a incercat sa dreaga situatia Dumitru Stan, directorul Autogarii Iasi-Vest.
Cozile de fum transform autobuzele in comete
Cei care au nesansa de a fi in autogara atunci cind pleaca doua, trei sau chiar patru autobuze nu vor uita niciodata senzatia de sufocare ce i-a cuprins. Cozile de fum ce ies pe tevile de esapament transforma autovehiculele in adevarate comete. Oamenii se risipesc ca la comanda. Pina si dispecerul autogarii, care incearca sa le dirijeze, rezista cu greu fumului inecacios. „Nu putem face nimic. Sintem obligati prin lege sa incheiem contracte cu toti operatorii de transport, fara discriminare. Nu stiu cum au trecut de inspectia RAR aceste autobuze”, ne-a spus Dumitru Stan.
Despre rezilierea contractelor cu acei operatori care polueaza zona nu s-a discutat deoarece autogara nu ar avea decit de pierdut. Zgomotul facut de aceleasi mijloace de transport i-a determinat pe locuitorii blocurilor din zona sa se adreseze in scris autoritatilor locale pentru reglementarea situatiei. „Unele vehicule sint parcate in imediata apropiere a blocurilor. Cind pornesc motoarele este un zgomot infernal. Daca acum este asa cum este, la iarna, cind va fi frig si vor sta cu mototarele mergind citeva minute, cum va fi?”, se intreba Mihai Miron, locatar al unui bloc din apropiere.
Vinovat ar fi Ministerul Transporturilor
Acesta a redactat un memoriu semnat de aproape toti locuitorii a trei blocuri afectate pe care l-a trimis Primariei, Consiliului Local, Politiei si altor institutii abilitate in a reglementa situatia. „Am cerut celor de la Mediu efectuarea de masuratori in zona. Nivelul zgomotului pe strazile Pacurari si Moara de Foc sint cu mult peste limita maxima admisa, in timp ce, in interiorul autogarii sint sub limita. Nu noi sintem cei cu poluarea fonica. La fel si in ceea ce priveste noxele, rezultatele masuratorilor sint in limita celor admise”, a explicat Dumitru Stan. „Cind au venit cei de la Mediu, Stan le-a spus soferilor sa-si parcheze autobuzele pe strazile din jur pentru a nu strica masuratorile de gaze. Sa vina inspectorii pe nepregatite sa vada ce este aici”, a declarat Mihai Miron.
„Vinovat de situatia actuala a transportului iesean se face Ministerul Transporturilor, prin ordinul 1842 al ministrului Mitrea. Noi sintem obligati sa incheiem contracte cu operatorii de transport, fara a face discriminari. Daca autogara Iasi-Vest ar fi doar pentru cursele internationale si interjudetene, s-ar rezolva problema. Pentru cursele judetene ar trebuie propuse unele statii de imbarcare-debarcare calatori pe raza municipiului”, este de parere Stan, directorul Autogarii Iasi-Vest.
Ar trebui aprobate mai multe autogari
Cristian Foia, seful agentiei iesene a Autoritatii Rutiere Romane, reprezentantul in teritoriu al ministerului Transporturilor, crede ca problema trebuie solutionata de autoritatile locale. „In urma controlului efectuat de o echipa de inspectori de la ARR Bucuresti, impreuna cu noi, s-a ajuns la concluzia ca doua autogari, Iasi-Sud si Amichet, nu mai indeplinesc conditiile initiale acordarii autorizatiei de functionare. In consecinta, s-au suspendat autorizatiile pina la rezolvarea problemelor. Consiliul Local ar trebui, in aceasta situatie, sa aprobe unele puncte de imbarcare in perimetrul Iasului. De altfel, am inteles ca astfel de aprobari au inceput sa se acorde. Totodata, ar trebui aprobate de institutiile locale si alte autogari”, a sustinut Foia.
Viceprimarul Gheorghe Nichita este de parere ca viitoarea autogara ce se va construi in curtea societatii „Autobuzul”, de pe Splai Bahlui, va rezolva problema transportului de persoane. Pina atunci, insa, daca vor sa obtina autorizatie permanenta, autogara Iasi-Vest va trebui sa rezolve unele probleme. „Trebuie sa construiasca un zid antifonic de jur imprejurul spatiului si sa puna termopane la apartamentele blocurilor alaturate”, a declarat viceprimarul Nichita. „Luni vor veni, la cererea noastra, cei de la Institutul Politehnic Iasi pentru efectuarea de masuratori privind zgomotul si noxele in apartamentele locatarilor. Daca vor depasi nivelurile maxime admise, renuntam la autogara”, a declarat Dumitru Stan. (V. MIRON)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii