Mii de ieseni sint abandonati in frig

joi, 03 noiembrie 2005, 00:00
6 MIN
 Mii de ieseni sint abandonati in frig

Aproape 5.000 de apartamente racordate la CET risca sa ramina in aceasta iarna fara caldura. Motivul il constituie neachitarea facturilor restante catre furnizorul de caldura. In acest moment, nici una din aceste familii nu beneficiaza de apa calda si caldura. „Este vorba de asociatii care figureaza la noi cu datorii foarte vechi. Unele au chiar restante vechi din 2001. Nici una dintre aceste asociatii nu va beneficia de serviciile noastre decit daca isi va achita datoriile. Sintem dispusi chiar la esalonarea acestor datorii”, a declarat Dorin Ivana, directorul CET Iasi. Pina acum au profitat de oferta CET, de esalonare a restantelor, asociatii cu aproximativ 2.000 de apartamente. Astfel, in urma negocierilor purtate intre reprezentantii CET si cei ai asociatiilor de proprietari s-a ajuns la o intelegere. „Concret, am decis ca, in baza unor angajamente de plata pe care si le-au asumat asociatiile, sa le dam drumul la caldura si apa calda”, a explicat Ivana. Din experienta anilor trecuti se stie insa ca stabilirea unor grafice de esalonare nu inseamna neaparat ca acestea vor fi si respectate. In aceste conditii se ajunge inevitabil, din nou, la debransari. Astfel, cele 2.000 de apartamente care au acum caldura, se pot adauga oricind celor 5.000 debransate deja. Adica 20.000 de ieseni ar putea intra in iarna fara caldura in calorifere. Problemele legate de datoriile asociatiilor ii afecteaza chiar si pe cei care sint cu plata la zi. Concret, exista locatari care nu figureaza cu datorii la intretinere, dar care vor fi obligati sa suporte acelasi regim ca si cei rau-platnici. „Nu avem alte pirghii la indemina care sa ne permita sa le furnizam acestora agent termic. Cind vom avea contracte individuale cu fiecare locatar in parte vom putea trece la debransarea celor care au datorii. Astfel, vom putea evita situatiile in care locatarii care sint cu plata la zi au de suferit de pe urma celor care figureaza cu datorii. Deocamdata, avem contracte doar cu asociatiile”, a explicat Ivana.
„De o saptamina nu ne-am mai dezbracat”
Intre timp, mii de familii tremura de frig in case si asteapta cu emotie negocierile dintre reprezentantii CET si cei ai administratiilor. „Nu stiu cit o sa mai suportam. Inghetam de frig in casa. Am ajuns sa iesim afara ca sa ne mai incalzim. Este de nesuportat. Am incercat sa ne mai incalzim cu un calorifer electric, dar nu face fata. Nici nu vreau sa ma gindesc cum va fi cind temperaturile vor scadea mai mult”, a spus Ioana Andrei, un consumator al CET din Tatarasi, care se afla cu plata la zi si nu beneficiaza de serviciile societatii de termoficare. Reclamatiile din partea clientilor CET vin din mai multe zone ale orasului. Astfel, un alt client al societatii de termoficare, de aceasta data din cartierul Alexandru cel Bun, protesteaza in acest sens. „De o saptamina nu ne-am mai dezbracat. Dormim infofoliti si tot tremuram de frig. A fost chiar o zi in care a inghetat apa in casa. Mai grav este pentru locatarii care au copii si se imbolnavesc din cauza frigului”, a spus Gheorghe Acatincai. Sefii municipalitatii si ai CET nu isi asuma in nici un fel raspunderea pentru aceasta situatie. Mai mult, acestia se spala pe miini de orice responsabilitate si arunca vina pe locatari. „Ei trebuiau sa ii ia de git pe sefii de asociatii si sa ii intrebe ce au facut cu banii lor. Nu au facut acest lucru si s-au trezit acum ca nu au caldura si apa calda din cauza vecinilor care au restante. In plus, trebuiau sa incheie conventii individuale pentru a evita astfel de probleme”, a precizat Ivana. Parerea primarului nu difera prea mult de cea a directorului de la CET. Astfel, acesta sustine ca principala responsabilitate este a asociatiilor de locatari. „Acestea pot solicita sprijin tehnic de la UFET pentru a-i debransa pe cei care au datorii si nu le achita. Sint masuri care se iau ca intr-o familie, care trebuie sa stabileasca ce anume isi pot permite si ce nu. Astfel, femeia poate sa spuna ca vrea sa aiba cablu TV pentru a se uita la telenovele. Barbatul insa ii raspunde ca nu este posibil acest lucru deoarece trebuie sa achite factura la energia electrica pentru a nu fi debransati”, a explicat primarul Gheorghe Nichita. (Mariana ZBERIANU)
Ce solutii si ce sfaturi dau parlamentarii in cazul iesenilor care ingheata degeaba in case
Dan Cirlan, senator PD: „Apasati pe un buton care doare. E foarte greu sa dai solutii. Trebuie sa va spun totusi ca eu sint adeptul descentralizarii. Atit timp cit nu se va realiza acest lucru, locatarii vor fi constrinsi din punct de vedere tehnic de a se separa unii de altii. Astfel, singura solutie pe termen scurt este ca locatarii sa incheie conventii individuale”. Pe termen mediu si lung, senatorul democrat ii sfatuieste pe locatari sa isi monteze centrale de scara sau de bloc. „Oamenii trebuie sa aiba curajul si puterea sa se rupa de sistemul centralizat pentru a-si gasi impreuna solutiile cele mai rentabile pentru ei. O astfel de solutie o reprezinta centralele de scara sau de bloc”, apreciaza Cirlan.
Relu Fenechiu, deputat PNL: „Exista o singura solutie: contorizarea individuala. De asemenea, trebuie realizate in paralel si lucrari de modernizare a retelelor de furnizare a energiei termice pentru a diminua pierderile. Un astfel de proiect ar trebui completat si cu montarea repartitoarelor si a geamurilor de termopan”. Deputatul liberal crede ca aceasta solutie ar fi putut fi rezolvata daca primarul Gheorghe Nichita nu ar fi pus „caruta inaintea cailor”. „Situatia ar fi fost cu totul alta daca primarul ar fi avut maturitatea politica sa stabileasca prioritatile acestui oras. Astfel, aceasta problema putea fi rezolvata daca nu ar fi achizitionat cele 50 de autobuze si ar fi investit in contorizarea tuturor blocurilor si in incheierea acestor contracte individuale intre locatari si CET”, a afirmat Fenechiu.
Petrica Movila, deputat PD: „Solutii ar fi mai multe daca aceste regii ar avea un management privat, dar si calitate si operativitate in oferirea serviciilor. Cea mai la indemina solutie este realizarea acestor conventii individuale. Nu stiu in ce masura se vor incheia avind in vedere ca nu este primul an in care se incearca acest lucru”. Astfel, deputatul democrat ii sfatuieste pe locatarii care nu au datorii si nu beneficiaza de serviciile CET sa actioneze societatea de termoficare in judecata. „CET nu are o atitudine corecta fata de acesti consumatori. Prin urmare, consumatorii care se afla in aceasta situatie pot apela la justitie pentru a face dreptate”, a spus Movila.
Ion Solcanu, senator PSD: „De unde sa imi dau eu seama care sint solutiile pentru acesti oameni? Ce sint eu, Mafalda, sa scot solutii din buzunar? Mai intii ar trebuie sa vorbesc cu ei, cu cei de la CET si apoi sa dau solutii”. Senatorul pesedist mai spune ca aceasta problema ar trebuie sa fie rezolvata de conducerea CET si de primar, cu ajutorul actualei guvernari. „Noi cind am fost la putere am incercat sa stergem unele penalitati. Nu s-a reusit decit in cazul persoanelor juridice”, a precizat Solcanu. (Mariana ZBERIANU)
Ce pot face iesenii care dirdiie de frig fara nici o vina
Clientii CET, care dirdiie de frig chiar daca si-au platit datoriile, au la indemina doua solutii de „salvare”. Astfel, acestia pot da in judecata administratorul sau CET. Adrian Mogos, decanul Baroului de Avocati din Iasi, explica cele doua situatii. „Locatarul care nu are nici o datorie la intretinere si nu beneficiaza de servicii poate da in judecata, in prima instanta, CET. Astfel, clientul are dreptul de a solicita restituirea sumelor platite in conditiile in care el nu beneficiaza de serviciile pe care le-a achitat. De asemenea, el poate solicita prin hotarire judecatoreasca societatii de termoficare sa beneficieze in continuare de serviciile achitate, chiar daca , din punct de vedere tehnic, acest lucru este greu de aplicat”, a declarat Mogos. Acesta a explicat si cea de a doua solutie. „Situatia se schimba daca se dovedeste ca administratorul nu a platit furnizorului, ci a folosit banii incasati pentru a efectua alte plati. In aceasta situatie, administratorul va fi cel care va raspunde in fata legii. Acesta va suporta chiar despagubirile materiale pe care le solicita clientul pagubit”, a adaugat decanul Mogos. (M.Z.)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii