Primaria va taia panglica la o gaura de 70 milioane

marți, 24 noiembrie 2009, 23:57
4 MIN
 Primaria va taia panglica la o gaura de 70 milioane

Sefii Primariei au descoperit solutia miraculoasa prin care iesenii vor avea parte de un transport in comun civilizat. Solutia a fost propusa de doua firme din Spania si una din tara. Aceste societati au fost platite de BERD pentru a oferi un plan de restructurare si revitalizare a transportului in comun din municipiu. In linii mari, solutiile vizeaza infiintarea unei noi societati pe "cadavrul" actualei regii, o reteta aplicata destul de des in mediul privat. Practic, noua societate va fi curata ca lacrima si va beneficia de subventii, astfel incit sa functioneze chiar cu un profit minim. Regia in schimb va ramine cu toate datoriile de aproximativ 70 milioane lei si cu patrimoniul de care nu are nevoie noua societate. Asa cum "Ziarul de Iasi" a relatat in urma cu citeva luni, se va ajunge ca municipalitatea sa pacaleasca statul reprezentat de Fisc.

Societatea cu profitul, regia cu paguba

Planul de restructurare a RATP ar trebui sa fie aprobat de Consiliul Local pina la sfirsitul acestui an. Documentatia a fost elaborata de catre firmele Metroul Bucuresti, ETT si Getinsa, ultimele doua din Spania.

"Dupa aprobarea noului plan de transport de catre Consiliul Local se vor demara procedurile pentru infiintarea unei noi societati, desprinse din RATP. Aceasta noua societate va prelua strict activitatea de transport, fara reparatii, statie ITP, cabinet de testare psihologica si alte astfel de activitati. Nu se poate face o noua societate, de la zero, pentru ca nu am mai putea delega direct serviciul de transport public. Daca se desprinde o activitate din actuala regie exista posibilitatea legala de a concesiona direct serviciul catre noua societate", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Demersurile pentru infiintarea noii societati ar urma sa dureze in jur de sase luni. Intre timp, singurul rol al actualei regii va fi sa isi achite prin orice mijloace legale datoriile de aproximativ 70 milioane lei.

Conform documentatiei elaborate de consultanti, RATP va esalona datoriile catre bugetul de stat si va urmari achitarea acestora. Acest lucru ar urma sa se faca prin incasarea creantelor sau vinzarea activelor nepreluate de catre noua societate denumita Societatea Comerciala Transport Public (SCTP). Regia ar urma sa se indrepte si impotriva Consiliului Local pentru a recupera eventuale diferente dintre subventia care ar fi trebuit sa ajunga la RATP si suma alocata de la bugetul local.

"Cred ca juridic, dar si economic, ca sa nu mai vorbim din punct de vedere moral, aceasta gaselnita ridica mari semne de intrebare. Nu stiu daca juridic se poate face asa ceva, o societate cu acelasi obiect de activitate, cu acelasi actionar, iar cea veche sa ramina cu datoriile. Statul ar avea doar de pierdut. RATP aduce si acum doar pagube bugetului de stat. Sint de acord cu o reasezare a societatii de transport, insa doar in conditiile in care este clarificata situatia datoriilor", a precizat consilierul local al PNL, Radu Botez.

Necesar de investitii de aproape jumatate de miliard de euro

Planul de restructurare cuprinde si alte masuri. Astfel, consultantii au identificat un necesar de investitii de peste 456 milioane euro pina in 2017. Nu se mentioneaza insa de unde ar putea fi accesate asemenea fonduri. Banii ar urma sa fie cheltuiti pe 20 de proiecte. Cea mai costisitoare actiune va fi cea de achizitionare a unor tramvaie noi. Investitia este estimata la 250 milioane euro. Sistemul de ticketing, continuarea lucrarilor de modernizare a liniilor de tramvai, cumpararea de autobuze noi, modernizarea depourilor ar fi alte citeva proiecte care ar urma sa fie realizate pentru buna functionare a viitoarei societati de transport public.

Un alt proiect propus de consultanti este amenajarea unei linii de tramvai din Piata Eminescu si pina la Metro, investitia fiind estimata la 13 milioane euro. "Este o propunere a lor pentru transportul metropolitan. S-ar prelungi linia de la rond Canta, pe linga linia de tren pina la Metro", a explicat Chirica.

Noua societate ar urma sa foloseasca si un nou plan de transport. Astfel, exista o propunere de remodelare a traseelor de transport in comun. In cazul tramvaielor, cea mai importanta modificare vizeaza infiintarea unui nou traseu, numarul 8, pe legatura Baza 3 – Tudor Vladimirescu – Copou. Consultantii mai propun eliminarea traseului de autobuz 46 (Pacurari – Bucium), scurtarea traseului 28, din Alexandru si pina la Piata Eminescu, nu pina in Copou, cum este acum, sau eliminarea traseului de microbuze numarul 14 (CUG II – Copou).

Un alt punct extrem de important pentru ieseni si municipalitate il reprezinta subventia acordata de la bugetul local catre noua societate. "Pina la analizarea documentatiei in cadrul Consiliului Local, consultantii vor trebui sa prezinte citeva lucruri. Unul este un grafic pe o perioada de cinci-zece ani cu privire la subventia necesara pentru activitatea de transport", a explicat Chirica.

De altfel, in momentul in care noua societate va incepe sa functioneze, vor trebui reconsiderate si tarifele percepute. Si aceste tarife urmeaza sa fie prognozate pentru urmatorii ani pentru a se putea estima si necesarul de subventie de la bugetul local.

"Subventia se va calcula functie de venituri si costuri. Problema datoriilor este una istorica. Daca noua societate are aceasta piatra de moara la git, nu va reusi sa se descurce", a declarat Dan Gheorghiade, reprezentantul firmei Metroul.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii