Rafuiala pe fata intre instructorii auto si examinatori

luni, 19 decembrie 2005, 00:00
3 MIN
 Rafuiala pe fata intre instructorii auto si examinatori

Jale mare printre cei care vor permis de conducere auto. Anul acesta, invataceii au picat pe capete la examenul auto. Examinatorii, prin conducerea lor reprezentata de secretarul general al Prefecturii, Tudor Leonte, arata cu degetul spre scolile auto. In schimb, sefii scolilor auto dau vina pe exigenta examinatorilor. Cifrele seci indica o scadere a numarului de admisi cu aproximativ 4 procente fata de anul trecut, de la 28,85% la 24,4%, iar rezultatele la sfirsit de an sint si mai elocvente. Un caz special il reprezinta cel al examenului din data de 7 decembrie cind, din 199 de candidati, au luat carnet doar 29, adica doar 14,5%. Sint politistii prea duri sau scolile scot pe banda rulanta elevi nepregatiti?
„Se apuca sa intrebe de fiecare buton din automobil”
„Exigenta examinatorilor nu este in afara limitelor pentru ca se bazeaza pe regulament, mai ales ca avem de a face cu vietile oamenilor. Nu poti permite unei persoane sa devina un pericol public pe strazi. Slaba pregatire a candidatilor poate fi deci pusa pe seama unei activitati deficiente a scolilor auto”, a declarat Tudor Leonte. Patronul scolii „Automobilistul”, Gheorghe Scoban, nu e de aceeasi parere, acesta dind vina pe oamenii legii. „Exigenta examinatorilor este iesita din comun. Creeaza elevului o stare de agitatie din momentul in care urca in masina. Daca nu au de ce sa se lege, se apuca sa intrebe de fiecare buton din automobil. Si, oricum, doar doi dintre ei sint de la rutiera, restul au venit de la politia de frontiera”, a spus Gheorghe Scoban. O alta explicatie din partea scolilor pentru aceasta situatie ar fi programarea tirzie a examenului fata de momentul absolvirii scolii auto. „Legea spune ca examenul trebuie dat in maximum 15 zile din momentul terminarii cursurilor. Am elevi care au terminat scoala in decembrie si vor da in februarie examenul de carnet. Cum sa mai stie sa conduca dupa atit timp”, a afirmat Ion Iordache, proprietarul scolii „Auto Jordache”. „De cind examinatorii sint in subordinea Prefecturii, imi pica elevii ca niciodata. S-au facut mai al dracului de cind nu mai tin de politie. Ii pica din te miri ce”, a spus plin de obida un instructor care a dorit sa-si pastreze anonimatul. La inceputul acestui an, examinatorii auto au intrat in subordinea Prefecturii.
„Multi dintre ei nu au nici cele mai elementare cunostinte”
Fluxul ridicat de elevi la sfirsit de an este un fapt, in zilele de examen prezentindu-se in medie peste 150 de candidati. „La sfirsit de an se inghesuie multi la carnete. Vin multi din strainatate si vor in scurt timp sa devina soferi, dar acest lucru nu se poate. Inteleg ca acum nu te mai poti angaja daca nu ai carnet, dar nu punind in pericol viata altor oameni. Multi dintre ei nu au nici cele mai elementare cunostinte”, a precizat agentul sef principal, Petru Lupu. „Daca se intimpla o nenorocire, prima data apare intrebarea cum de a trecut soferul asta de examen. Vin multi si dintre cei care nu iau examenul din prima si se aglomereaza pentru ca au voie sa dea examen timp de un an dupa ce au terminat scoala”, a adaugat Lupu.
„Parca mi-i pica pe cei mai buni. Parcarile laterale, de exemplu, ori sint prea aproape, ori prea departe, dupa parerea lor. In plus, se merge pe trasee necunoscute de elev, unde el conduce doar in ultima ora de cursuri”, a mai spus Gheorghe Scoban, de la „Automobilistul”. Secretarul general al Prefecturii, Tudor Leonte, fost examinator auto, da mai multe amanunte despre „exigenta” oamenilor sai. „Un examinator trebuie sa ii pretinda unui doritor de carnet sa cunoasca orice manevra, pentru ca asa e regulamentul. Cei care sint absolventi ai scolilor auto ar trebui sa cunoasca tot ce tine de condus, chiar daca nu au experienta. Iar faptul ca unii iau examenul, dovedeste ca se poate”, a mentionat Leonte.
Bani multi pentru orele suplimentare?
Modul cum unii instructori isi fac treaba este un alt aspect ce ridica semne de intrebare. Exista scoli care pretind invataceilor sume foarte piperate pentru orele suplimentare, cei care pica examenul venind de obicei la aceeasi scoala pentru aceste ore. Uneori, costul unei singure ore suplimentare poate ajunge la suma echivalenta cu jumatate din costul pregatirii intregi de 30 ore. „Am auzit de aceasta practica, dar la scoala mea nu e asa. In plus, daca unui instructor ii pica 2 elevi, ii scad 10% din salariu, daca nu iau 3, scad 20% si pentru mai multi chiar ii dau afara”, a incheiat Gheorghe Scoban. (Dan MAXIM)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii